Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is een goed scenario?

Hallo iedereen, Ik heb een simpele vraag: wat betekent voor jullie een écht goede film? Wat bevat zo'n film ook? Ik stel deze vraag omdat ik mij eens aan een filmscenario wil wagen. Vriendelijke groeten.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar zijn heel veel Amerikaanse sites voor. Iedereen wil daar scenarioschrijver worden. Helaas is de Slegte dicht, maar daar kocht ik vorig jaar een aantal boekjes met scenario's van o.a. Lost Highway van David Lynch. Maar om terug te komen op jouw vraag: Voor mij heeft een goed scenario iets literairs en laat het het verhaal zien en hoeft het niet verteld te worden. Dus de mooie beschrijvingen in boeken moeten mooi in beeld gebracht worden met meer middelen dan woorden. Een voice-over vind ik dan ook altijd een zwaktebod. Tenzij het een uitgesproken verteller is. Ik vraag me wel af hoeveel vraag er is naar nederlandse scenaristen. Bar weinig ben ik bang.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wat is een goed boek? Zonder criteria zal ieder daar een ander antwoord op geven. Wees specifieker en limiteer je vraag tot een genre film of iets dergelijks.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een simpele vraag: wat betekent voor jullie een écht goede film? Wat bevat zo'n film ook?
Je vraag is minder simpel dat je denkt, vrees is, Het is namelijk te algemeen. Ik sluit mij aan bij Dries Arnolds. Geef een genre aan of vraag naar een specifiek onderwerp. Persoonlijk stel ik namelijk bij een comedy heel andere eisen dan bij een thriller. Een horror is weer anders dan een road movie. Tja, wat is goed... een open einde kan voor de één heel frustrerend zijn. Terwijl een ander daar helemaal dol op is, want hij/zij kan er lekker op los fantaseren hoe het verhaal verder loopt. Technisch gezien, denk ik, dat je een goede film hebt als je in ieder geval alle aspecten die in een film moeten voorkomen er ook in hebt verwerkt. Duidelijke genre, goede personages, spannende plotwendingen, doordacht begin en einde etc. Voor de rest ligt het toch echt aan de regisseur/producent om daar iets moois van te maken.... Succes in ieder geval met het schrijven van je scenario. Ik ben zelf ook bezig met een scenario schrijven. Het valt nog niet mee om van naar idee naar een productieversie te werken. Maar het brengt in ieder geval wel heel veel plezier tijdens het schrijfproces. :-)