Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#43 Een goed mens: Bello

Het is midden in de nacht en ik sta naast een bebloed lichaam. In de berm staat een auto. De voorruit is gebarsten, de chauffeur verspreidt een zure lucht. "Sorry", zegt hij. "Geeft niet", antwoord ik, "dat heeft iedereen de eerste keer dat hij een lijk ziet." Hoe vaak ik die woorden wel niet heb uitgesproken… maar nu is het anders. Het voelt beter. Welhaast opluchtend. Toch voel ik ook woede naar de automobilist. Ik bal mijn vuisten en kuch, probeer het te vermijden. "Ik ben niet dronken… hij kwam zo uit het niets... " "Je kon er niets aan doen." De lichten van mijn dierenambulance schrikken de duisternis op. Mijn oog valt op het gezicht van de man. "Kennen wij elkaar?" Hij schudt zijn hoofd. "Misschien lijk je veel op je vader?" Zijn gezicht betrekt. "Hem heb ik nauwelijks gekend. Hij overleed toen ik nog een baby was.” Gepijnigd vervolgt hij: “Kende u hem?" Het lichaam van het hert is nog warm als ik het in mijn bus plaats. De ijzergeur prikt in mijn neus. Het komt allemaal terug. Hij was míjn eerste lijk. Herkende me terwijl ik en mijn vader inbraken. Net als mijn vader mij destijds, help ik nu zijn zoon een dodelijk slachtoffer verwerken. Toch houdt de vergelijking daar op. Mensen verdienen hun lot. Kunnen het wijzigen of eraan ontsnappen. We braken nooit in bij onschuldigen. Stalen enkel oneerlijk geld, drugsgeld. Konden ze ons ook niet om aangeven. Maar daar ben ik uitgestapt. Het kostte het leven aan mijn enige metgezel. Mijn Bello. In mijn hand heb ik een natte zakdoek. Ik breng hem naar de man. "Hier, snuit je neus maar even." Door de ether zakt hij langzaam weg voor ik hem in de ambulance laat verdwijnen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rutger, goed verhaal. Je zet de sfeer mooi neer, maar er zijn dingetjes waar ik wat moeite mee heb.
Mijn oog valt op het gezicht van de man. "Kennen wij elkaar?" Hij schudt zijn hoofd. "Misschien lijk je veel op je vader?" Zijn gezicht betrekt. "Hem heb ik nauwelijks gekend. Hij overleed toen ik nog een baby was.” Gepijnigd vervolgt hij: “Kende u hem?"
Dit is een hele rare conversatie, als je er van uit gaat dat deze mannen elkaar niet kennen. En de motivatie voor de moorden, is dat omdat de HP veel meer om dieren geeft dan om mensen?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed verhaal, Rutger. Een verrassende wending dat hij zijn vader heeft vermoord. Gek dat hij hem zo weer tegenkomt. Wat is de wereld toch klein, of niet ;).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rutger, goed verhaal. Je zet de sfeer mooi neer, maar er zijn dingetjes waar ik wat moeite mee heb.
Mijn oog valt op het gezicht van de man. "Kennen wij elkaar?" Hij schudt zijn hoofd. "Misschien lijk je veel op je vader?" Zijn gezicht betrekt. "Hem heb ik nauwelijks gekend. Hij overleed toen ik nog een baby was.” Gepijnigd vervolgt hij: “Kende u hem?"
Dit is een hele rare conversatie, als je er van uit gaat dat deze mannen elkaar niet kennen.
Ja daar is wel iets kwijtgeraakt bij het inkorten naar 300 woorden, dat gesprek ging minder vlug. Het begint nu nog vrij normaal (gebeurde mij toevallig nog in de lift vanmiddag), maar de link met de vader is minder voor de hand liggend. Iig is de conclusie dat hij veel op zijn vader lijkt. Impliciet komen ze ook uit dezelfde omgeving, wat een herkenning als zoon van minder onaannemelijk maakt. De motivatie voor de moorden is inderdaad dat de hoofdpersoon veel meer om dieren geeft. Hij was gestopt met zijn carrière in de misdaad en heeft zich gericht op het redden van dieren. Maar de aanrijding van een hert brengt hem weer zo terug in zijn oude patroon, dat hij zich niet kan beheersen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed verhaal, Rutger. Een verrassende wending dat hij zijn vader heeft vermoord. Gek dat hij hem zo weer tegenkomt. Wat is de wereld toch klein, of niet ;).
Dank je :) De wereld is vaak kleiner dan we denken ;)