Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe schrijftalent integreren, wie moet ik benaderen?

Hallo allemaal, Van kinds af aan schrijf en dicht ik al, nu ben ik op een punt in mijn leven gekomen dat ik mijn talent wil integreren in mijn dagelijks leven. In die zin, dat ik graag opdrachten uit zou voeren voor particulieren die bijvoorbeeld een website maken en die teksten daarin nodig zijn. Ook zou ik graag persoonlijke teksten of gedichten willen maken en willen laten zien, echter heb ik geen idee wie ik moet benaderen en hoe ik mijzelf kenbaar maak hierin. Wie heeft hier een aantal goede tips, zodat ik dit idee in mijn hoofd, realiteit kan maken? Met vriendelijke groet, N.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je wilt dus eigenlijk een eigen tekstbureau opzetten? Integreren klinkt wat cryptisch...

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante site, Diana. Ze betalen echter niet fantastisch. Als je de hoogste classificatie als schrijver weet te halen, betalen ze 4 cent per woord. Ik weet dat vertalers al 7-8 cent per woord kunnen verdienen. Die 4 cent is leuk voor een zakcentje, maar meer ook niet. @N.Veening: Je zou je ook kunnen aanmelden bij reguliere tekstbureaus. Die zullen in het algemeen wel een KvK-nummer en een VAR-verklaring willen zien, maar als je dat eenmaal hebt, kun je bij vele bureaus inschrijven. Ze zullen wel om een proeftekst o.i.d. vragen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan kan je best zelfstandig worden en freelance aan de slag proberen te gaan bij verschillende bureaus. Je zal ze allemaal moeten laten weten dat jij vanaf nu beschikbaar bent, ze vragen dan soms naar teksten of vragen je een onbetaalde opdracht te doen. Maar zoals Ostinato al aanhaalde, zullen ze jou niet aanwerven als je statuut niet in orde is. Dit betekent uiteraard dat op het loon nog belastingen moeten betaald worden. Alles hangt ervan af hoeveel jij wil werken. Het sop moet de kool nog waard zijn. Maar dat is uiteraard aan jou. Je bent best van alle markten thuis. Ze hebben liefst iemand waarop ze regelmatig een beroep kunnen doen en die schrijft over zowel technische onderwerpen als pakweg de romigheid van kaas. Er worden ook vaak mensen gevraagd om de jaarverslagen te schrijven van bedrijven,... Wat je bedoelde met "ik wil mijn persoonlijke teksten en gedichten aanbieden", dat snapte ik niet goed? Aan wie wil je een persoonlijk gedicht aanbieden en wat wil je dat ze ermee doen?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
die schrijft over zowel technische onderwerpen als pakweg de romigheid van kaas.
:) Heb net een set teksten over frituurinstallaties ingeleverd. Nu bezig met een tekst over kabelwartels (:) google het zelf maar). Je leert nog eens wat als broodschrijver.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties allemaal, ik zal de aangeboden sites e.d. bekijken en de rest van de tips alvast meenemen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt je ook aanmelden bij één van de grotere partijen. Ik heb zelf goede ervaringen met teksten schrijven voor *verwijderd*. Lekker je eigen tijd indelen en een snelle betaling.