Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 45 - Spéciaux de joli

Rupsje nooitgenoeg is getransformeerd in een prachtige vlinder. Tegenwoordig gaat hij door het leven als Spéciaux de joli. Een waardige naam, zo zegt hij zelf, vermits hij de enige van zijn soort is en wonderschoon. Als Spéciaux laag over water vliegt of even halt houdt op een lotusblad, dan bestudeert hij zichzelf uitvoerig. De kleinste rimpeling in zijn natuurlijke spiegel maakt hem dan vuurrood met gifgroene bollen van woede. De gedachte dat iemand of iets hem geen aandacht schenkt, haalt het slechtste in hem boven. Spéciaux is buitengewoon. Zijn vleugels verkleuren elke dag wel tientallen keren. In het zonlicht herken je hem aan zijn paarsblauwe vleugels met roze sproeten. Bij regenweer kleuren zijn vleugels geel als de zon en geeft hij wat kleur aan de muisgrijze hemel. Tijdens bliksem en donder zie je hem vliegen in zijn mooiste parelwitte dons en bij gevaar wordt hij één met de achtergrond en verdwijnt hij heel even, slechts voor zolang het nodig is, uit de schijnwerpers. Wat haat hij het, als dat gebeurt. Spéciaux de joli houdt het meest van jonge kinderen. Hun blikken van verbazing vullen zijn buik met een geweldige gloed van trots. Allemaal proberen ze hem te vangen, maar Spéciaux gaat er dan steeds vliegensvlug vandoor. Stel je voor dat ze hem zouden besmeuren. Hij benadert de kinderen enkel als ze alleen zijn of in kleine groep. Zo kan hij enkele weken op één school vertoeven, vooraleer hij verder trekt naar de volgende school vol wijzende vingertjes en open gevallen monden met zwarte gapende gaten. ‘Soms’, klaagt Spéciaux op een avond tegen de hooiwagen van lokaal 3A, ‘dan moet ik echt de zotste toeren uithalen, vooraleer ze me opmerken. Weet je, die kinderen hier, die zitten met hun hoofd in de wolken. Maar eenmaal ik hun aandacht heb, dan verbaas ik hun met mijn kleurenshow, een echt spektakel is het.’ Ter bewijs haalt Spéciaux zijn beste kunsten boven. De hooiwagen kijkt niet op, maar houdt zijn aandacht bij de trillingen van het spinnenweb. Hij proeft haast het fijne vlees van Spéciaux en het water komt hem al in de mond. En terwijl die zotte Spéciaux zich ten volle geeft, bidt de hooiwagen stilletjes dat hij blijft hangen in zijn gesponnen web. En ja hoor, daar gebeurt het al. Spéciaux maakt een driedubbele achterwaartse salto met flikflak en plots hangt hij vast. Spéciaux de jolie blijft stil hangen, verdwijnend in de achtergrond, maar het is te laat. De hooiwagen weet exact waar zijn feestmaal zich bevindt.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voldoe volgens mij helemaal niet aan de opdracht, maar euhm.. Zo kwam het eruit :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Jan en Angelieke. Het springt een beetje in de tijd, maar 400 woorden waren deze keer echt onvoldoende.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Ik denk dat je (misschien onbewust) wel degelijk aan de opdracht hebt voldaan. Hoewel hij getransformeerd is tot vlinder hongert Spéciaux naar aandacht. Die honger lijkt onstilbaar. Hij is het stadium van rups in wezen niet ontgroeid, en dat wordt hem fataal. Dit noem ik een geslaagde metafoor. Met plezier gelezen. .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lili, volgens mij voldoe je wel aan de opdracht omdat 'Spéciaux' een soort 'aandachtshoer' is; hij wil meer en meer bekeken worden tot hij ten val komt. Ik vond zijn uiterlijke verschijningsvormen erg leuk te lezen en dan al die kleuren! Ik heb wat moeite met de Franse titel c.q. benaming. Voor mijn gevoel heb je iets letterlijk vertaald. Ik voelde je erg enthousiast in deze tekst. :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik heb helemaal niet letterlijk vertaald, integendeel. De naam hoort echt een naam te zijn, ik weet wel dat spéciaux het mannelijke meervoud is voor speciaal als bijvoeglijk naamwoord en dat joli mooi betekent. Ik wou dus ergens verwijzen naar de 'kenmerken' van de vlinder, maar ik wou helemaal niet grammaticaal correct zijn. De naam moest zo'n beetje chique/zuiders klinken. Misschien wat onnozel van me, maar ik dacht. Ik doe eens zot. Dank je voor de andere complimenten. @Woodpecker: Als je het zo bekijkt, heb ik inderdaad voldaan aan de opdracht. Ik denk dat ik de opdracht zag als dat de hp echt moest evolueren en dat gebeurde hier niet. Dank je wel om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk @Lili, het is jouw vrijheid als schrijfster zijnde de namen te geven die jij wilt. Ik zit te veel in de vertaalhoek. :(

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sneu verhaal dat de vlinder zo moet eindigen. Ik heb het graag gelezen, Lilith. Hij zal nu wel aandachtig krijgen van kinderen, die vinden het heel leuk om te kijken hoe een vlinder opgegeten wordt door een spin.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach een narcistische vlinder. Hij gaat in ieder geval wel in volle actie ten onder. Lijkt me een bijzonder gezicht die salto en flikflak. Goed verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Liltih, Dit is zeker een mooi verhaal. Zijn hoog opgestapelde ego is een muur geworden die het zicht op zijn eigen natuurlijke vijanden heeft geblokkeerd.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met heel veel plezier heb ik de capriolen van Spéciaux gelezen. Een heel leuk verhaal met een boodschap. De hooiwagen die je voor ogen had is waarschijnlijk in werkelijkheid een trilspin geweest maar dat maakt in het geheel niet uit. Een schitterend verhaal Lili.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Wyn. Mijn hubby had een beetje dzelfde reactie als jij: 'Een hooiwagen eet geen vlinders.' We zullen het maar steken op dichterlijke vrijheid in een kinderverhaaltje. :) Want hooiwagens kennen de meeste kindertjes wel hé. @Johanna: Dank je wel :) Ik ben blij dat je het mooi vond! @nyceway: Die Spéciaux leeft voor de actie en in de schijnwerpers te staan. Hij had alleen geen oog voor het web :) Dank je wel @Anne: Ja die kinderen van lokaal 3A die zullen in de ochtend een leuke show krijgen. Hoe zeggen ze dat ook al weer: hoogmoed komt voor de val. @Mili, als ik anderstalige woordspellingen/zinnen/e.d. gebruik dan mag je super streng zijn voor me! Dan leer ik nog iets bij :)