Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#12 gebaren

Voorkennis: Deigos begeleid een karavaan met dorpelingen, op weg naar een buurland. De rest blijkt wel uit de tekst (hoop ik). ‘Deigos! Deigos, waar ben je?’ ‘Hier, mijn vriend. Rustig aan, kom op adem.’ Een stevige, gebruinde hand verscheen op de knie van de huurling, die zich omdraaide en neerkeek op de in leer gehulde gestalte naast zijn paard. ‘Deigos, verkenners hebben een dorp gevonden, platgebrand.’ De huurling zoog raspend lucht naar binnen. ‘Dieren afgeslacht. Stuk of twintig lijken buiten het dorp, dwergen en mensen, pijlen in de rug…’ Zijn sterke stem brak en hij leek de woorden naar buiten te dwingen. ‘Zes kinderen… de oudste hoogstens twaalf.’ Deigos balde onbewust zijn vuisten. ‘Hoe lang?’ vroeg hij toonloos. ‘En waar zijn onze verkenners?’ De huurling had een seconde nodig om zijn gedachten te ordenen. ‘Te kort,’ antwoordde hij toen, ‘drie, vier dagen naar wat ik kon zien. Ik ben direct teruggereden. Een paar mannen doorzoeken de resten. Vijf man is op het spoor gezet en onze buitenring valt terug als bewaking. ‘Deigos… er waren geen sporen van wagens…’ Hij leek meer te willen zeggen, maar er kwamen geen woorden. Deigos miste bijna een stap. ‘Geen wagens…’ mompelde hij. Geen slavenkarren, dus geen slaven genomen. En dat betekende… een hele zooi extra redenen om wraak te nemen! Deigos dwong zijn gedachten terug naar andere dingen. Zoals een groep soldaten, genoeg om een dorp te verwoesten en misschien nog in de buurt. ‘Zoek een kampplaats, verdedigbaar als het kan. Ik wil nog vandaag een compleet overleg.’ ‘Ik zal rondkijken. Als ik het goed herinner was hier een klein bos in de buurt. Beschut en uit het zicht.’ De huurling leidde zijn paard naast de stoet. ‘Ik licht de verkenners in en stuur iemand om je de plek te wijzen.’ Toen stormde hij weg.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit vind ik een moeilijke. Vermoedelijk gaat het om de gebalde vuist, het enige teken waaraan we de emotie van de hp kunnen aflezen. Hij doet onaangedaan, maar verraadt zijn gevoelige hart met dit soort kleine gebaren.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De gebalde vuist geeft mij het gevoel van samengebalde emoties, die hij niet uit, maar des te heftiger voelt en vast houdt. De misstap betekent voor mij dat hij dit niet verwacht had

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drakenvriend: 'Zijn sterke stem brak en hij leek de woorden naar buiten te dwingen' is voor mij het meest significante in je tekst.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deigos probeert te praten zonder gevoel, want hij praat toonloos. Toch verraden de gebalde vuisten dat hij zijn woede met moeite probeert te verbergen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De situatie brengt heftige emoties teweeg, maar er dreigt meer gevaar, dus de personages kunnen niet aan die gevoelens toegeven. Dat bedwingen vind ik meer tot uiting komen in wat ze zeggen dan in de gebaren.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hand op de knie van de huurling is geruststellend en maakt de HP voor mij iemand die betrokken is en geïnteresseerd in de man. Zijn misstap een teken van besef, gevoeligheid na zo'n akelig verslag.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ruwe bolster, blanke pit betrokken, maar in control -gewend (ook zichzelf) de baas te zijn; hij is zich niet eens bewust van zijn gebalde vuisten en mist wel bijna een stap, maar weet op hetzelfde moment wel precies wat er gebeuren moet.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ene is rustig type die het geheel kan overzien ook al zijn er vraagtekens. Andere persoon is onrustig, stamelt, ziet ontzettend veel details, wordt gerustgesteld door andere persoon en komt dan tot een behulpzaam idee en weet weer hoe verder ...

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij dat iedereen in de goede richting dacht. Deigos is een personage dat sterke haatgevoelens heeft tegen de heerser, omdat zijn geboortedorp in opdracht is geplunderd. Vandaar de hevige reacties op het nieuws van het platgebrande dorp: Een mengeling van woede en verdriet; een strijd met zijn persoonlijke herinneringen, die hij door (zelf)discipline overwint. Hij is aanvoerder geworden van een groepje huurlingen en houdt daar een strenge discipline aan, maar voert leiding met vriendelijkheid en humor waar dat kan (anders zou de groep makkelijk uit elkaar vallen). De huurling/verkenner is duidelijk geschokt door wat hij heeft gezien bij het dorp, maar wordt gesterkt door de (bekende) discipline, die uit de "emotieloze" reactie van Deigos blijkt. Daardoor kan hij op een normale manier verslag uitbrengen. Met het uiteindelijk wegstormen van de verkenner is duidelijk dat hij blij is om een taak te hebben, zodat hij niet aan het dorp en de dode kinderen hoeft te denken. Ik heb het gevoel (na andere teksten gelezen te hebben) dat ik beter een ander stuk had kunnen kiezen, waar de handelingen belangrijker zijn dan de gedachten en gesproken woorden. Ik begrijp nu dat juist kleine dingetjes een personage menselijker maken. De kleinste handeling kan een emotie tonen die een heel fragment een andere betekenis geeft. Ik denk dat het juist de 'onbewuste' handelingen van een personage zijn die hem/haar reëel maken in het oog van de lezer. Ook maken handelingen van bij-personages deel uit van het karakter van de HP, door de manier waarop deze worden geïnterpreteerd. Duidelijk een kunst waarin ik mij nog meer moet verdiepen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Drakenvriend, daar ben ik heel blij mee. Als je dat goed leert toepassen, verdiept dat je schrijven enorm en je vaardigheid om met kleine dingen veel te zeggen. Heel mooi.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een korte aanvulling op mijn geleerde lessen: Gebaren kunnen iets anders tonen dan emotie. Tot nu toe gebruikte ik ze alleen om een bepaalde gemoedstoestand neer te zetten (show-don't-tell), maar niet als herkeningspunt of karaktertekening. Nog meer om mee te werken... het houd maar niet op. Gelukkig maar! :unibrow: