Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#43 Slopen als een academicus

‘Stelletje malloten zijn het,’ verzucht Koos. De schrammen en schaafwonden van de strijd met de ME zijn nog duidelijk zichtbaar op zijn armen. ‘Ja, jullie hadden tenslotte alleen maar de Trevifontijn gesloopt en wat rookbommen gegooid, maken ze zich daar zo druk over?’, zeg ik. ‘Dat bedoel ik niet man. Het gaat erom dat ze de Erasmusbrug willen slopen. Dat gaat echt te ver.’ In mijn hoofd ratelen de wetsartikelen die we de afgelopen jaren allemaal overtreden hebben. Ik haal het papiertje van mijn life-change uit mijn tas en leg het op tafel. Koos kijkt er minachtend naar. ‘Dus dit was je van plan. Je bent altijd al een rare geweest.’ Ik stop het bewijs van inschrijving weer snel in mijn tas. ‘Je snapt wel Koos, dat ik dus ga stoppen met dit bestaan.’ Jeffrey, bijgenaamd Jolige Jeffrey, komt erbij zitten. Hij ruikt naar Heineken en Marlboro sigaretten. ‘Had je gehoord van Wouter hier. Gaat effe een rechtenstudie doen,’ zegt Koos. Jeffrey grinnikt en slaat me hard tegen mijn schouder. ‘Ah dan kan ik dus bij jou terecht als ik weer eens in de bak zit.’ Bij Jeffrey zijn de schaafwonden van de strijd in Rome zichtbaar op zijn rechterwang en aan de linkerkant van zijn voorhoofd. Ergens vind ik het wel jammer dat ik de strijd gemist heb vanwege de introductiedagen van de studie. Ik zal nog moeten accepteren dat dit mijn nieuwe leven wordt. ‘Maar je gaat wel mee he morgen Wouter?,’ vraagt Jeffrey. Ik knik, wat door Jeffrey wordt beantwoord met een harde vuistslag op het gammele houten tafeltje. ‘We slopen ze, die losers. Leve Feyenoord 1,’ roept Koos en hij houdt zijn sjaal met het rood witte logo hoog in de lucht. Morgen zal ik nog één keer slopen door middel van mijn vuisten. Daarna zal ik me toeleggen op het slopen door middel van retorica.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om te zien dat je een actueel thema in de opdracht verwerkt. En ook mooi dat HP nog een keertje symbolisch afscheid gaat nemen van zijn verleden. Aandachtspuntje: - ...maken ze zich daar zo druk over?’, zeg ik. - ‘Maar je gaat wel mee he morgen Wouter?,’ vraagt Jeffrey. Wanneer je een vraagteken plaatst hoef je geen punt of komma meer te plaatsen. De zinnen worden dan - ... maken ze zich daar zo druk over?' zeg ik. - 'Maar je gaat morgen wel mee hè, Wouter?' vraagt Jeffrey (bij deze ook nog een beetje aan de constructie gesleuteld omdat het een beetje raar liep, en een accent grave op de hè.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Virtuosuo, laat ik hopen dat de advocaat in spe geen strafblad oploopt. :) De absurditeit van de voetbalongein heb je aardig weergegeven. Kan ik wat bemerkingen maken? Fontijn/fontein Roodwitte kan naar mijn idee aan elkaar. Zoek het anders even op. Waarom moet er het Engelse woord life-change staan? Waarom moet de lezer weten dat Jeffrey dit links en dat rechts aan schaafwonden heeft? Hoe onderscheid je Heineken qua bier- en Marlboro qua sigarettenlucht? Je afsluitende zin vind ik een prachtige vondst.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben jij voetbalfan? Of lezer van het nieuws? Mijn kennis over voetbalhooligans en het bijbehorende gevoel is vrij minimaal. Maar toch, graag gelezen. PS.: Mag ik je nogmaals herinneren aan het feit dat ik jouw Billy Joel versus Kate Bush - Roodkapje verhalen zo tof vond? Die waren geweldig.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjullie voor de feedback. @Vonnisch Dank voor de verbeteringen @ Milli Bedankt voor het aandachtig lezen van mijn stukje. Klopt is idd fontein. Roodwitte is inderdaad aan elkaar wel beter, misschien dat rood-witte nog beter is. Life change had ik gebruikt om er extra nadruk op te leggen, hoewel het nu misschien wel overdreven is. Ik wilde Jeffrey een beetje neerzetten als iemand die duidelijk alles in de strijd gooit, met alle risico's van dien. Wat je laatste vraag betreft; denk dat een goede bierkenner nog wel Heineken van Amstellucht kan onderscheiden. Marlboro lucht is idd wellicht een beetje lastig. @Richard Otten Dankjewel @ Johanna B Ik waardeer het dat je mijn Roodkapje verhaal geweldig vond. Ik ben geen enorme voetbalfan eerlijk gezegd, en van de hooliganscene weet ik al helemaal niks. Het was eigenlijk meer dat ik het leuk vond om een actueel onderwerp te nemen. Sorry voor de platte grappen in het verhaal.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuosuo, Ik had je verhaal al wel een keer gelezen maar ik had het vervolgens toch ook weer even weggelegd. Ik weet niet precies waarom. Ik waardeer heel erg dat je een actueel thema hebt verwerkt en toch... om de één of andere reden wilde ik even afstand nemen van het gebeuren in Rome. Nu heb ik je herlezen en vind ik het best wel een aardig verhaal. Toevallig hoorde ik in een radioverslag dat het milieu van hooligans inderdaad ook hooggeschoolde mensen in hun rangen heeft - hoewel ze in de minderheid zijn. Een hooligan die rechten gaat studeren is een spannende insteek. Heel zowel sociologisch als menselijk erg interessant.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gebruik gemaakt van de actualiteit, Virtuoso, maar ik worstel een beetje om de opdracht hierin terug te vinden. Natuurlijk, iemand die uit dat milieu komt en rechten wil studeren zal dilemma's meemaken, maar het door-en-door slechte van zijn karakter blijft onderbelicht, vind ik. Wel lekker vlot geschreven.