Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgever benaderen, eigen beheer..?

Hai! Allereerst, wat een fijn forum is dit zeg! Ik lees pas net en stilletjes mee, maar trek nu de stoute schoenen aan en stel ook maar eens een vraag. Het valt mij op hoe behulpzaam iedereen is hier, en allemaal zo lekker creatief! Ik schrijf al mijn hele leven en vind het heerlijk mijzelf te verrassen met hetgeen af en toe uit mijn pen komt vloeien, danwel uit mijn toetsenbord komt zetten.. Ik heb de afgelopen tijd wat gedichten geschreven en het lijkt mij ergens wel heel erg leuk om deze terug te zien in een bundel. Ja, dit is toch wel een droom van me! Nu vraag ik mij af, zal ik mijn gedichten naar een uitgever zenden of misschien gaan uitgeven in eigen beheer? En zoja, waar? Ik ken de kanalen niet echt en hoor dus graag ervaringen. Zo kwam ik onder andere lulu.com, boekscout.nl en deuitgeverij.nl tegen. Ik zou graag horen wat jullie mij adviseren, eerst proberen om via een uitgever gepubliceerd te worden? Of alles in eigen hand nemen en in eigen beheer gaan uitgeven? (Brengt dit veel ´extra´ rompslomp´ met zich mee, of is dit júist fijn? Ik hoor graag van mensen hoe zij dit ervaren hebben) Kan iemand mij vertellen, mocht ik in eigen beheer gaan uitgeven, is het duurder wanneer je gaat spelen met je typografie of zwart-witte illustraties wilt toevoegen? Of wordt het pas duurder wanneer je gekleurde afbeeldingen toevoegd? Een hele waterval aan vragen, ik hoop dat jullie mij een stukje op weg willen helpen op dit onbekende pad! Bij voorbaat dank, knijpertje.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Knijpertje, Allereerst welkom hier. Zwartwit in je boek is meestal niet duurder, kleur wel. Dus ga lekker los met je typografie en illustraties als het in zwartwit is. De markt voor gedichten is erg klein en eigenlijk worden dichters bijna alleen bij een reguliere uitgever gepubliceerd als ze al wat naam hebben gemaakt, heb ik het idee. Als ze in literaire bladen hebben gepubliceerd, op podia hebben gestaan, dat soort dingen. Maar proberen kan altijd bij een reguliere uitgever. Gewoon doen! Als je eigen beheer overweegt, zou ik Boekenbent nemen. Tenzij je er al veel van weet, dan maak je je eigen boek op en stuurt het rechtstreeks naar een drukker. Zo niet, dan is Boekenbent een goede keuze. Ik heb daar mijn eerste boekje ook uit laten geven. Je kunt kiezen wat je wel en wat niet laat doen door hen. Je kunt je eigen omslag kiezen, of zeggen: die foto of illustratie moet erop, maak er maar iets moois van. En dan maken zij voorstellen. Je kunt een ISBN nemen als je dat wilt. Kijk maar eens op hun site www.boekenbent.com Er staat ook precies wat je aan geld kwijt bent en je kunt het ook per exemplaar doen. Er staan hier ook nog veel topics over andere uitgevers en over hoe je je boek dan aan de man/vrouw brengt. Tik een zoekterm in en je vindt ze vanzelf. Maar vragen staat vrij. Succes!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"De markt voor gedichten is erg klein en eigenlijk worden dichters bijna alleen bij een reguliere uitgever gepubliceerd als ze al wat naam hebben gemaakt, heb ik het idee. Als ze in literaire bladen hebben gepubliceerd, op podia hebben gestaan, dat soort dingen." Pfff.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook onder het kopje uitgeven alhier staat een topic over Boekscout. En er staat ergens een topic met een overzicht met de kosten van uitgeven in eigen beheer, weet zo even niet meer waar, maar kan je evenuteel een bestand mailen als je wilt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk voor een vergelijkend onderzoek eens op de site van Blanco Regel. Het is even zoeken maar wel een helder onderzoek met alle voors en tegens en de kosten.