Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Boek promoten middels video, podcasts of fotografie

Ik vroeg me af of er mensen hebben die ervaring hebben met het promoten van een boek middels andere manieren dan tekst. Er wordt veel geschreven in Nederland terwijl boeken veel concurrentie hebben van andere soorten content zoals video of sociale media. Je moet dus moeite doen als schrijver om je de onderscheiden bij zowel uitgevers als potentiële lezers.

Echter de meeste boeken worden gepromoot met tekst, een begeleidende brief richting een uitgever, een flaptekst of een digitaal inkijkexemplaar in een webshop. Er staat vaak nog wel een plaatje op de cover maar het is lastig om met een enkel plaatje de sfeer van een boek te vatten net als met een kort stukje flaptekst.

Nu zat ik te denken, kun je niet gebruik maken van andere media om je potentiële lezers een beter idee te geven van de sfeer in je boek en je tegelijkertijd te onderscheiden bij uitgevers.

Voorbeelden van waar ik aan denk

- Bij een misdaadboek zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een podcast met een interview tussen 2 personages uit het boek. Bijvoorbeeld een fictief lokaal radiostation en een politie agent die voorkomt in het boek.

- Bij een boek over een mooie vakantielocatie zou je kunnen denken aan gedrukte ansichtkaarten met belangrijke locaties uit het boek en op de achterzijde verwijzingen naar het boek met bijvoorbeeld hints of een link naar de plek waar het boek te koop is.

- Video is ook een optie, hoewel dit wat arbeidsintensiever is kan dit nog steeds low budget. Denk bijvoorbeeld aan een korte boektrailer waarbij je passages tekst worden aangevuld met een persoon die net niet in beeld komt of een geluid waarvan niet duidelijk is waar het vandaan komt. Dit is relatief makkelijk te maken en je creëert interesse spanning bij de lezers terwijl er nog voldoende mogelijkheid is bij lezers om te fantaseren over hoe bepaalde acties of personen in het boek eruit zien.

Ik begrijp daarbij dat er voor het maken van een podcast andere vaardigheden nodig zijn dan voor het schrijven van een boek maar het leken mij mogelijk interessante ideeën om op te vallen bij uitgevers en lezers een extra beleving te bieden als aanvulling op een boek. Ik ben benieuwd naar feedback en suggesties.