Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#40 Problemen in het Praathuis

Vandaag, beste kijkbuiskinderen, is er onrust in het Grote Dierenbos. Het is middag, het Praathuis is nog gesloten en er stroomt water onder de voordeur door. Eens kijken wat daar aan de hand is. ‘Huh, hoe is dit mogelijk?’ stamelt Juffrouw Ooievaar. ‘Een overstroming in het Praathuis!. Kan Bor dan niet opletten dat hij de kraan op tijd dichtdraait? Zo valt het lentefeest helemaal in het water!’ ‘Zoef, zoef, ik zal wel een emmer en dweil halen.’ ’Tuut-tuut-tuut, rustig, wat is er aan de hand? Eh, ik moet nog een kamer poetsen en alle ramen wassen. Ik heb nu echt geen tijd.’ ‘Zoef, zoef dat kan wel wachten. Kom mee, de vloer van het Praathuis staat helemaal onder water.’ Chico komt polshoogte nemen bij zijn toekomstige buurman Bor. Spuug. ‘Waar is Bor?‘ Ja, lieve kinderen. Morgen is het grote lentefeest, maar hoe moet dat nu? Het Praathuis kan nog wel een flinke schoonmaakbeurt gebruiken en Bor is nergens te vinden. Hoe dat verder afloopt kinderen? Kijk zelf maar. De handen worden flink uit de mouwen gestoken. Zoef de Haas en Truus de Mier dweilen er flink op los. ‘Hatsekidee, treffen jullie voorbereidingen voor het lentefeest? Ik heb wel trek in een lekker hapje.’ ‘Zoef, zoef, Bor is verdwenen, er is morgen geen feest!’ Juffrouw Ooievaar tipt Ed en Willem Bever. Zij bouwen aan ‘Borichico’. Ze leggen hun hamer en zaag neer en snellen naar het Praathuis. Willem verwijdert het slot van de deur en loopt met zijn waterpomptang naar de kraan met stromend water. ‘Zoef, zoef, kan ik nog iets doen?' Ga liever Bor de Wolf zoeken! Hij kent zijn verantwoordelijkheden totaal niet hier in het Grote Dierenbos’, roept Juffrouw Ooievaar met verheven stem. 'Zoef, zoef, ik ben al weg.' ‘Bor weet vast geen raad nu Chico een eethuis begint naast ’t Praathuis‘ merkt Meneer de Raaf op. ‘Hatsekidee, lekker smikkelen en smullen.’ Inmiddels heeft Willem het euvel met de kraan opgelost en het slot op de deur vervangen. 'Tuut-tuut-tuut, kijk eens, daar komt Bor aanlopen samen met Zoef de Haas en Zaza Zebra.’ ‘Wij troffen Bor in verwarde toestand aan in ‘t Kreupelenbos. Ik heb hem weer moed ingepraat, zegt Zaza opgelucht. ‘Hatsekidee, doe mij maar grenadine!’ Ja, lieve kijkbuiskinderen, met een beetje hulp en aandacht komt alles toch weer goed in het Grote Dierenbos. Zo en nu maar knus naar jullie warme nestjes. En denk erom oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Mirte, met zoveel vrienden hoeft Bor zich geen zorgen te maken. Het praathuis blijft lekker vol. :) Misschien een klein dingetje... Truus de mier die zegt: 'rustig'? Dat ligt niet echt in haar karakter denk ik. Die uitspraak zou ik een slomer type in de mond leggen. De karakters zitten overigens wel goed. Fijn verhaal.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ryn, bedankt voor het lezen en jouw schrijftip. Leuk dat jij eruit vist wat ik na het schrijven nog als klein detail heb tussengevoegd. Met 'rustig' bedoel ik eigenlijk een kenmerk van Truus de Mier te schetsen. Ze wordt een beetje zenuwachtig en onrustig van onverwacht bezoek ... Zo komt het dan vermoedelijk niet over in het verhaal.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp het Mirte, je bedoelde net het omgekeerd van hetgeen ik eruit begreep... De schrijver heeft altijd gelijk! :)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een origineel fabeltjeskrantverhaal. Brengt het weer helemaal terug. De karakters heb je goed neergezet.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, Het gegeven - de waterschade is leuk. De karakters ook. Let wel op je opmaak, dit is niet overzichtelijk:
‘Zoef, zoef, ik zal wel een emmer en dweil halen.’ ’Tuut-tuut-tuut, rustig, wat is er aan de hand? Eh, ik moet nog een kamer poetsen en alle ramen wassen. Ik heb nu echt geen tijd.’ ‘Zoef, zoef dat kan wel wachten. Kom mee, de vloer van het Praathuis staat helemaal onder water.’ Chico komt polshoogte nemen bij zijn toekomstige buurman Bor. Spuug. ‘Waar is Bor?‘
Na ' wat is er aan de hand? een ' denk ik ivm nieuwe spreker. Misschien zo: ‘Zoef, zoef, ik zal wel een emmer en dweil halen.’ ’Tuut-tuut-tuut, rustig, wat is er aan de hand?' 'Eh, ik moet nog een kamer poetsen en alle ramen wassen. Ik heb nu echt geen tijd.’ ‘Zoef, zoef dat kan wel wachten. Kom mee, de vloer van het Praathuis staat helemaal onder water.' Chico komt polshoogte nemen bij zijn toekomstige buurman Bor. Spuug. ‘Waar is Bor?‘

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Na ' wat is er aan de hand? een ' denk ik ivm nieuwe spreker. Misschien zo: ‘Zoef, zoef, ik zal wel een emmer en dweil halen.’ ’Tuut-tuut-tuut, rustig, wat is er aan de hand?' 'Eh, ik moet nog een kamer poetsen en alle ramen wassen. Ik heb nu echt geen tijd.’ ‘Zoef, zoef dat kan wel wachten. Kom mee, de vloer van het Praathuis staat helemaal onder water.' Chico komt polshoogte nemen bij zijn toekomstige buurman Bor. Spuug. ‘Waar is Bor?‘
Je hebt helemaal gelijk, bedankt voor dit aandachtspunt. Ik struikelde zelf ook al over de aanhalingstekens. Na 'wat is er aan de hand? blijft echter wel Truus de Mier aan het woord. Ik zal mijn versie aanpassen wat leesbaarheid betreft. Thx :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een origineel fabeltjeskrantverhaal. Brengt het weer helemaal terug. De karakters heb je goed neergezet.
Ik ben blij met dit compliment. Ik heb er even over gedaan voordat ik in mijn schrijfritme zat. Hoe dan ook ik zou Meneer de Uil helpen met zijn krant ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp het Mirte, je bedoelde net het omgekeerd van hetgeen ik eruit begreep... De schrijver heeft altijd gelijk! :)
Poeh, ik voel me nu al schuldig! :o

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
#40 Problemen in het Praathuis (herzien) Vandaag, beste kijkbuiskinderen, is er onrust in het Grote Dierenbos. Het is middag, het Praathuis is nog gesloten en er stroomt water onder de voordeur door. Eens kijken wat daar aan de hand is. ‘Huh, hoe is dit mogelijk?’ stamelt Juffrouw Ooievaar. ‘Een overstroming in het Praathuis!. Kan Bor dan niet opletten dat hij de kraan op tijd dichtdraait? Zo valt het lentefeest helemaal in het water!’ ‘Zoef, zoef, ik zal wel een emmer en dweil halen.’ ’Tuut-tuut-tuut, rustig, wat is er aan de hand? Eh, ik moet nog een kamer poetsen en alle ramen wassen. Ik heb nu echt geen tijd.’ ‘Zoef, zoef dat kan wel wachten. Kom mee, de vloer van het Praathuis staat helemaal onder water.’ Chico komt polshoogte nemen bij zijn toekomstige buurman Bor. Spuug. ‘Waar is Bor?