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb jij een ander idee dan, Godje? Ik hoor nooit van iemand die zijn/haar gedichten opstuurt en dan juich juich meteen een uitgave krijgt. Wel als iemand in bladen al gepubliceerd heeft. Of ben ik te pessimistisch? Ik hoor het graag.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Zjors, dat klopt. Soms breekt een dichter ineens door. Meestal niet ... Wel jammer, ik vind dat dichters ook een evengrote kans moeten krijgen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst welkom hier. Zwartwit in je boek is meestal niet duurder, kleur wel. Dus ga lekker los met je typografie en illustraties als het in zwartwit is. Bedankt voor jullie warme welkom alsook reacties! Dat is goed nieuws, het opnemen van zwart wit illustraties/foto´s lijkt mij erg leuk! Poeh, wat is er veel te vinden op uitgeefvlak.. Ook boekenbent ben ik inderdaad tegengekomen, het is nogal verschillend per uitgever welke ´opstart´kosten je hebt he? Als je veel zelf ontwerpt hoef je eigenlijk bijna niets kwijt te zijn, tenminste.. Bij lulu.com bijv.. (toch?) Er zijn wel veel bomen in dit bos hoor, wie geeft mij een laddertje zodat ik het wat kan overzien? :D

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar knijpertje (welkom inderdaad): wel alles goed lezen. Als je ergens op een uitgeefsite ziet staan: 'We geven uw boek gratis uit', dan bedoelen ze vaak: 'Wij bepalen de prijs voor je boek (bv 10 euro) en jij krijgt de royalty's (1 euro).' Kort gezien en gezegd: jij bent hún leverancier voor hun (print)omzet. Is niets mis mee. Maar lees vantevoren alle voorwaarden en bedenk wat je wilt. Want vaak ben je ook nog voor tijden gebonden aan deze firma's, terwijl zij de lakens uitdelen over jouw bed. Er zijn ook sites waar je betaalt voor het vervaardigen van je boek, maar dan ben je verder overal vrij in.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat weet ik, Als ik in eigen beheer ga uitgeven wil ik ook niet zo´n freemusketeers (geloof ik) contract, dan regel ik het ontwerp zelf en betaal ik enkel de drukkosten. POD dus. Dit kan geloof ik erg goed bij lulu, en nog een paar anderen. Weinig opstartkosten, wel veel geregel voor jezelf.. Maar uiteindelijk ook ´alle controle´ Vandaar mijn vraag om ervaringen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, dat klopt. Er is bijna een vast traject dat je moet afleggen. In je eerste beschrijving klonk het alleen alsof iedereen die een gedicht of wat publiceert in een tijdschrift, daarmee meteen aansluiting vindt in het fonds van een reguliere uitgever. Wat natuurlijk niet zo is. Het aantal publicaties ligt namelijk erg laag, de verkoop van bundels is bedroevend. Poëzie heeft amper een lezerspubliek dat niet uit dichters of recensenten bestaat. Een zelfbedruipend wereldje dus, en de reden dat ik proza nooit volledig loslaat.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knijpertje, misschien moet je je huidige lading gedichten gebruiken om naam te maken. Enkele tijdschriften aan je palmares toevoegen, wat wedstrijden winnen. Daarna komt er wel zijdelingse interesse van uitgevers, geloof me. Het schept denk ik meer voldoening om met goedkeuring gepubliceerd te worden dan enkel omdat je ervoor betaalt. Als je wilt mail ik een lijstje met "must-publish" tijdschriften voor dichters. (Zelf ben ik die lijst ook aan het afwerken.) Dan kan je beginnen inzenden. Goedkeuring duurt gemiddeld zo'n drie maanden, dus niets houdt je tegen om ondertussen verder te schrijven. Wordt het allemaal niks dan zal POD er altijd zijn. Maar het loont de moeite om moeite te doen en erkenning is verslavend, zelfs met mate. Laat van je horen. Groet,

