Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 43 Angel - herschrijf

Je bent waarschijnlijk de laatste die mij leest. Een of ander weerzinwekkend figuur heeft mij, of althans wat van mij over is, in dit hol gedumpt. Andere woorden zijn er niet voor. Bij binnenkomst zag ik eerst niks, toen vaag een opklaptafeltje met daarachter een krukje. Een stoel kon er blijkbaar niet van af. Een stapel A4'tjes ligt op de grond bijna in de fik te vliegen; het is hier godvergeten heet. Mij is duidelijk gemaakt dat ik aan dit tafeltje een afscheidsbrief moet produceren. Aan wie mag de hemel weten, maar als je dit leest is het aan jou. Het schrijven gaat niet snel, want de kroontjespen en de inktpot zijn attributen die tot mijn grijze verleden behoren. Daarbij barst ik van de koppijn. 'Kan er een deur open?' Wacht, er wordt iets onder de deur door geschoven. Een instructie-formulier: 'Het afscheidsdocument omvat bij voorkeur a) Een beknopt relaas over achtergrond en eventuele persoonlijkheid van betreffend overschot en b) Enige duidelijkheid rondom het verlaten van diens aardse leven. Onder c) kan optioneel een laatste wens worden genoteerd. Hier wordt doorgaans weinig aandacht aan besteed. Fijn. Alles zwart op wit willen ze. Het vertrouwen is hier ver te zoeken. Maar dat snap ik wel, ik vertrouw ook nooit een hond. Daar gaan we dan, heb ik een keuze? a) Ik ben een tussen de Zwitserse bergen opgegroeide immigrant. En alsof dat nog niet idyllisch genoeg klinkt, draag ik de naam Angel. De oorspronkelijke bedoeling van mijn ouders was de Engelse uitspraak te hanteren, maar al snel maakte mijn reputatie het gebruik van de Nederlandse passender. Achteraf een gelukkige loop der omstandigheden, want een engel zou in dit hol nog geen letter op papier krijgen. Van de Zwitserse nonnen leerde ik dat zachtaardigheid je in het gunstigste geval diepe vernedering en/of een gebroken stuitje kan opleveren. Van die geestelijke verrijking is mijn stuitje nooit opgeknapt, maar de vernedering heb ik met klaar geweld uit mijn belevingswereld weten te trappen. Ik hoef maar weer op zo'n rotkruk als deze te zitten of ik zie bloed. Voor het spoor dat ik op aarde achter heb gelaten, verwijs ik graag naar mijn strafblad; dergelijke documenten hebben die aangebrande bokkenpootjes hier ongetwijfeld bij het aanmaakhout liggen. Kopiëren en vastnieten zal toch niet te veel gevraagd zijn? b) Begin maart 2005, ergens rond middernacht, miezert het onderkoelde regen terwijl ik zo nodig op een snelweg tussen Breda en Brussel moet rijden. Geografisch zou ik nauwkeuriger kunnen zijn en ook over het waarom, maar maakt het uit voor iemand die stoffelijk niet meer van betekenis is? Wat uitmaakt is dat die onderkoelde regen bezig is het wegdek om te bouwen tot een moordende rollercoaster. De meeste auto's bewegen zich voort als zojuist met overdreven veel gif bespoten torren. Mij deert het niet; op ijs en sneeuw kan, dankzij mijn Helvetische rijgedrag, geen Vlakkelander in mijn schaduw staan. Bovendien herinnert spekgladheid me aan de heugelijke dag waarop ik, met slechts een kwiek rukje aan mijn stuur, drie overstekende nonnen naar het hiernamaals heb geholpen. Net heerlijk in die gedachten verzonken, besluit een of andere idioot mij onverhoeds in zijn machteloosheid mee te sleuren. Veel meer dan de rotklap die daarop volgde kan ik me niet herinneren. c) Mag ik niet terug? Ik wil mijn leven graag anders indelen. Het is hier zo godvergeten heet. Angel

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een mooi geschreven en duidelijk document geworden. Jouw HP baalt van de omstandigheid ( de hitte van het vagevuur?) maar is niet bang. Ze aanvaard de consequenties van haar eigen leven. Het mooie vind ik dat ze brutaal blijft. "Wie doet me wat" houding, uitdagend zelfs. Zonder dat je het benoemd haal ik dat uit het stukje! :thumbsup: Helvetisch moest ik googlen, vlakkelander spreekt voor zich. Nederlandse passender ben ik nog niet uit, wat de betekenis daarvan is. Ik hoop niet dat na mijn dood bureaucratie de reden van een vertraging is! :D Deze herschrijf graag gelezen! :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Met schuldgevoel gelezen (omdat ik mede aan de basis van een herschrijf lig) maar ook met toenemend genot. Het verhaal is intussen heel duidelijk geworden en je hebt een mooie formule gevonden. Het leest wat mij betreft heel vlot en blijft leuk. Je hp heeft een soort leuke eigenzinnigheid over zich. De mooie beelden en zinnen heb je weten te behouden. Er zijn teveel leuke zinsneden om ze allemaal op te noemen. Eentje toch: Van de Zwitserse nonnen leerde ik dat zachtaardigheid je in het gunstigste geval diepe vernedering en/of een gebroken stuitje kan opleveren. ... en de aangebrande bokkenpootjes mogen er ook zijn. }) Prachtig geschreven verhaal hoor. Ik heb ervan genoten en bedankt voor je moedige herschrijf!

