Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boek over vreemden die in een huis worden opgesloten?

Sorry, wist het in de titel niet beter te omschrijven. Wist ook niet zeker waar op het forum dit thuis hoort. Ik ben begonnen aan een manuscript over zeven mensen die met elkaar worden opgesloten in een soort BB-huis (Het Boshuis, zie ook Proeflezen). Nu wist een vriend mij te vertellen dat hij onlangs in NRC Boeken een recensie had gelezen van een boek dat hier erg op leek. Het treffende was ook nog dat iedereen in dat huis zat met een eigen motief (ook een typisch kenmerk in mijn verhaal). Heeft iemand enig idee over welk onlangs verschenen boek van een bekende schrijver dit zou kunnen gaan?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Diana, ik heb geprobeerd te zoeken op hun site, maar omdat ik geen abonnement heb kan ik niet overal bij. Zouden bij die link van jou echt al hun recensies staan? Ik vind het er zo weinig! @Zjaan, dat zou hem zomaar kunnen zijn. Ik ga even bij die vriend checken of hij wellicht dat boek bedoelde. Als dat zo is, dan valt de overlap best mee, moet ik zeggen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou inderdaad goed kunnen dat je vriend het over de nieuwe roman van Hanna Bervoets had. Die schijnt te gaan over mensen die voor een tv-programma dat lijkt op De Reünie samenkomen in een schoolgebouw. Dan gebeurt er een ramp, de sirene gaat. Ze weten niet wat er in de buitenwereld gebeurd is en zijn op elkaar aangewezen. De vraag is natuurlijk of je jouw verhaal nu niet meer kunt schrijven. Ik vind dit namelijk hoe dan ook geen erg origineel thema. Er zijn zoveel verhalen over een groep vreemden die om welke reden dan ook op elkaar zijn aangewezen (ze storten neer met een vliegtuig in onherbergzaam gebied, ze komen vast te zitten in een lift, ze doen mee aan Big Brother enzovoort enzovoort). En natuurlijk hebben al die personages een eigen motief, dat lijkt me in ieder verhaal het geval, en in zo'n situatie zeker. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef als je dacht dat jij de eerste en enige was met zo'n idee. Vrijwel alles is al eens gedaan, en heel veel dingen al heel vaak, het gaat erom wat jíj ermee doet.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het idee "willekeurige mensen bij elkaar opgesloten en op elkaar aangewezen" is al talloze keren gedaan. Recent ook in het boek Vloed van Six. In horrorfilms kom je het steeds weer tegen. Het is net zoiets als een roman over twee mensen die verliefd op elkaar worden, hoewel die liefde onmogelijk lijkt. Dat is geen reden om er niets mee te doen. Het belangrijkste is denk ik dat je je eigen stem (stijl) laat horen, en dat je eigen ideeën/filosofieën erin doorklinken, want dat maakt jou als schrijver, en dus je werk, uniek.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk is dit thema al veel vaker gebruikt, maar die vriend dacht dat het ook om een Big Brother-achtig huis ging en dan had ik de overeenkomst, ook nog met ieder zijn eigen motief, wel frappant gevonden. Over het algemeen lopen de motieven van mensen die aan zo'n reality-programma meedoen niet ver uit elkaar: van beroemd worden tot een grote prijs winnen...

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je vraag deed me denken aan een geintje dat rondzwerft op Facebook 2 vrienden praten zegt de 1 tegen de ander: " ik zag net een ongelofelijk spannende film." "waar ging het over?" " over een moeder die samen met haar kinderen bruut wordt vermoord door een waar monster, de jongste ontsnapt aan de moordenaar, maar wordt ontvoert. Hij wordt helemaal meegenomen naar de andere kant van de wereld. Daar wordt hij samen met anderen gevangengehouden. Zijn vader gaat op zoek en bevrijdt hem" " klinkt spannend, hoe heet de film?" " finding Nemo" Hetzelfde verhaal kun je op 1000 manieren vertellen

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:-) Geintje werkt alleen als je Finding Nemo ooit hebt gezien (en ik behoor niet tot die meerderheid van de wereldbevolking), but I get your point!