Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekeijkse schrijfopdracht #44 - Een groot schrijver

Van jongs af aan wilde hij een groot schrijver worden. Toen hij vijf was, krap drie turven hoog, won hij zijn eerste schrijfwedstrijd met een essay over moeilijk opvoedbare kinderen. Op zijn achtste, de anderhalve meter gepasseerd, werd zijn Herman Melville-biografie gepubliceerd. Landelijke erkenning volgde op zijn elfde, toen hij werd uitgeroepen tot de grootste schrijver in zijn leeftijdscategorie. Hij was toen al voorbij twee meter. Het eerste exemplaar van het derde deel van zijn tweede fantasy-trilogie werd hem overhandigd tijdens een receptie bij zijn uitgeverij. Het feestje vond plaats in de ontvangsthal van het statige herenhuis aan de Prinsengracht want met zijn vier meter en vijfendertig centimeter was hij de kantoren en vergaderruimten ontgroeid. Hij was een ster, de trots van Nederland. Jonge schrijvers keken tegen hem op. Plateauzolen kwamen weer in de mode. Hij bleef doorgroeien en prijzen winnen; de Trouw publieksprijs en de PC Hooftprijs nog voor zijn vijfentwintigste. De Constantyn Huygens-prijs voor zijn hele oeuvre net na zijn dertigste verjaardag, in dezelfde week dat hij de acht meter passeerde. Hij was in de wolken toen hij, als 's-werelds grootste schrijver ooit, tien meter boven N.A.P., de Nobelprijs voor de literatuur in ontvangst mocht nemen. Hij poseerde ermee voor een foto van de skyline van Amsterdam. Toen leek er een kentering in zijn carrière te komen. De rek was eruit. De groei stagneerde. Hij had alles bereikt wat je als groot schrijver mogelijkerwijs kon bereiken. Hij kreeg ook voor het eerst kritiek, recensenten vonden zijn gedrag uit de hoogte. Andere schrijvers hadden het gevoel dat hij op hen neerkeek. Hij was duidelijk over zijn hoogtepunt en het gerucht ging zelfs dat hij was gekrompen. De kritiek kleineerde hem, maar hij bleef natuurlijk een opvallende verschijning in ons vlakke polderlandschap. Uit schaamte besloot hij Nederland te verlaten en zich schuil te houden in de hooglanden van Schotland. Onder een pseudoniem schreef hij kinderboeken. Interviews gaf hij niet meer. Zijn lichaam nam langzaam weer normale proporties aan en hij bewoog zich weer onder de mensen. Hij zette zich steeds meer in voor de gemeenschap in het algemeen en voor kinderen met groeiafwijkingen in het bijzonder. In het dorp waar hij woonde werd hij een graag geziene figuur. Hij was nog maar een meter drie-en-twintig toen hij op zijn twee-en-zestigste overleed aan de gevolgen van een val van een keukentrapje. Het hele dorp kwam naar de uitvaartdienst. Op zijn grafsteen prijkten de woorden: "Hier ligt een groot man."

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een meesterstukje Bart! Bijzonder creatief - geniaal - bedacht. Heel vloeiend met humor en dubbelzinnigheid (scherpzinnigheid ook) geschreven. In één woord prachtig! Zeurtje: Hij zette hij zich steeds meer in voor de gemeenschap in het algemeen en voor kinderen met groeiafwijkingen in het bijzonder. Er staat een "hij" te veel denk ik.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de mooie woorden Johanna en Ryn. Hoe kom je erop, ja, da's het geheim van de smid hè? Dit was een hele makkelijke bevalling; in de trein naar m'n werk geschreven, in de trein naar huis geschrapt en gepolijst. En dan toch nog een foutje - bedankt Ryn - zelfs toen je hem aanwees las ik er eerst overheen :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zo speels, zo leuk en onderhoudend, als ik plateauzolen had gehad, dan had ik je een kus op je schrijversbol gegeven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtige complimenten allemaal! :o En ik ben er extra blij mee omdat ze zo goed getimed zijn. Eerder deze week stond ik bijna op het punt om vanwege tijdgebrek mijn pen een half jaartje aan de wilgen te hangen. Dit sterkt me in de overtuiging dat ik toch vooral moet blijven schrijven.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent zelf een groot man Bart! Fantastisch, ik wou zinnen citeren maar dat werd toen ongeveer de hele tekst! Wil je alsjeblieft niet stoppen?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De op- en neergang van een groot schrijver. Leuk Bart. Ik heb het met een glimlach gelezen. Als ik niet kan slapen fantaseer ik even dat ik 10m groot ben en welke consequenties dat heeft. Een betere slaappil heb ik nog niet uitgevonden. Ben jij in de trein niet in slaap gevallen?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik niet kan slapen fantaseer ik even dat ik 10m groot ben en welke consequenties dat heeft.
Een interessante gedachtegang :).

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit heb ik een film gezien Benjamin Butfon die als oude mannetje wer geboren en steeds jonger werd. Daar deed me je verhaal aandenken. Orgineel gevonden en lekker vlot om te lezen van het begin tot het eind :thumbsup: Groot zijn zit hem dus niet in de lengte

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Het is niet echt mijn smaak, maar ik las het desondanks met veel plezier. Op de een of andere manier moet ik denken aan Mulisch die Roald Dahl de hand schudt (dan zie ik Mulisch trouwens door de knieën gaan :) ) Van begin tot eind consequent de stijl vastgehouden.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben vandaag ondanks het mooie weer maar binnen gebleven want ik liep ver naast mijn schoenen. @Elyse: Een groot mens? Nog lang niet maar ik doe mijn best. Dank je wel. @Dos: Het overkomt me weleens, maar dit keer niet. Het lijkt me een eenzaam bestaan dus ik weet niet of ik er goed op zou slapen. Ik (dag)droomde vroeger vaak dat ik kon vliegen, dat was leuk! @Nicole: Een mooie associatie. Ik heb het verhaal van Scott Fitzgerald destijds met veel plezier gelezen. Bedankt voor de lovende woorden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, ik heb ook wel een beetje het idee dat die groei in lengte symbool staat voor de groei van zijn ego. Was dit ook je opzet?