Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#45 Vooruitgang

Vooruitgang. In de prehistorie trekken de mensen in kleine groepen rond. Ze jagen op dieren en verzamelen planten. De mensen hebben behoefte aan ontwikkeling en experimenteren. Zo’n 20.000 jaar voor Christus vinden ze de landbouw uit. Ze bouwen steden en geven verhalen door aan de volgende generatie. Zo leren ze hoe ze samen kunnen leven. In de Oudheid worden de steden tot rijken. De mensen schrijven hun verhalen op. Er komen wetten en elites. En de mensen worden steeds slimmer. Ook worden het er steeds meer. Verschillende volken vermengen zich en de grote rijken verbrokkelen. In de Middeleeuwen ontwikkelen vele stammen zich los van elkaar, totdat zij zich uiteindelijk door leenmannen laten verenigen. Adel en kerk consolideren de orde in naam van één God. De andere mensen zuchten onder het juk en hopen op een beter leven na de dood. Dan gaat het licht aan en begint de Nieuwe Tijd. Ideeën van andere tijden en andere rijken inspireren het werk van wetenschappers en kunstenaars. Er komen fabrieksarbeiders en een bourgeoisie, die elk hun deel van de macht opeisen. Door alle ontwikkelingen hebben de mensen zoveel kennis, dat ze het niet meer allemaal kunnen weten. Zoveel keuzes, dat ze niet meer kunnen kiezen. Zoveel te doen, dat ze er moe van zijn geworden. De mensen bouwen een robot die de economie draaiende houdt en ze rusten honderd jaar uit. Na honderd jaar rusten kijken ze om zich heen. Ze hebben alles wat ze nodig hebben en leven nog lang en gelukkig.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Jan, ik had dat feitje niet gecheckt en dacht dat uit mijn hoofd te weten. Fout dus. Bedankt!! Het einde grijpt terug op de rups die in zijn cocon zit. Ik wens het de mensheid wel toe :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee, ik vind twee minuten zitten al niets. Moet ik nu honderd jaar zitten? Na je uitleg in #2 is me duidelijk wat je bedoelt. Leuk gevonden! Ik heb altijd moeite met lange stukken geschiedenis in een verhaal. Jouw verhaal is een opsomming van de geschiedenis en spreekt mij minder aan. Is puur persoonlijk hoor. Door die opsomming heb je het stapelen van de opdracht wel goed gebruikt.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie interpretatie van de rups:) misschien een idee om je verhaal in de verleden tijd te schrijven. Vooral omdat het eerste stuk zich in het verleden bevindt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat gebeurt er als de mensen honderd jaar uitrusten? Ik meende dat ik ergens las dat de evolutie van de chimpansee op dit moment voorspoediger gaat als die van de mens (heb dit niet gecheckt op waarheid :)) Een fascinerend idee eigenlijk. Ben het met Nuha eens dat dit in de verleden tijd waarschijnlijk prettiger leest. Een leuk verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet elke voortgang is een vooruitgang! ;) Misschien is 100 jaar uitrusten goed voor de mensheid. Ik vrees dat we geen vlinder worden! :(

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grappig verhaal, met een optimistisch toekomstbeeld. Ik vermoed alleen niet dat het realiteit is, aangezien mensen alleen maar meer willen.