Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De beste Schrijversgroep van de wereld.

Hoy, ik ben nieuw hier. Tony, de Auteur, aangenaam.

Het eerste wat je wil weten is hoe oud ik ben? Ik voel me meestal vierentwintig jaar oud. Ik bereikte die leeftijd ook effectief vijftien jaar geleden. Behalve na een fles rode wijn, dan voel ik me negentien. Ietwat roekeloos, hoor ik je denken. Ja en toch volwassen. Ik ben een man en ik word elke dag alleen meer man. De mensen die mij kennen kunnen daarover getuigen. Mocht je het niet geloven tenminste. Niet te snel iemand vertrouwen de waarheid te spreken, beschouw ik als een gave. Ik ben van nature nogal wispelturig. Ik hou niet zozeer van afwisseling, maar wissel wel vaak af. Ik zeg afwisselen, maar bedoel eerder opzeggen of annuleren. Aanvangen dat gaat mij vlot, afmaken vind ik eerder iets voor moordenaars. Wat ik niet ben, wees gerust.

Hoewel ik jou - ik mag je toch tutoyeren? - graag veel meer vertel over mezelf, moet ik de ruimte toch bewaken en snel tot mijn ware oproep komen: Ik richt een schrijfgroep op. Of mocht deze, in de vorm zoals ik ze voor ogen heb, al bestaan, word ik er lid van. In het kader van mijn persoonlijke literaire interesses en de richting die ik professioneel wil inslaan, heb ik een erg duidelijk beeld wie de schrijfgroep moet bemannen. Profilering, dat is in.

Ten eerste zal ikzelf uiteraard fungeren als Oprichter en Voorzitter van de Raad Van Bestuur. In het geval dat ik een bestaand groepje zou vervoegen, verwacht ik dat de bestaande leden me aanspreken met voorgaande titel. Het spreekt voor zich dat de oorspronkelijke oprichter afstand doet van enige claim op zijn of haar net verloren status. Dit kan misschien pretentieus klinken voor zij die mijn talent nog niet van dichtbij hebben mogen beleven, maar laat dit nu net de insteek zijn waarom mijn schrijfgroep voor jou de ultieme kans is. Als je aan het juiste profiel beantwoordt natuurlijk.

Ten tweede is er plaats voor John. Jij kan John zijn als je vlot schrijft en handig bent met pen en papier, of nog beter, met een toetsenbord. Ikzelf typ niet graag. Aangezien de huidige speech-to-text software, desondanks de pijlsnelle opmars van kunstmatige intelligentie, nog steeds teveel fouten maakt, moet John mijn geniale uitspraken vlijtig kunnen neerpennen. Of typen. Uiteraard moet John niet echt als John ingeschreven staan in het geboorteregister. Het is voldoende als je vanaf de dag van acceptatie jouw roepnaam aanpast. Te streng willen we niet zijn.

Ten derde is er een stoeltje, al dan niet virtueel, bestemd voor Vicky. Vicky is geboren met ros haar maar blondeert zich heden ten dage, want zij weet dat blonde vrouwen makkelijker aangesproken worden aan de bar. Vicky gaat graag naar bars waar succesvolle oudere mannen zonder schroom vlot blonde vrouwen aanspreken. In tegenstelling tot wat haar kledij uitstraalt, vergezelt Vicky nooit zomaar een zakenman naar zijn hotelkamer, of suite. Toch niet voor de fles champagne volledig is opgedronken, soms na een tweede, zelden na een derde, en steeds na correcte prijsafspraken - discreet in een enveloppe overhandigd. Ik hoor jou denken, waarom is dit belangrijk voor uw schrijfgroep? Wel, dat is erg eenvoudig. Ik, met onze schrijfgroep, ambiëer de emoties van de gewone man, zijn verlangens en behoeftes te analyseren, uit te puren om aldus de personages geloofbaar en vertrouwd te maken voor de lezer. Vicky kent niks van gewoon. Zij kan dus vanuit een zuiver hart reageren en aldus waardevolle passages en/of alteraties aanbrengen. Wij begrijpen dat te weinig vrouwen Vicky heten. Daarom, mocht je een andere meisjesnaam toebedeeld gekregen hebben, worden uitzonderingen vlotjes gemaakt.

Ten vierde, en in theorie - het moet wel praktisch blijven natuurlijk - ad infinitum, verwelkomen we vrouwen die lingeriemodel zouden kunnen zijn maar het toch nooit geworden zijn. Het is niet voldoende dat je éénmaal aangesproken werd door een verwarde fotograaf in de winkelgalerij. Naast de voorwaarde dat dit, of een gelijkaardig aanspreken, jou meermaals is overkomen, dient de laatste keer ook plaats gevonden te hebben in het zeer recente verleden. Je begrijpt, we willen ten alle koste vermijden dat oude koeien uit de gracht blijven gehaald worden, nietwaar? In schril contract met de sollicitatieprocedure voor John of Vicky, die puur digitaal zal verlopen of eventueel per klassieke briefwisseling, bestaan de selectieproeven in dit geval uit zowel een fysieke en een mentale component. Vrees niet, naast het uitgebreid peilen naar jouw motorische vaardigheden, zal je ruimschoots de tijd krijgen uw mentale inzichten ten tonele te voeren tijdens bijvoorbeeld - maar zonder garantie op - een viergangendiner in een hotelrestaurant van hoge standing.

In elk geval, jouw afkomst doet er niet toe. Al dient gemeld dat ik erg slecht reageer op Aziatisch. Marokkaans en Grieks zijn ook niet echt mijn favorieten te noemen. We sluiten niets uit, u bent in dergelijk geval nog niets verloren. Onze samenkomsten zullen in Brugge plaatsvinden, enige verplaatsingskosten blijven uiteraard bij jou ten laste. Onze schrijversgroep heeft (nog) geen commerciële intenties, daarom zal elke eventuele intellectuele bijdrage eigendom van mij blijven of worden.

Terwijl sommigen met een groep schrijvers samenwerken eerder de hel vinden, zullen wij het prachtig bestempelen. Ik ben er zeker van dat jij er veel zal van leren. Ik heb het namelijk niet moeilijk om mankementen in jouw werk te zien. Je moet natuurlijk goed tegen kritiek en goed uitgesproken commentaar kunnen. Een rijk vocabularium inzake complimenten, lofbetuigingen, pluimen en gelukwensen zijn een must. Ik ontvang niet liever.

Je voelt je aangesproken of je kent iemand die zeker moet reageren? Laat het me weten via een privé berichtje, in deze tijden kan je immers niet discreet genoeg zijn.

Tony
Oprichter en Voorzitter van de Raad Van Bestuur