Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekpresentatie op scholen

Hallo allemaal, Binnenkort is het natuurlijk Kinderboekenweek. Dan geef ik een presentatie over mijn boek op basisscholen. Nu vraagt de school wat voor vergoeding ik wil. En ik heb geen idee. Ik weet niet eens of ik wel een vergoeding wil. Wat zouden jullie doen?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de school vraagt of je een vergoeding wilt, verwacht ik dat de school een budget heeft. En als de school inderdaad een budget heeft, ben je een dief van je eigen portemonnee als je een vergoeding afslaat. Dat is althans mijn bescheiden mening. Niet dat je direct SSS-tarieven moet gaan vragen, maar 50 euro per uur lijkt mij persoonlijk heel redelijk. Succes met de presentatie.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het je eerste boek? Ben je een beginnend schrijver? Met geen of weinig ervaring in het geven van presentaties? Ik ben zelf destijds ooit begonnen met 25 euro per uur, iets later werd dat al 35. Ik vind 50 in dat geval (te) veel. Ik heb het in het begin ook wel gedaan voor boekenbonnen. Daar hoef je ook geen belasting over te betalen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is mijn eerste boek. Volgend jaar komen er wel een paar tegelijk uit. Vorig jaar heb ik ook op verschillende scholen presentaties gegeven, daar heb ik niets voor gevraagd. Zelf zat ik meer te denken aan E 25,-- voor een ochtend (dat zijn dan twee groepen). Maar ik vind boekenbonnen ook wel een goed idee.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn (bescheiden) mening is dat je al gratis reclame krijgt door te mogen promoten op die scholen. Waarom dan nog een vergoeding vragen?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eileen, je kan ook even op Stichting Schrijvers School Samenleving kijken, die hanteren tarieven voor presentaties van (professionele) schrijvers en illustratoren in de klas: http://www.sss.nl/

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pclover schreef:
Mijn (bescheiden) mening is dat je al gratis reclame krijgt door te mogen promoten op die scholen. Waarom dan nog een vergoeding vragen?
Dat hangt er maar van af, lijkt me zo. Met het ene jeugdboekje dat ik op mijn naam heb, zou ik niet op het idee komen geld te vragen voor een presentatie, zeker niet op een basisschool. Daar hebben ze in vergelijking met het VO gewoon geen budget voor zoiets. Maar zo vreemd vind ik het idee verder ook weer niet. Als je echt kinderboekenschriiver of schrijfster bent (en dat lijkt me bij EileenO wel degelijk het geval omdat ze nu al meer boeken 'in de pijplijn heeft') word je bepaald niet dik betaald voor al die uren die in je schrijven zitten. Ik vind het dan ook absoluut niet hebberig om voor schoolbezoeken een vergoeding te willen hebben.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@pclover: Voor sommigen is het schrijven hun werk. Ik vind het normaal dat daar een (goede) vergoeding tegenover staat. Natuurlijk evenredig met je bekendheid, ervaring, aantal publicaties etc. Hoe hoog dat bedrag is, bepaalt ieder voor zichzelf, natuurlijk. Je kunt dat ook opbouwen naarmate je meer ervaring en bekendheid krijgt. Maar ik zou er zeker niet zomaar vanuit gaan om het meteen allemaal maar gratis of heel goedkoop te doen. Schrijvers steken enorm veel tijd en energie in het schrijven, en dat weegt vaak niet op tegen wat ze er (financieel) aan overhouden. Natuurlijk is het reclame voor je boek, maar het garandeert geen verkoop, en een presentatie is ook werk: je staat daar heus niet alleen voor jezelf, je bent er ook voor de leerlingen. Je staat daar wel een hele ochtend voor de klas, je doet voorbereidingen, je bent geld en tijd kwijt aan reizen. Al die uren kun je niet bij 'je baas' declareren, of besteden aan het werken aan je nieuwe boek (of een betaalde bijbaan of wat anders). Zo zie ik het tenminste. In Eileens geval: als ik op die manier aan de weg timmerde en gezien (komende) publicaties, zou ik er zeker eens goed over nadenken.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vorige week net een presentatie op een middelbare school gegeven. Ik heb er 25 euro voor gekregen. Aangezien het mijn eerste keer was, vond ik dat nog wel redelijk veel. Dus denk na over de hoeveelheid die je kunt vertellen, je ervaring en de uren die je erin steekt.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit een boekpresentatie gegeven, maar wel een presentatie van een onderzoeksverslag. Zelfs daar kreeg ik een vergoeding voor. Was geloof ik 20 euro, zoiets. Ik zou het zeker niet vreemd vinden als je als schrijfster dus een vergoeding vraagt. Lijkt me vrij logisch. Je zult ook je benzine moeten betalen, lijkt me. Irischeques of boekenbonnen kunnen inderdaad belastingvrij worden gegeven.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Hallo allemaal, Binnenkort is het natuurlijk Kinderboekenweek. Dan geef ik een presentatie over mijn boek op basisscholen. Nu vraagt de school wat voor vergoeding ik wil. En ik heb geen idee. Ik weet niet eens of ik wel een vergoeding wil. Wat zouden jullie doen?
Je zou eerst je eigen vraag moeten zien te beantwoorden: of je wel een vergoeding wilt. Pas daarna kun je je afvragen hoe die vergoeding eruit komt te zien. En dat staat weer in relatie tot wat je te bieden hebt.
Dit is mijn eerste boek. Volgend jaar komen er wel een paar tegelijk uit.
Maar daar kun je nog niet een honorarium op vaststellen - op wat komen gaat.
Zelf zat ik meer te denken aan E 25,-- voor een ochtend (dat zijn dan twee groepen). Maar ik vind boekenbonnen ook wel een goed idee.
Je kunt ook zó redeneren: met mijn andere werk verdien ik een x-uurloon; dat wil ik nu ook minimaal ontvangen. Dat zou ik redelijk vinden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Belachelijke bedragen. Je bent een schrijver, je verdient je geld er mee. Als je zo'n presentatie moet doen, kun je niet schrijven of op een andere manier geld verdienen (misschien moet je er vrij van nemen voor je werk?). Vraag minimaal het minimum uurloon (bruto). De tarieven van SSS zijn ook niet zo gek. Misschien zit jij in de luxe positie dat je zelf niet hoeft te werken voor je geld en dat je het schrijven (en de presentaties) er voor de leuk bij doet, maar door niets te vragen of heel lage tarieven verpest je de markt wel voor de schrijvers die er hun brood mee moeten verdienen.