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Godje, Vriendelijk bedankt voor je wijze en uitgebreide reactie. Je hebt groot gelijk, ookal is het een ietwat onbetreden en onbekend pad, ik zal inderdaad liever door een reguliere uitgever uitgegeven worden dan het in eigen hand te doen. De ´eer´ en erkenning is dan toch nét dat stukje groter. Ook ik richt mij op meerdere vlakken wat betreft schrijven, met alleen poezie, hoe leuk het ook is, kom je er niet.. jammer zat. Bedankt voor je aanbod, ik ontvang zeer graag jouw lijstje. heb jij al succesjes tot dusver? Zou je erbij kunnen zetten wat voor soort doelgroep en criteria ze hebben? Super! Enne, natuurlijk laat ik wat van me horen ;) (Zou niet durven om nu stil te blijven...ik vroeg immers zelf om advies!) (Ik ga eens op je site rondneuzen, ziet er op het eerste ogenblik zeer goed uit! Ik lees dat je een bundel gepland hebt voor 2009? Heb je een aanbod gehad? Vertel vertel) Groetjes, Knijpertje. (Mijn email staat in mijn profiel)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een concreet aanbod niet. Er is wel een uitgever "geïnteresseerd in mijn stijl", maar zoals je goed gelezen hebt bundel ik ten vroegste over een dik jaar. Eerst wil ik de markt verder verkennen en meer schrijven. Veel debutanten (vooral jongere mensen) komen te vroeg met een debuut, vind ik. Je merkt dat ze potentieel hebben, maar een echt goede bundel is die eerste meestal niet. Dat wil ik bij mezelf vermijden. Ondertussen wil ik me vooral laten opmerken in tijdschriften en (daar ben ik erg selectief in) wedstrijden. Ik doe bijvoorbeeld mee aan Writenow (www.writenow.nl) met gedichten. Een uitstekende wedstrijd voor jongeren. Ik heb geen idee hoe oud jij bent (ik 22), anders zou ik zeggen: zeker proberen. Succesjes? Kleine. Ik sta in de huidige editie van Op Ruwe Planken (eentje van de lijst) en in enkele bloemlezingen. Een grote wedstrijd heb ik nog niet gewonnen, wel een paar kleinere. Ik verwacht echter veel van komende maanden. Recentelijk heb ik heel wat literaire magazines gebombardeerd met mijn gedichten, dus hopelijk leidt dat tot enkele publicaties in december en januari. Ach, 't is allemaal leuk hoor, maar je moet het wat uitzoeken. Jezelf concrete doelen stellen is het belangrijkste. Te beginnen met: ik wil zeker één gedicht in dat tijdschrift (kies iets wat je zelf graag leest). Als je daar in slaagt voel je je al meteen meer dichter. Stilaan groeit dan het geloof en de durf, en word je werk - dat is mijn ervaring in ieder geval - steeds origineler (en soms beter). Op dit moment weet niemand echt wat goede poëzie is, het is aftasten. Ik ben nu in ieder geval wel benieuwd naar hetgeen jij zoal schrijft. Maar ik mail je nog. Groet,

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik raakte zo enthousiast door je aanmoedigingen, dat ik mijzelf gisteravond een schop heb verkocht en gewoon eens wat oud materiaal heb ingezonden naar een aantal tijdschriften. Vanmorgen om 9 uur al een reactie van op ruwe planken, helaas had ik deadline nét gemist; ´De deadline voor 7.2 is net verstreken. Ik neem je inzending mee als kopij voor het volgende nummer dat volgend jaar tijdens de boekenweek gepresenteerd zal worden. Het kan dus nog even duren voordat je wat hoort. ´ Spannend allemaal... Maar wie niet waagt, ik hoop in ieder geval op enige feedback. Opbouwende kritiek is een goede fundering, mijn inziens.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op Ruwe Planken is een goed tijdschrift om mee te beginnen. Ze hebben wel eens een gedicht en een verhaal van mij geplaatst. Maar ook een keer een verhaal geweigerd. Daarbij gaven ze mij de mogelijkheid te vragen naar het hoe en waarom van de weigering. Erg sympathiek dat ze die moeite nemen. Dat is echt een uitzondering. De feedback die ik kreeg was zeer bruikbaar. Ze gaven duidelijk aan wat er goed was aan het verhaal en waar de zwakke plek zat. Het verhaal heb ik herschreven en ingezonden voor de wedstrijd van Lava literair tijdschift, het werd genomineerd en vervolgens gepubliceerd.