Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Persberichten?

Hallo allemaal, Bij deze heb ik een klein vraagje. Op het moment heb ik 3 boeken op mijn naam; 2 gedichtenbundels en 1 voorleesboekje. Mijn boeken zijn allemaal uitgegeven door uitgeverij 'Boekscout'. Mensen die deze uitgeverij kennen, weten dat het de bedoeling is dat de schrijver (ik in dit geval) zelf het boek zo goed mogelijk promoot. Ik heb in het verleden al 2 boekpresentaties gehad en a.s. woensdag en zaterdag volgen er nog 2. Maar wie o wie heeft er nog een tip voor mij? Ja, hoe breng ik mijn gedichtenbundels en voorleesboekje onder de aandacht? Ik kreeg laatst de tip om persberichten te versturen. Maar hoe doe ik dit (gaat dit via mail of per post) en waar stuur ik deze heen? Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Groetjes, *Chantal*

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Persberichten per post zijn echt verleden tijd. Ik zou vooral creatieve nieuwe manieren verzinnen, want persberichten via e-mail worden ook slecht gelezen (hoewel het ook weinig moeite kost en daarom moet je het toch altijd proberen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt er voor gekozen om je verhalen in eigen beheer uit te geven. Toch? Dus ik ga er vanuit dat je daar een verhaal bij hebt en weet aan wie je dat op welke manier moet richten.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Persberichten per post zijn echt verleden tijd. Ik zou vooral creatieve nieuwe manieren verzinnen, want persberichten via e-mail worden ook slecht gelezen (hoewel het ook weinig moeite kost en daarom moet je het toch altijd proberen.
Dank je wel voor je reactie. Maar ik heb begrepen dat je niet zo maar een mail naar bedrijven mag sturen voor promotie, dat dit juist via de post moet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt er voor gekozen om je verhalen in eigen beheer uit te geven. Toch? Dus ik ga er vanuit dat je daar een verhaal bij hebt en weet aan wie je dat op welke manier moet richten.
Dank je wel voor je reactie. Nou, niet echt voor gekozen hoor... Ik was allang blij dat er een uitgeverij was/is die wat met mijn werk wilde doen. Verschillende keren naar uitgeverijen gemaild of ze mijn manuscript wilden beoordelen. Dan kreeg ik een antwoord terug dat ik het wel op mocht sturen, men was benieuwd, maar dat ik er wel rekening mee moest houden dat het wel een half jaar kon duren eer ik de beoordeling in huis had. Geen probleem vond ik, maar ik keek er echter wel raar van op, dat mijn manuscript binnen 3 dagen weer op de deurmat lag. Mijn manuscript haalde ik net zo netjes uit de envelop dan dat het erin gegaan was. Dus m.a.w. niet bekeken... En jawel hoor... ik weet echt wel voor wie mijn gedichtenbundels en mijn voorleesboekje bestemd zijn. Maar tips zijn gewoon hartstikke welkom, vandaar mijn vraag hier... :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk vooral naar de lokale media, het "plaatselijke sufferdje". Die plaatsen graag nieuws over plaatselijke beroemheden; misschien komt er wel een interview. Of kijk naar media die aansluiten bij het thema van het verhaal; dat kan even zoeken zijn, afhankelijk van je thema. Andersom heb je geen nieuws, begrijp ik. Of zijn alledrie de boeken recent uitgegeven? Maak alleen een persbericht voor het meest recente, en bij de achtergrondinformatie kun je schrijven dat je nog twee andere boeken hebt laten uitgeven. Laat het in ieder geval niet lijken op een "het is een half jaar terug uitgegeven, maar de verkoopcijfers vallen tegen, dus heb ik nog wat aandacht nodig". De pers is er over het algemeen voor nieuws, en niet om boeken te promoten (daar zijn hun advertentiepagina's voor).

