Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 Ach liefje...

Hierbij mijn bijdrage. Wees aub niet te streng, het is de eerste keer dat ik iets neerschrijf :-) Onderweg naar de winkel zit ik achter het stuur te piekeren over vanavond. Als mijn ouders bij ons komen eten is het altijd alle hens aan dek. Soms heb ik het gevoel dat ze enkel maar op bezoek komen om kritiek te geven. Om het er nog eens goed in te wrijven dat ik als vrouw tekortschiet in het huishouden. Vooral mijn moeder is er sterk in: ‘Maar liefje toch, wanneer heb je voor de laatste keer eens je ramen gelapt?’ of ‘Lieve schat, hebben de kindjes gisteren frisdrank op het parket gemorst? Het kleeft hier zo? Je weet toch dat frisdrank niet gezond is voor hen hé, om nog maar te zwijgen over de rotte tanden die ze ervan krijgen? Water, liefje, dat zouden ze moeten drinken.’ ‘Water is voor de vissen ma,’ probeer ik dan altijd luchtig te antwoorden. Maar haar opmerkingen raken me telkens weer. Diep in gedachten verzonken rijd ik bijna de winkel voorbij. Snel in het rond kijken doet me beseffen dat een parkeerplaats voor de deur ook niet voor vandaag zal zijn. Een gebrek aan parkeerplaatsen, de miserie van deze tijd. Ook in onze straat is het dagelijks vechten voor een plaats. Na vijf minuten rondrijden is mijn geduld op. Ik moet nog koken verdomme. Gewoon even dubbel parkeren dan maar, en snel de winkel binnen en buiten. Ik heb geluk, er is niemand voor mij in de winkel. Maar waar in godsnaam zitten dan de chauffeurs van al die andere auto's? En pfff… wat een stank hier. De eigenares van de winkel vraagt me wat het zal zijn. Maar plots ben ik niet meer in staat te antwoorden. Dode ogen staren mij van in de vitrine doordringend aan. Opengesperde bekken wachten tevergeefs op een prooi. Alles komt geleidelijk tot leven. Kieuwen gaan open en toe, staartvinnen beginnen te spartelen, en uit de opengesperde bekken komt geluid. Ze fluisteren mij toe: ‘Ach liefje, doe geen moeite. Wanneer heb je voor het laatst nog eens lekker gekookt?’ Ik loop huilend de winkel uit. Nick Mertens

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Nick, Geen reden om streng te zijn, je verhaal is goed geschreven. Ik zie het al helemaal voor me, iets uit een surrealistische droom waar alle angsten samensmelten. Ik zie een paar taal dingetjes, maar dat laat ik aan andere forumleden over om aan te geven, ik zit er niet zo mee :) Een geslaagd eerste verhaal!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Inderdaad een goed verhaal. Ze is zo bang dat de vissen beginnen te praten. Wat een verschrikkelijke moeder is dat. Ze zou een vis moeten kopen en die in haar moeders huis verstoppen, om vervolgens op te merken wat die lucht toch is. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nick, Het is een leuk stuk. Het beeld van de zeurende moeder is heel herkenbaar. De opbouwende stress van de vrouw in de auto vind ik grappig. Je zou haar nog meer kunnen laten stressen hier. Ik vind vooral je beschrijving van de dode dieren in de winkel goed, dan word het wat eng en onheilspellend. Je zou in je beschrijvingen nog iets uitgebreider kunnen zijn. Hoe zien die opengesperde kaken eruit? Wat voor geluiden komen uit de opengesperde bekken, wat doen de geuren met de hoofdpersoon. Zeker doorgaan met schrijven. Roos

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie allemaal voor de reacties en tips. Ik ben ook wat aan het nadenken over een einde, ik wil weten hoe het met haar en haar moeder afloopt :-)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gebeurt mij vaak in winkels waar het vlees nog op dieren lijkt. In mijn fantasie komen ze tot leven. Of gewoon een makreel in plastic in de supermarkt. Bah. Gelukkig hoef ik er niet om te huilen :). Een lastige moeder in dit verhaal. Schijnbaar een veel voorkomend probleem. Misschien kan HP de moeder voorstellen dat ze de vloer even dweilt en als ze dan toch bezig is direct even het eten kookt? Kan HP een borrel inschenken en relaxen. Ik vind dit een mooi geschreven verhaal. Welkom hier.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nick Mertens, Je HP komt heel duidelijk over, evenals haar toenemende angst. Het portret vd moeder is ook duidelijk. Als dit je eerste verhaal is, zou ik doorgaan met schrijven. Dingetje: 'alle hens aan dek' - probeer dat soort clichés te vermijden (ook nog eens een lelijk anglicisme)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt janpmeijers. Het is inderdaad echt mijn eerste verhaal. Ik lees veel en er zitten altijd wel dingen in mijn hoofd, maar nog nooit uitgeschreven. Bij toeval kwam ik op de wekelijkse schrijfopdracht en dit forum uit. En dacht ik: ach, waarom niet? Eigenlijk heeft het ook altijd een soort van angst geweest. De angst dat iedereen zou zeggen: man, doe geen moeite, jij kan niet schrijven. Misschien daarom dat mijn HP ook die angstpsychose in die viswinkel krijgt. Ik ga het wat herschrijven aan de hand van jullie tips en ook een einde bedenken. Ik ga wel wat afwijken van de opdracht wat betreft het feit dat ik niet mag vertellen dat het een viswinkel is, maar het IK-principe ga ik wel behouden :-)