Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iemand zin om een manuscript te proeflezen?

Dag allemaal! Ik heb een manuscript van 65.000 woorden, bestaande uit 2 delen, dat ik heel graag (deels) door mensen zou willen laten lezen die zelf ook schrijven. Zo hoop ik een goed beeld te krijgen van de kwaliteit en leesbaarheid van het manuscript, en of het boeit van begin tot eind. Ook ben ik benieuwd of het format dat ik wil gebruiken, kan. Ik ben er inmiddels zo'n 2 jaar mee bezig, d.w.z. ik heb al mijn vrije tijd ervoor gebruikt, en dat is nogal wat :D. In deel I introduceert de hoofdpersoon zichzelf door middel van een monoloog, die hij houdt met zichzelf (of een dialoog met een denkbeeldig publiek): Hij klaagt, heeft commentaar, vindt het allemaal maar niets. Hij vindt dat het hem bijna niet aan te rekenen is dat hij zo'n vervelende figuur is. Hij maakt gebruik van cirkelredeneringen en spreekt zichzelf tegen. Hij gaat met de billen bloot. Deel II beschrijft een fase in zijn leven, waarin hij terug komt van een lange reis. Hij gaat naar een feest met zijn familie. Hier gebeurt er, onder invloed van de nodige alcohol, iets tussen zijn nichtje en hem: ze zoenen. Hij blijft achter, de familie gaat terug naar waar ze wonen. Hij is er helemaal van ondersteboven en kan deze gebeurtenis niet loslaten. Hij probeert op allerlei manieren afleding te zoeken, maar steeds komt zij terug in zijn gedachten. Het wordt een obsessie. Via enkele terugblikken komen we meer te weten over hoe hij toch zo geworden is. Qua feedback: *Vind je deel I niets? Ga naar deel II :) *Ik probeer het zo te schrijven dat het duidelijk is dat de persoon uit deel I (zoals we hem leren kennen via zijn monoloog), dezelfde persoon uit deel II is (waarin de betreffende fase uit zijn leven beschreven wordt. *Is het een logisch geheel? Klopt de structuur? Blijft het boeien? *Is de schrijfstijl leuk? Zit er de nodige humor in? Want het onderwerp op zich is vrij zwaar. *Het kan soms schokkend zijn, maar dat hou ik dan maar op literaire vrijheid. Het moge duidelijk zijn dat ik enige inspiratie (met name wat betreft het format) heb ontleend aan 'Aantekeningen uit het ondergrondse' van Dostojevski. Ik hoor graag van mensen die serieus geïnteresseerd zijn. Ik sta ook heel erg open om serieus naar het werk van iemand anders te kijken bijvoorbeeld. Groetjes, Elvin