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon even intikken in Google voor meer informatie (dan bekom je onder andere de links hierboven), en wat schlimazlnik typt: lokale media (krantje uit de streek?) aanspreken!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie. Maar ik heb begrepen dat je niet zo maar een mail naar bedrijven mag sturen voor promotie, dat dit juist via de post moet.
Ik heb daar een vraagje over: wat kan en mag je doen als auteur wat het promoten betreft naar boekhandels en kranten toe? Mag je hen tevens het persbericht bezorgen? Net als Chantal zei iemand mij dat je niet zomaar reclame mag maken via mail of brief? Of klopt dit niet? > Aangezien de zoekfunctie niet werkt, en ik al wat andere topics doorkruiste, werd deze vraag misschien reeds behandeld? En ik heb het niet enkel over persberichten, dat kunnen ook mails met info of boekentrailer en dergelijke zijn.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie. Maar ik heb begrepen dat je niet zo maar een mail naar bedrijven mag sturen voor promotie, dat dit juist via de post moet.
Ik heb daar een vraagje over: wat kan en mag je doen als auteur wat het promoten betreft naar boekhandels en kranten toe? Mag je hen tevens het persbericht bezorgen? Net als Chantal zei iemand mij dat je niet zomaar reclame mag maken via mail of brief? Of klopt dit niet? > Aangezien de zoekfunctie niet werkt, en ik al wat andere topics doorkruiste, werd deze vraag misschien reeds behandeld? En ik heb het niet enkel over persberichten, dat kunnen ook mails met info of boekentrailer en dergelijke zijn.
Zomaar reclame sturen via mail of brief of telefoon -- dat mag, TENZIJ een bedrijf in het bel-me-niet of -stuur-me-geen-post of -stuur-me-geen-mail register staat. (Ik weet niet hoe die dingen voor post en mail heten, maar ze bestaan.) Nou zal dat bij een krant wel meevallen, of misschien ook niet. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat er wel degelijk registers voor zijn. (Waar ik dankbaar gebruik van maak.) Bedrijven kunnen fikse boetes krijgen voor het negeren van die registers. Hoe dat met particulieren zit, weet ik niet.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Ginny! Weet er iemand of er in Vlaanderen zo'n registers bestaan? Of hoe kan de auteur dan promotie maken ... niet zomaar via mail of post dan blijkbaar ... Of als je hen nu eerst eens een mail zendt om te vragen of je hen dergelijk bericht mag toesturen?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zomaar reclame sturen via mail of brief of telefoon -- dat mag, TENZIJ een bedrijf in het bel-me-niet of -stuur-me-geen-post of -stuur-me-geen-mail register staat.
Die regel is meen ik twee, drie jaar geleden veranderd. Wat hier belangrijk is, is of je als schrijver een bedrijf bent (ik neem aan dat het zo wordt gezien, je biedt immers op commerciële basis een product aan) en wat de ontvanger is. Als iemand geen klant van je is, mag je geen ongevraagde mail of brieven sturen. Sowieso is een mailtje snel gewist als ze geen interesse hebben... gebruik dus geen lijsten met adressen, maar schrijf de pers persoonlijk aan. Dat is ook een betere binnenkomer. Bij een krant ligt dat anders, daar doe je feitelijk een voorstel voor de inhoud van de krant. Kijk in de krant waar je mail/brief precies heen moet. Je kunt natuurlijk ook proberen een journalist aan te spreken bij een of ander evenement. Bijvoorbeeld de kinderboekenweek, ga erheen en vraag de journalist van dienst of die interesse heeft in een boek van een plaatselijke schrijver.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als je reclame wilt maken naar boekhandels toe; aangezien ze anders misschien niet eens van het bestaan van je boek afweten? Je kan lokaal wel fysiek eens langsgaan, maar winkel per winkel tot bij de Noorderburen langsgaan ...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De boekhandel zou ik eerder persoonlijk bezoeken, met een stapeltje boeken om achter te laten en het juiste contract erbij. En wat promotiemateriaal als je dat hebt. Ik denk dat maar weinig boekhandels een boek gaan bestellen naar aanleiding van een generiek persbericht.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet er iemand of er in Vlaanderen zo'n registers bestaan? Of hoe kan de auteur dan promotie maken ... niet zomaar via mail of post dan blijkbaar ... Of als je hen nu eerst eens een mail zendt om te vragen of je hen dergelijk bericht mag toesturen?
In Vlaanderen mag je boekhandels, scholen, ... wel per post benaderen met promotie, maar per mail wordt dat gezien als spam. Spam is strafbaar. Per post moet je er wel een som voor over hebben voor de postzegels.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je weet wie je doelgroep is, kun je ook zoeken naar sites die relevant zijn met je doelgroep en verhalen. Je zou de beheerder kunnen vragen of je een berichtje over jouw boek mag plaatsen met een linkje je naar je site waar men het kan kopen. Misschien zijn er nog webshops die boeken verkopen die je kunt benaderen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of het al genoemd is, maar de eerste (gratis) stap is denk ik een eigen blog. Daar kun je mensen naar verwijzen, ook onderaan elke mail die je verstuurt, via sociale media, etc. Je hoeft niet elke dag een stuk op je blog te zetten, alleen links naar je boeken/werk overzichtelijk bij elkaar onder een link. De tekst van de achterflap bij elke link et voila. Af en toe een update, geen ellenlange blogs. En vergeet niet een 'Wie is de schrijver'.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Calenzia en Mirandala. Bepaalde tips kan ik nog toevoegen aan mijn reeds bestaande kanalen :). Bedankt Victoria! Per post is inderdaad niet evident! Wel jammer, want wat is het verschil? Per fax wordt wellicht ook aanzien als spam. Misschien is het wel toegestaan hen eerst te contacteren en indien akkoord, hen een mail te zenden ...

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het wel toegestaan hen eerst te contacteren en indien akkoord, hen een mail te zenden ...
Als ze erin toestemmen is het toegelaten, maar het is altijd aangewezen om een schriftelijke toestemming te hebben. Mogelijk kan je heb een persoonlijke brief/mail sturen met de vraag of je wat meer informatie mag opsturen/mailen in verband met je boek. Zolang er in de eerste brief niet vermeld wordt waar je boek/product te koop is, valt het niet onder spam.