Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 het diner

Net als ik een nummertje heb getrokken gaat de telefoon. Mijn moeder. Of er nog iets is wat ze kan doen. Ik zeg: ‘Nee hoor, dat denk ik niet.’ ‘Heb je de boodschappen voor het eten? En servetten? Bestek? Heb je wel voldoende stoelen? We kunnen onze campingstoelen wel meenemen.’ ‘Alles is geregeld mam. Ik ben nu boodschappen aan het doen.’ ‘Oke, goed, dan zal ik je niet langer ophouden. We zijn er vanavond om half zes, dat haal je toch wel?’ ‘Ja, ik moet ophangen, want ik ben aan de beurt. Doei!’ ‘Als ik nog moet helpen.’ ‘Nee hoor, mam.’ ‘Oke, prima. Nou tot vanavond dan.’ ‘Doei.’ De man aan de andere kant van de toonbank knikt me vriendelijk toe. ‘Zegt u het maar, mevrouw.’ Ik kijk wat verwilderd om me heen. Het ziet er allemaal even smakelijk uit. Een gezonde aardegeur omringt de producten die er ten toon gespreid liggen. Rood, paars, geel, alle kleuren zijn vertegenwoordigd. Onbespoten kwaliteit; het beste van de stad is hier te vinden. Ik heb meteen trek in soep. Het maakt me vrolijk en ik heb zin om veel meer te kopen dan ik nodig heb, maar ik hou me aan het lijstje. Ik hou me aan het plan. En weggooien dat is zonde. Zodra ik alle ingrediënten voor het driegangenmenu bij elkaar heb verzameld, het menu waarop ik twee uur heb gepuzzeld, keer ik met volle fietstassen naar huis. Mijn ouders arriveren stipt op tijd en terwijl ik nog in de keuken sta te stoeien met het voorgerecht zegt mijn moeder opgewekt: ‘Kijk eens lieverd, ik heb nog een pannetje soep meegenomen, want ik vond het zo zielig als je alles alleen moest doen.’

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline77, Mooie dialoog met de moeder. Vermakelijk verhaal met leuke twist aan het eind. Dingetje:
bij elkaar heb verzameld
is dubbel - 'bij elkaar' kan weg. ('half zes' is geen avond)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Eline, welkom op dit forum! Ik vind dat je een levensechte dialoog hebt neergezet, heel herkenbaar en leuk geschreven :) Ik ben het helemaal met Janp eens, behalve dan dat deze moeder wel het prototype mens is waarvoor half zes al lekker 'avond' is. Fijn om zes uur met de benen onder tafel :lol: Twee kleine puntjes: 1) 'Het ziet er allemaal even smakelijk uit. Een gezonde aardegeur omringt de producten die er ten toon gespreid liggen.' Twee keer 'er' zo dicht achter elkaar vind ik hier niet zo mooi. Ter voorkoming zou je 'er' in de tweede zin weg kunnen laten (het verwijst in deze context ook niet echt ergens naar). 2) In de een na laatste zin: ik zou naar huis terugkeren of gaan in plaats van naar huis keren. Maar dat is misschien persoonlijk. En inderdaad dat 'bij elkaar' weglaten. Het einde is geweldig en vat alle caracters in één zin heel knap samen! :thumbsup: Ik zou helemaal instorten met zo'n moeder :confused:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Eline77! Mooi geschreven hoe moeders kunnen doen! Je weet er een mooie draai aan te geven. Die altijd goedbedoelde gebaren ...

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heet je van harte welkom! Wat een bemoeizuchtige moeder. Ik heb mezelf gezworen nooit zo te worden maar in de ogen van een puber ben ik het al gauw! Ach, het is goed bedoeld. ;) Je verhaal leest vlot en de dialoog loopt natuurlijk. Jouw HP gaat grondig te werk met het diner, is goed voorbereid. Dat zegt iets over haar karakter. Misschien lijkt ze meer op haar moeder dan dat ze eigenlijk zou willen! Graag gelezen! Tot de volgende opdracht!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eveneens welkom! Heel leuk verhaal, Eline en je hebt een moeder beschreven die volgens mij velen hebben, het zorgelijke, wat uiteindelijk lijkt om bemoeizucht. Denk wel dat ze het verder goed bedoelt. Mooi geschreven en veel plezier hier :)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eline Tot "ik kijk verwilderd om me heen" ontbeert de dialoog conflict. Ik zou hem drastisch inkorten. Het stuk daarna is ook niet zo subtiel en dat is natuurlijk ook de moeilijkheid van de opdracht. De clou bracht een glimlach op mijn lippen, dat dan weer wel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Ook jij hebt gekozen voor een bemoeizuchtige moeder, wat is dat toch met die moeders ;). Een leuk verhaal. Je einde liet me glimlachen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja leuk! Ik kan me de frustratie helemaal voorstellen wanneer moeder alsnog met een pannetje soep aankomt. Hoewel. Bij mij zou het ongeveer een halve minuut duren voordat ik in feestelijke stemming de keuken uitkom. Ik heb niet het idee dat de moeder echt bemoeizuchtig is, eerder aangenaam betuttelend. Een sfeervol verhaal. Mooi geschreven. Welkom hier.