Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#41 Huwelijkstroebelen

Er komt een tijd in elk huwelijk dat je man bij het meubilair hoort, dacht Greet. Sam zat tegen een boom die onderdeel was van de afscheiding van hun woning. Hij staarde voor zich uit en dronk bier. Zo zat hij elke avond bij het vallen van de schemering. Drie weken geleden waren ze getrouwd. Ze hadden elkaar ontmoet bij de soepuitdeling van het Leger des Heils en nog diezelfde avond hadden ze elkaar een ring uit haar voorraadje aan de vinger geschoven. Getrouwd zijn was niet gemakkelijk, daar was ze nu wel achter. Sam snurkte soms zo erg, dat ze bang was dat late wandelaars in het park hem zouden horen. Hij had zijn slaap nodig, want hij maakte lange dagen. Je kostje bij elkaar scharrelen viel niet mee, nu in bijna elke supermarkt zo’n bewaker stond. Het snurken kon ze hem dus nog wel vergeven, maar met zijn drankgebruik had ze meer moeite. Hij dronk wel twaalf blikjes bier op een avond en overdag vast ook nog wel een paar met zijn maten in het winkelcentrum. Drinken, daar begon ze niet aan. Dan lag je zo in de goot en daar kwam je niet meer uit. Zij wilde een beter leven, misschien een kamer. Daar spaarde ze voor. Gouden ringen en andere sieraden die ze kon vinden in het uitvaartcentrum. “Ooit heb ik betere tijden gekend.” Sam pulkte in zijn oor en schoot een propje oorsmeer weg. “Je schiet er niks mee op, Sam, om dat steeds maar te herhalen. Neem mij nou. Ik werk aan mijn toekomst. Je moet een doel hebben in het leven.” “En dat noem jij werken, ouwe lijkenpikker!” Hij zakte nog verder onderuit en trok zijn zesde blikje bier open. Ze moest maar gaan scheiden. Morgenochtend, als hij nuchter was, zou ze het hem zeggen. Met een man, die geen respect voor haar had, wilde ze niet leven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerste instantie dacht ik dat je het had over hun woning, dus dat ze ergens binnen woonden. Toen bleek dat ze in het park leven en dat zij op zoek is naar een kamer. Ik vind dit wel een heel lief verhaal over twee zwervers, die aan de rand van de samenleving leven van diefstal. Mooi geschreven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij ken ik haar van het Beatrixpark. Had ze toen niet een legging met tijgerprint aan? Mooi geschreven weer, Petra. Doet me een beetje aan Simon Carmiggelt denken.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei! Wat een flinke scheur al tijdens de witte Brood weken. Dat komt waarschijnlijk omdat het witte brood ontbreekt! ;) :thumbsup: Een tot de verbeelding sprekende wegschietende oorsmeer prop. Jakkes! :puke: Ik herkende de HP uit het uitvaartscentrum. Een mooi vervolg maar triest verhaal. Een man die je niet respecteert inderdaad gewoon dumpen. Graag gelezen! :) Hoe vordert je februari schrijfmaand?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petra, je personages gaan steeds meer voor ons leven. Er is een draad van wankele Pleun die steriele uitvaartonderneemsters bemint, de vrouw die zich laaft aan koffie en cake in aula's en sieraden moost van overledenen (dit is wel erg hoor) en nu is ze getrouwd met Sam die tuk is op bier. Wonderlijke vrouwen breng jij ten tonele. Dat propje oorsmeer dat @Marietje zo vies vindt, kan volgens mij niet worden weggeschoten. Het is te vet, het plakt aan je vingers. Een verhaal van jouw hand, à la Petra. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie allemaal voor de reacties. En dat na zo'n laatste plaatsing. Mijn pleunverhaal breidt zich hier almaar uit. Als ik nog even zo doorga, wordt het nog een boek. Dat van die oorsmeer heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar Sam zal wel bijzonder smerig zijn. De februarischrijfmaand bij Henny Fortuin gaat goed: ik schrijf elke dag en achteraf moet ik veel schrappen en herschrijven, ben ik bang.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi beeldend geschreven, had alleen niet in de gaten dat het om zwervers ging. Nu ik de reacties heb gelezen lees ik je verhaal inderdaad anders.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk geschreven, ik heb genoten Petra. Het is een soort film, vanaf het begin tot het einde. Voor mij ging het wel meteen over zwervers, al bij die boom die onderdeel was van de afscheiding van hun woning. Ik zag het tafereel helemaal voor me. Maar een boom in je huis integreren kan heel decoratief zijn, dus ik kan me voorstellen dat je daar in eerste instantie anders tegenaan kijkt.