Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#43 - Zij (versie 1 en 2)

Versie 2 Vandaag doe ik goede zaken. Prima wijk met veel bejaarden. Van die argeloze typetjes, die je aandacht moet geven. Kat in 't bakkie. Ik pak er nog een paar bij. "Goedemorgen mevrouw, fijn, dat ik u tref. Ik heb een bijzonder aanbod voor u. Mag ik even binnenkomen?" ... "Ja, ik heb een pasje van de gemeente. Je laat natuurlijk niet zomaar iemand binnen tegenwoordig. Er is zoveel slecht volk." Snel praat ik haar een verzekering aan. Als ze naar haar papieren zoekt, neem ik, zoals gewoonlijk mijn kans waar. Even een check in de linnenkast en raak: een paar honderd euro rijker. Nog even het contract laten tekenen ... Dit leven bevalt me prima. Je bent lekker onder de mensen. Soms een bak koffie en altijd geld. Het enige nadeel is, dat je vaak moet verhuizen, voordat je bekend wordt. Deze week had ik een topdag: een man in een rolstoel, die geld van de bank had gehaald voor de aanschaf van een nieuwe. Hij kan nog wel even verder op dat roestige ding met lekke banden. Daarmee kan ik me allemaal niet bezighouden. Ik wil geld zien; het maakt me geen bal uit van wie. Ik pak nog één klant voor vandaag. Bij een mooie vrijstaande woning bel ik aan. En dan zie ik haar: een frêle dame met grijs haar. Dit kan niet waar zijn. Lijd ik aan waandenkbeelden? Ze is al tien jaar dood. Ik sta aan de grond genageld en schrik op van haar stem: "ik had u al verwacht." Ik hoor mijn moeder weer zeggen: "zorg goed voor jezelf, als ik er niet meer ben." Dat heb ik gedaan! Ik kijk de vrouw aan. "Ik weet niet wie u verwacht, ik zit fout hier." Ik loop naar huis. Tijd voor een nieuwe start? Versie 1 Vandaag goede zaken gedaan. Prima wijk hier met veel bejaarden. Ik pak er nog een paar klantjes bij. Ik bel aan en na een tijdje -je moet wel geduld hebben- doet er een oudje open. Een snelle check: argeloos typetje, heeft aandacht nodig. Kat in 't bakkie dus. "Goedemorgen mevrouw, fijn, dat ik u tref. Ik heb een bijzonder aanbod voor u. Mag ik even binnenkomen?" ... "Ja, ik heb een pasje van de gemeente. Je laat natuurlijk niet zomaar iemand binnen tegenwoordig. Er is zoveel slecht volk." Mooi, dat is weer gelukt! Ze trapt er feilloos in en gaat op zoek naar haar verzekeringspapieren. Ik mag meezoeken. De buit is 250 euro en ligt op de bekende plaats: tussen de handdoeken in de linnenkast. Dit leven bevalt me prima. Je bent lekker onder de mensen. Soms een bak koffie en altijd geld. Het enige nadeel is, dat ik vaak moet verhuizen. Dat brengt mijn werk nu eenmaal met zich mee. Gisteren had ik een topdag: een man in een rolstoel, die juist geld van de bank had gehaald voor de aanschaf van een nieuwe. Hij kan nog wel even verder op dat oude roestige ding met de lekke banden. Daarmee kan ik me allemaal niet bezighouden. Nog één en dan zit mijn dag erop. Ik bel aan. Dan zie ik haar, mijn verloren gewaande blonde engel met ogen, zo blauw als de hemel. "Jij hier, na al die jaren? Kom binnen." Ze gaat me voor, de glanzende wielen schitteren me tegemoet. Ze draait zich om. "Ja, deze week heb ik een nieuwe gekocht." Ik kan hier niet naar binnen; hoe kan ik haar recht in de ogen kijken. Zij, vol van vertrouwen, puur. Ik, een ongelooflijke klootzak. Ooit hoop ik terug te komen; eerst een nieuw leven beginnen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven verhaal Nel. De situatie komt haarfijn over en zinnen als: "Ja, ik heb een pasje van de gemeente. Je laat natuurlijk niet zomaar iemand binnen tegenwoordig. Er is zoveel slecht volk." maken het natuurlijk levensecht. Fijne schets. Ik bedenkt ook plots dat je heel treffend weergeeft dat de misdaad zich vooral tegoed doet aan onbekenden maar wanneer er iemand bekend de deur opent wordt het plots een heel ander verhaal. Mooi.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, ik heb wat moeite met de balans van je verhaal. Een groot deel over zijn foute acties en dan, alsof je met je toverstafje zwaait, ineens de bekering. Gezien de toegemeten ruimte zou ik voor een van de twee kiezen: ofwel je start met de huidige situatie dat het een lieverd is en in een reflectie vertelt hij dat het niet altijd zo was, ofwel je rept met een enkel woord over zijn foute leven en beschrijft de ommekeer.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rynlandt, bedankt voor je reactie.
Ik bedenk ook plots dat je heel treffend weergeeft dat de misdaad zich vooral tegoed doet aan onbekenden maar wanneer er iemand bekend de deur opent wordt het plots een heel ander verhaal. Mooi.
Met deze observatie kan ik verder, misschien moet ik het slot subtieler maken. @Leonardo, ik begrijp wat je bedoelt. Het heeft alles te maken met het tijdsbestek, hoogstens een dagdeel, waarin verhaal zich afspeelt. Als ik weer tijd heb, ga ik ermee aan de slag. Als ik het eind subtieler schrijf, lost het probleem van de plotselinge bekering zich misschien ook op.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Ik heb je gelezen. En in tegenstelling tot mijn voorgangers vind ik het verhaal niet meteen heel duidelijk. Ik ga je morgen (met plezier trouwens) nog eens lezen.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik vind de nieuwe versie duidelijker, ondanks dat ik niet weet wie die frêle dame is. Je doodgewaande moeder of een 'vriendin uit het vak' of iemand die door HP is opgelicht. Ach maakt ook eigenlijk niet uit, nu kunnen we het zelf invullen. Zou zomaar de werkelijkheid kunnen zijn