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje: Dankjewel voor het lezen en je reactie! Ik ben blij dat ik dit keer duidelijker kon zijn :) Wat 'de Nederlandse uitspraak is passender' betreft: De Nederlandse uitspraak van de naam Angel past, na de nieuw verworven karaktertrek van HP, beter bij haar reputatie dan de Engelse uitspraak. Engel versus angel ;) @Ryn: Waarom 'on earth' een schuldgevoel? Het is pure nieuwsgierigheid, testen of ik ook een keer duidelijk kan overkomen zonder dat mensen mij tich keer over moeten lezen voordat ze er een touw aan vast kunnen knopen :lol: Daar doe ik het toch voor? Heerlijk! Er was geen moed voor nodig hoor, alleen wat tijd. Heel graag gedaan! :) En dank voor het lezen, herlezen en je feedback!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben gelijk doorgegaan naar je herschrijf. ik vind het leuk hoe je de naam Angel gevonden heb. Ik moest het voor mezelf uitspreken toen ik het doorhad, dat maakt een verhaal leuk voor mij. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, even om je te laten weten dat ik (uiteraard) je herschrijf heb gelezen. Zoals @Marietje mij wel eens zei: ik zou wel eens willen weten wat er zich in jouw hoofd afspeelt (of woorden van gelijke strekking), denk ik dit van jou. Je associaties zijn wonderlijk en ook spannend. Aan onderkoelde humor ook geen gebrek als je kwieke rukjes aan sturen geeft om nonnen te vermoorden. En dan nog wel drie tegelijkertijd. Reed je in een Hummer? Ik zal je verder niet vermoeien om te weten waarom jouw strafblad gekopieerd en geniet moest worden. Had je zoveel imponerende delicten gepleegd? :)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Anne! De eerlijkheid gebiedt mij wel te vermelden dat ik de inspiratie voor die naam ook aan de nonnen te danken heb. 'My worst nightmare' heette soeur (zuster) Angèle... :eek:

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik mag hopen dat ik mijn hoofd op een dag net zo prachtig (gedeeltelijk) leeg kan laten lopen op mijn schermpje als jouw hoofd dat kan. Hier oefen ik bij stukjes en beetjes en dat laatste is voor mijn medemens misschien wel zo prettig. ;) Oorspronkelijk zag ik vijf gecrashte nonnen in mijn tekst staan, maar dat leek me toch wat overdreven. Dat kon zelfs mijn Hummer niet behappen. Twee nonnen gered. Misschien is er dan toch nog hoop op gratie? Verder wilde ik graag een kopie van mijn strafblad (originele strafbladen werden niet verstrekt, daarmee moest het vuur worden aangemaakt) aan mijn brief vastgeniet want dan hoefde ik die ellende allemaal niet op te schrijven met die stomme kroontjespen. Je wil niet weten hoe traag dat ging, steeds maar weer dopen in die inktpot en dat in die rothitte. :\\

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik had je eerste versie wel gelezen, maar wist niet te reageren ...vond het eerlijk gezegd nogal een zooitje. Maar dit is een indrukwekkende herschrijf! Ik herken het verhaal erin, maar nu is het echt een verhaal, in plaats van de verzameling fraai geformuleerde ideeen die de eerste versie was. Goed dat je de tijd genomen hebt de boel te ordenen, je originaliteit verdient een verhaal dat lekker leest en goed begrepen kan worden, zoals in deze herschrijf.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schrijvenmaar: Dankjewel voor je reactie en feedback! Het is precies zoals je zegt, ik moest de boel ordenen. Ik wil in eerste instantie vaak te veel kwijt in te weinig ruimte, waardoor ik het verhaal zelf voorbijloop. Het blijft dan blijkbaar alleen in mijn hoofd achter. En dat heb ik dan niet in de gaten. Dat besef brengen jullie me, gelukkig! :)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse Soms zijn er van die momenten dat ik denk: Hè? Waarom is die schrijver me niet eerder opgevallen? Jouw schrijfsel riep dat bij me op, terwijl ik gewoonlijk het absurdistische genre links laat liggen. Dat het soms wat cryptisch is, geeft niets. Dat engageert de lezer, dwingt hem bij de les te blijven. Té cryptisch ligt op de loer (is ook mijn valkuil) en een tandje terug kan net dat verschil maken. Ik beloof je je volgende verhaal te lezen en uitgebreider inhoudelijker te becommentariëren (of je daar wat aan hebt, weet ik niet ;))

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse wat een prachtig donker verhaal. Ik heb de oorspronkelijke versie waar hierover geschreven wordt niet gelezen, en ook deze versie had ik wellicht over het hoofd gezien, ware het niet dat dat in mijn lijstje de verhalen met de meest recente reacties bovenaan komen, en door de reactie van Leonardo, kwam je ineens in beeld. Daar ben ik blij om, want ik heb het met heel veel plezier gelezen.