‘ Ja, lieve kinderen. Morgen is het grote lentefeest, maar hoe moet dat nu? Het Praathuis kan nog wel een flinke schoonmaakbeurt gebruiken en Bor is nergens te vinden. Hoe dat verder afloopt kinderen? Kijk zelf maar. De handen worden flink uit de mouwen gestoken. Zoef de Haas en Truus de Mier dweilen er flink op los. ‘Hatsekidee, treffen jullie voorbereidingen voor het lentefeest? Ik heb wel trek in een lekker hapje.’ ‘Zoef, zoef, Bor is verdwenen, er is morgen geen feest!’ Juffrouw Ooievaar tipt Ed en Willem Bever. Zij bouwen aan ‘Borichico’. Ze leggen hun hamer en zaag neer en snellen naar het Praathuis. Willem verwijdert het slot van de deur en loopt met zijn waterpomptang naar de kraan met stromend water. ‘Zoef, zoef, kan ik nog iets doen?' 'Ga liever Bor de Wolf zoeken! Hij kent zijn verantwoordelijkheden totaal niet hier in het Grote Dierenbos’, roept Juffrouw Ooievaar met verheven stem. 'Zoef, zoef, ik ben al weg.' ‘Bor weet vast geen raad nu Chico een eethuis begint naast ’t Praathuis‘ merkt Meneer de Raaf op. ‘Hatsekidee, lekker smikkelen en smullen.’ Inmiddels heeft Willem het euvel met de kraan opgelost en het slot op de deur vervangen. 'Tuut-tuut-tuut, kijk eens, daar komt Bor aanlopen samen met Zoef de Haas en Zaza Zebra.’ ‘Wij troffen Bor in verwarde toestand aan in ‘t Kreupelenbos. Ik heb hem weer moed ingepraat, zegt Zaza opgelucht. ‘Hatsekidee, doe mij maar grenadine!’ Ja, lieve kijkbuiskinderen, met een beetje hulp en aandacht komt alles toch weer goed in het Grote Dierenbos. Zo en nu maar knus naar jullie warme nestjes. En denk erom oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van je eerste versie snapte ik weinig, aangezien verschillende sprekers op dezelfde regel stonden. Je herschreven versie was al beter te lezen, maar ik ken de personages van de Fabeltjeskrant niet goed, vandaar dat ik af en toe niet wist wie er aan het woord was. Inderdaad een hyperactief stukje, maar wel leuk om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk verhaal. Lentefeest klinkt ook heel erg prettig. Maar arme Bor, dat hij ook al is veranderd in een verwarde man. Daar lees je momenteel veel over in het nieuws.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Een leuke aflevering! Ik heb op dit forum het ezelsbruggetje geleerd dat een dialoog net een tennisspel is waar de lezer naar kijkt : zodra een ander aan het woord is ( de bal bij de andere speler ligt ), een nieuwe regel! ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B. Thx voor jouw leuke feedback. Bor zorgt altijd dat de ander het gezellig heeft, maar als hij van zich af wil bijten dan kan hij het ondanks zijn genen toch knap lastig krijgen met zichzelf en zoekt de rust op ... Marietje, bedankt voor jouw compliment! Je hebt het ezelsbruggetje wijs verwoord. Zo zijn de regels in Fabeltjesland ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk en lief geschreven. Ze hebben nog even voor het lente is. Wat is die juffrouw Ooievaar ook een tante, hè?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback Zo valt het lentefeest in het water. Een voor de hand liggend beeld, maar het past goed bij juffrouw Ooievaar. Mooi, waterpomptang voor het regelen van wateroverlast. Het is goed gebruik als je een nieuw persoon laat praten dat je dan weer op een nieuwe regel begint. Dat is voor de lezer duidelijker. Leuk verhaal. Groetjes Eva van Baar www.evavanbaar.nl