Lid sinds

1 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe kan je YA bereiken?

Beste lezers,

Ik heb een boek geschreven (een YA), maar ben zelf de dertig gepasseerd. Nu is er niemand in mijn vriendengroep die leeftijd en dus is mond op mond reclame heel lastig, als ik mijn publiek wil bereiken. Via Facebook heb ik natuurlijk berichten geplaatst, maar geen van hen bereikt hoogstwaarschijnlijk de juiste leeftijdsgroep. Heeft iemand ervaring met hoe je zulk soort boeken dan kan promoten?

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Szwaan, ik heb nog geen ervaring, maar wel wat ideeen.

Je zit op al op Facebook: je zou een betaalde advertentie kunnen plaatsen die je alleen laat verschijnen bij mensen tussen 15-18 jaar die houden van lezen (wellicht soortgelijke boeken) in het Nederlands.

Zoek YA boekenvloggers, boekenbloggers en booktokkers (TikTok). Misschien willen ze je boek lezen en bespreken, zeker als je er een leuke giveaway bij verzint.

Je doelgroep zelf zit denk ik vooral op TikTok en Instagram, dus daar zou jij ook actief op kunnen worden.

Schrijf alle lokale en regionale media aan in de plaats waar je woont. Hebben ze een boekenprogramma of -bijlage, benader dan die indien mogelijk. Kijk wat het oplevert, leer ervan en verbreed je scope naar alle plaatsen waar je hebt gewoond. (En daarna naar heel het land.)

Benader boekhandels in je woonplaats, misschien willen ze een plekje inruimen voor jou als lokaal talent. Houd in je favoriete boekhandel je boekpresentatie als je dat nog niet hebt gedaan.

Maak een boektrailer en zet die op je website en al je social mediakanalen. 

Voor alle media en social media: je kunt een actie, wedstrijd of prijsvraag houden via je eigen website, waarbij mensen een gesigneerd exemplaar kunnen winnen of een voorleessessie met jou, of wat dan ook. Dat maakt je interessanter voor media en b/vloggers en kan extra bezoekers opleveren voor je site, altijd goed.

Benader scholen en bied je boek aan als oefenmateriaal voor het maken van boekbesprekingen. Jouw boek is leuk, en scholen willen lezen leuk houden.

Ga naar de bibliotheek en vind schrijfboeken met promotietips voor (indie-)schrijvers. De mediawereld verandert snel (internet en social media) dus het moet bij voorkeur een recente uitgave zijn.

Dit zijn zo wat dingen die ik nog niet zelf heb gedaan, maar die ik zelf zou uitproberen om te zien wat werkt. En dan zou ik vervolgens doorgaan met wat werkt en stoppen met wat niets of te weinig oplevert.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!