Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 Lekker anders

Lekker anders Ik had er eigenlijk helemaal geen zin in maar besefte gisteren ineens dat ik dat dinertje van komende vrijdag gewoon compleet moet omdenken. Normaal hebben ze altijd een oordeel over mijn kookkunsten; zij hebben immers meer ervaring vinden ze. Vorige keer liep dat helemaal uit de hand met de kaasfondue waar ik volgens mijn moeder echt alles aan fout had gedaan. Dus gooi ik het deze keer over een geheel ander boeg. Dit diner wordt een totaal nieuwe ervaring voor ze. Onbekende ingredienten en zelfs een onbekende bereidingswijze. ‘Afkeuren zal ze deze keer niet meevallen’ denk ik met een gevoel van voorpret. ‘En bovendien zijn nieuwe ervaringen goed voor het scherp houden van de geest,’ voeg ik er blijkbaar hardop aan toe want een oudere heer kijkt me in het voorbijgaan vragend aan. De bel rinkelt vrolijk als ik de winkel binnen stap. Meteen ben ik verrast door de enorme hoeveelheid verschillende geuren die op me af komen. Fris maar ook muf, en dan weer een zweem van zoetigheid gemengd met iets van een bittertje. Al lopend door de winkel vermengen de geuren zich tot een aangenaam mengelmoesje. Ik geef niet alleen mijn neus maar ook mijn ogen goed de kost, kleur op een bord is immers ook belangrijk. En laat ik vooral de vorm niet vergeten. In deze winkel is dat geen probleem; wat een verscheidenheid en wat een keuze. Nooit geweten dat er zoveel variatie op deze aardbol leeft. Struinend door de winkel bedenk ik mijn aanvalsplan. ‘Als ik nou deze twee ‘dingen’ als voorgerecht serveer, dan gaat dat heel goed samen met dat ‘ding’ in het hoofdgerecht’ mijmer ik in gedachten terwijl ik geen idee heb wat ik koop. Maar het gaat erom dat zij het niet kennen. En de bereiding in de nieuwe rookoven zal ze helemaal versteld doen staan. Tevreden verlaat ik met twee tassen vol de winkel. Ik lijk er zowaar zin in te krijgen!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal. Lekker doen wat je zelf wilt. Ze eten het maar en anders stuur je ze maar naar een restaurant.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of je laat hen koken als ze toch telkens commentaar hebben... Ik heb je verhaal met plezier gelezen. Leuk dat ze er op het einde toch nog zin in krijgt.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een moeilijke ouders hebben we toch! Gelukkig doe je lekker je eigen zin en krijg je er warempel nog plezier in ook.
Als ik nou deze twee ‘dingen’ als voorgerecht serveer, dan gaat dat heel goed samen met dat ‘ding’ in het hoofdgerecht’ mijmer ik in gedachten
Deze zin komt wat krampachtig over. Ligt aan het feit dat we niets bij naam mochten noemen? En is mijmeren niet altijd in gedachten?