Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#41 Een kaart

Wat heb ik er een hekel aan om een rouwkaart te kopen. Dat geldt trouwens ook voor andere kaarten. Ik heb er niets mee. Soms kom je er niet onderuit. Hij wordt 14 februari gecremeerd. Dan koop ik toch liever een kaart. Tot mijn verbazing is het stampvol in de winkel. Er staan rijen mensen om de kaartenrekken heen. ‘Wat is er wel aan de hand?’ vraag ik aan een verkoopster. ‘Zaterdag is het Valentijnsdag.’ ‘Hemel, gaan mensen daar massaal op reageren? Dit is een kwestie van collectieve domheid.’ Ik stoot een man aan die drie kaarten zo nauwkeurig bestudeert alsof hij er examen in moet doen. Ik schat hem op een jaar of vijftig. Hij draait zich naar me om. ‘Is het voor uw vrouw of een stille liefde?’ Zijn grijze ogen kijken me kwaad aan. ‘Wat denkt u wel?’ brengt hij er verbeten uit. ‘Als ik u zo bekijk, dan kan ik me niet voorstellen dat er iemand op u valt. Maar denk niet dat uw vrouw ook zo’n onzinkaart koopt. Ze ziet u als een oude stoel die ze jaren geleden al weg had moeten doen, maar waar ze aan gewend is geraakt.’ ‘Sodemieter op, mens.’ Dat doe ik en vraag de verkoopster of ze een overlijdenskaart tussen al die graaiende handen voor me wil pakken. Bij thuiskomst blijkt dat het een kaart voor een vrouw is. Heb ik weer. Moet ik nogmaals naar die winkel. Ach wat, ik streep gewoon vrouw door en schrijf er man boven.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heerlijk nuchter en verfrissend! Tja, dit vind'k echt een leuk stukje van jouw hand!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Als ik het goed begrijp vind je die hele Valentijn maar niks. In elk geval voel ik het ook zo. Bloemen of een kaart kopen wil ik wel... maar dan liefst drie dagen na Valentijn... want die dag wil ik echt niet in het rijtje staan. ;) Leuk stukje hoor!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, je hebt die arme sloeber in die kaartenwinkel weer allercharmants afgezeken. Goed zo! Had hij maar niet zo kwaad naar je moeten kijken. Ze ziet u als een oude stoel ... > ze ziet u vast als een oude stoel... Je spreekt een vermoeden uit. Last but not least Tja, ruim drie jaar geleden heb je er mij voor om mijn oren geslagen dat ze nu nog natoeteren: nauwkeurig bestudeerd...

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echte Tja-stijl. Dat "Dat doe ik en vraag de verkoopster ..." was aan schatermomentje. Evenals dat vrouw doorhalen en er een man van maken. Heerlijk droog. De d/t-fout is door Dos al opgemerkt.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ga als de donder aan de slag. Vergeet ik niet dat ik ook een mens ben. Zelfs eentje met heel veel fouten. Misschien is het wel verstandig als ik meer tijd neem voordat ik mijn stukjes te plaats. Zo hard heb ik dat vast niet geroepen, Dos. Ik word nu vreselijk onzeker door jou en Pisano. Raar dat je je dat nog herinnert. Je geheugen is te scherp.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is heel verstandig om af en toe even te wachten met plaatsen. Ben je geen liefhebber van Valentijnsdag? Ik had toch wel verwacht dat de romanticus in Tja naar boven zou komen deze week. Lekker bot verhaaltje weer. Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een charmante vrouw in het kader van Valentijnsdag met grijze ogen kwaad aankijken vraagt ook om kortsluiting. Blijkbaar het resultaat van geforceerde passie. Nu is die arme man niet alleen ten prooi gevallen aan consumentisme tegen wil en dank, maar ook nog eens aan Tja. :lol: Hilarisch beschreven!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, een van je beste stukjes dat ik tot nu toe heb gelezen. En ik lees ze allemaal. :) De agressiviteit een wildvreemde aan te stoten, hem volkomen voor schut te zetten om dan braaf op te sodemieteren als hij dat zegt. Dat kan alleen Tja.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, een van je beste stukjes dat ik tot nu toe heb gelezen. En ik lees ze allemaal. :) De agressiviteit een wildvreemde aan te stoten, hem volkomen voor schut te zetten om dan braaf op te sodemieteren als hij dat zegt. Dat kan alleen Tja.
Zal ook met de aardbevingen te maken hebben. Vandaag weer eentje van zes op de schaal van Richter. Het oudste terpkerkje van Groningen staat op instorten. Dan ben je snel geïrriteerd.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dit stuk stond er al voor die beving. Terwijl ze in de kamer debatteerden over de bevingen, was er eentje in Hoogezand. Ik kreeg de indruk dat het niet tot de mensen in de kamer is doorgedrongen. Fenne, wat bedoel je met ook hier op SOL? Die man denkt gewoon dat die vrouw niet spoort, Nicole.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: hoe heerlijk om tussen zoetsappige en geweldadige invullingen ook een geheel eigen Tja-invulling van de valentijnsopdracht te treffen!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb weer genoten van je droge no-nonsense invulling, Tja. Eén vraagje, waarom 'wel' in "Wat is er wel aan de hand?" Is dat Gronings?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het niet, maar dat zegt niets, want ik ben 'maar' een import-Groninger. Leuk stukje, je hebt je duidelijk laten inspireren door het zinnetje in de opdracht: schrijf je over de liefde, of juist niet. Herkenbaar :)