Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

42 - De Herinnering

Het is alweer vijf jaar geleden. Vijf jaar sinds de grootste omslag in mijn leven. Opeens was hij er niet meer. Alles wat zo vanzelfsprekend leek was weg. Ik zie mezelf nog naast zijn bed zitten, wakend en wachtend totdat het voorbij zou zijn. Smekend dat het op zou houden, dat hij van mij mocht gaan en dat het goed was. Het zijn uren die ik mijn hele leven lang nooit zal vergeten, tijd die ik speciaal aan hem heb besteed omdat hij het graag zo wilde. Ondertussen is alles anders. Met een zucht laat ik mijn vingertoppen langs de verzameling kleurrijke ingrediënten strijken. Toen ik klein was heb ik hier vaak met hem gestaan, mijn blauwe ogen wijd open terwijl ik keek naar alles wat de natuur te bieden had. Producten van over de hele wereld bij elkaar verzameld en slechts een paar straten van mijn huis vandaan samengebundeld in grote kratten. Hij heeft me verteld waar de dingen vandaan kwamen, hij heeft me geleerd hoe ik ze zelf kon laten groeien. Vanavond is het dan zover. Samen met mijn moeder en haar nieuwe vriend zullen we bij het verlies stilstaan. Ik ga zijn lievelingskostje maken, het gerecht waar hij altijd zo vol over was en waar hij zijn ziel en zaligheid in kon leggen. Ondertussen is het niet meer zijn gerecht, maar dat van mij. Net zoals ik niet hem ben, maar mijzelf met hem als de basis. Ongemerkt glijdt er een traan langs mijn wang, wanneer de aardige juffrouw achter de toonbank vraagt of het gaat. Vechtend tegen de trilling in mijn stem vraag ik om een kilo. Het leven gaat onverbiddelijk door, en misschien wordt het tijd dat ik dat ook ga doen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij hebt een mooie, emotionele invulling aan de opdracht gegeven. :thumbsup: [opeens wat alles wat zo vanzelfsprekend leek allesbehalve dat] over deze zin struikelde ik want m.i. klopt deze niet helemaal. De laatste zin van die alinea [ uren die ik alleen maar voor hem heb gedaan omdat hij het zo graag wilde. ] duidt op een speciale situatie. Haar vader is niet van ouderdom overleden. Het maakt me nieuwsgierig maar krijg er als lezer helaas geen antwoord op. Dat vind ik jammer. Mooi dat de sterfdag is omgezet naar iets positiefs: een etentje met dierbaren om het verlies te kunnen delen. Graag tot de volgende opdracht! :nod:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Vonnisch, je hebt het gevoel van de HP goed omschreven, alsof je deze persoon al langer kent. Graag gelezen. Ga zo door!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hi Vonnisch, neem me niet kwalijk dat ik wat opmerkingen maak. Ik bedoel het goed, hoor. Kijk nog even naar de tweede regel. Die loopt niet lekker. Die uren ... nooit zal vergeten. Al die tijd dat ik aan zijn bed zat, heb ik alleen voor hem gedaan, omdat hij het zo graag wilde. (zoiets) Mijn ogen ver open ... (Ze kan zelf niet zien dat haar ogen zo groot als schoteltjes waren) maar mijn eigen. - maar dat van mij. (?) Heel liefdevol geschreven. Ik had de indruk dat je aan zijn bed zat alleen omdat hij het graag wilde. Toch lees ik uit de laatste zinnen hoe zeer je hem waardeerde. Trek je niets van mijn opmerkingen aan. Ieder leest een stuk nu eenmaal verschillend. Wel doorgaan, hoor.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! @Marietje: Ik zie het inderdaad ook, is geloof ik een typfoutje doorheen geslopen. Ik heb het veranderd en hoop dat het nu beter loopt en een stuk logischer is. Het klopt inderdaad dat de vader in dit stuk overleden is aan een ziekte, maar ik heb er bewust voor gekozen om niet de nadruk te leggen over de ziekte zelf. Ik vond dat de beleving belangrijker was dan het labeltje. @Mirte: Dank je wel! Ik ken de HP best goed, aangezien het verhaal gebaseerd is op iets wat ik zelf heb meegemaakt. Met name de eerste alinea omschrijft mijn eigen gevoelens toen mijn vader is gestorven. De andere alinea's zijn pure fictie en meer toegespitst op de opdracht. @Tja: Dit soort opmerkingen zijn juist superfijn voor mij als beginnende schrijfster om bewuster te worden van de verbeterpuntjes die er zijn. Ik heb geprobeerd om het stukje met je feedback aan te passen, Zou je eens willen kijken of het zo beter is? Het klopt inderdaad dat HP daar alleen zat op verzoek van de vader, maar ik vond de ruimte niet om uit te wijden over de motivatie hierachter zonder dat de rest van het stuk zou lijden onder de woordenlimiet. En natuurlijk trek ik er wat van aan ;) Ik vind het ontzettend leerzaam om erachter te komen hoe anderen mijn stuk interpreteren.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, het leest nu vlotter. Je schrijft twee keer opeens in een zin. De zin loopt nog niet lekker. Bedoel je: Opeens was hij er niet meer. Alles wat zo vanzelfsprekend leek was weg. Op naar de volgende opdracht, Vonnisch.