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nicole, zoals ik verhaal bedoelde, doet de identiteit van de frêle dame er niet toe. Ze riep bij de hp sterke herinneringen aan zijn overleden moeder op. Die schok van herkenning zou de aanleiding kunnen zijn voor de hp een ander leven te leiden. Maar ook dat laat ik in het midden i.t.t. eerdere versie waarin de 'bekering' inderdaad wel uit de lucht kwam vallen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, de bekering is nu inderdaad aannemelijker. Je onderwerpkeuze vind ik fraai. Het is zum kotzen hoe ouderen worden belaagd en beroofd. Zelf zat ik te peinzen over een detail. Hoe komt de hp zo makkelijk bij een linnenkast? Die staan toch vaak in een slaapkamer? Daar loop je toch niet zomaar heen? M.i. worden getallen tot honderd voluit geschreven.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili. Dank je voor feedback. Het getal ga ik aanpassen. Wat betreft de linnenkast: ik heb een gelijkvloerse bejaardenwoning voor ogen, waarbij slaapkamer grenst aan woonkamer. Een geroutineerde inbreker loopt -onder het mom van toiletbezoek- snel even naar binnen, terwijl de vrouw kromgebogen naar haar verzekeringspapieren zoekt. :-)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan (versie 2 dan, versie 1 heb ik niet gelezen), dat het einde een beetje mysterieus is, geeft helemaal niets, je mag ook wat aan de verbeelding van de lezer overlaten :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, het lijkt wel een religieuze beleving hoe ik bekeerd wordt in een paar minuten. Tjonge, hoe kom je erop. Goed verwoord, bekende truc.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, versie twee heeft mijn voorkeur - de dame doet de HP denken aan zijn overleden moeder en daarmee begint de kentering. Mooi gedaan.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Ik ben eigenwijs, denk ik, want mijn voorkeur gaat uit naar de eerste versie. Ik zag het voor me. De gebukte oude dame, een mannenhand die snel de kast doorzoekt. Zulk tuig bestaat. De ommekeer komt toch niet uit de lucht vallen als de oude dame zo op zijn overleden moeder lijkt? Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Enerzijds vind ik de tweede versie mooier. Misschien iets verklarender. Anderzijds had het 'mysterieuze' einde van de eerste versie ook wel iets. Ik vind ze beide mooi.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerst versie vond ik wel wat onduidelijk, wist niet precies wat de hoofdpersoon dacht. Versie 2 maakt met die twijfel korte metten. De boodschap komt nu goed over en vind het geheel een prettig verhaal. Een verzekeringsagent met gewetenproblemen, zo zie ik ze graag :D

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@AllieCalhoun, bedankt! inderdaad de lezer moet ook nog iets te doen hebben. @maddbrug,, Wat bijzonder, dat mijn tekst dat bewerkstelligt. Dank je voor het lezen. @janpmeijers ik vind zelf mijn tweede versie ook beter dan de eerste, daarom ook zo goed reacties te ontvangen, die stimuleren tot verbetering. @Fenne, ik heb mijn tweede versie bovenaan geplaatst. Jij kiest daar dus ook voor. Dank je wel voor het lezen en reageren, @Johanna, ik aarzel over eerste versie. Je hebt gelijk, daar zit meer mysterie in, maar ik krijg het niet goed verwoord. @RichardOtten, bedankt voor je positieve reactie. Als ik de prachtige verhalen hier lees, besef ik dat ik nog veel te leren heb.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb alleen versie 2 gelezen. Een mysterieus einde. Het kan inderdaad niet zijn moeder zijn... Een intrigerend verhaal.