Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #46 / De gedaanteverwisseling / De Jacht

De jacht Ik kan u wel vertellen, met de hand op mijn hart, dat het ons in aanvang niet verontrustte, dat hij die hoed bleef dragen die zijn krullen verborg. Hij was ijdel, maar dat hebben wij hem nooit kwalijk genomen. Als er iemand ijdel mocht zijn, dan was hij het wel. Zijn moeder was een klassieke schoonheid. En hij was als zijn vader: de eerste zoon in een lange adellijke reeks van eerste zonen. Ik kan u ook vertellen dat ik me altijd onbeduidend voelde, als ik hem zag naderen over de laan die naar ons buitenverblijf leidde. Fier, met de zelfverzekerdheid van eeuwen zo leek het. Zo zal het ook voor de hengst gevoeld hebben die hij bereed. Het dier oogde gedwee. Ik kan u ook vertellen dat ik een goede ruiter was, uitstekend zelfs, nu nog. Maar ik zou nooit ook maar een seconde overwogen hebben om dat ros te bestijgen. Voor hem leek het allemaal kinderspel, net als de hertenjacht. Je moet je verplaatsen, zei hij altijd; verplaatsen in het paard dat je aanspoort en de prooi waar je op jaagt. Je moet één worden. Daarom kan ik u ook vertellen dat we aanvankelijk dachten dat hij een grap met ons wilde uithalen. Dat we eerst dachten dat hij die zorgvuldig opbouwde toen hij overal zijn jagershoed bleef dragen, ook op ongepaste momenten. Roderick sloeg die als eerste van zijn hoofd, trok aan de prille hoorntjes die door zijn haardos priemden. We schrokken. Ik kan u ook vertellen dat we hem begonnen te mijden toen zijn haargroei toenam, zijn ogen zich verwijdden en hij steeds meer voorovergebogen begon te lopen en alles ranker werd. Soms zien we hem nog, in het bos. Hij draagt nog steeds een jagershoed, tussen zijn gewei. Hij moet ook nu één zijn, met de jager.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel fijn en mysterieus verhaal Woodpecker. Het dubbel leven van de hp - jager en prooi - maakt het voor mij ook spannend omdat in die dualiteit ook een radicale tegenstelling zit. (Die interessante dualiteit zou je in een langer verhaal heel mooi kunnen uitdiepen en dat zeg ik heus niet omdat je mij terecht gewezen hebt op de lengte van mijn eigen verhaal). Heel graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, Dank je. Die langere verhalen willen maar niet van de grond komen. Als ik de 1000 woorden nader, verlies ik op de een of andere manier de discipline om verder te gaan.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angelieke, Dank je. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het echt een vondst is, maar ik probeerde er mijn eigen draai aan te geven :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Woodpecker, proficiat met dit mooi en inderdaad mysterieus verhaal. Ik zie het voor me dat prachtige hert met het malle jagershoedje. }) Deze opdracht heeft geweldig ons aller fantasie aangewakkerd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woodpecker, je schrijft weer, zoals je eerder deed, m.i. jaren 1950 of hieromtrent. Ik houd van deze manier van schrijven. [en alles ranker werd.] Alleen hier kan ik mij niet vinden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door de manier van vertellen en de gekozen woorden plaats ik het verhaal terug in de tijd dat jagen een frequente bezigheid was. Knap gedaan! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woody, ik las vandaag in 'Brief aan mijn vader' van J.M.A. Biesheuvel: 'De jagers zijn ook niet meer wat het geweest is, vroeger waren het heren die nog eens een deftig gebaar, een herengebaar konden maken, vroegere wisten de jagers zich te gedragen.' Deze sfeer ademt jouw verhaal uit. Mensen uit de betere kringen die het zich kunnen permitteren alleen met de jacht bezig te zijn en dientengevolge in staat zijn zich in te leven in de prooi. Ik zou bijna geloven dat het kan met een gewei op je kop als gevolg. Die Roderick is uitgekiend gekozen. Een goed verhaal.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Dank je. Ik hoe daar ook wel van, maar het moet wel een doel dienen (zie #11 en #12). Dat 'ranker worden' is wellicht inderdaad wat kort door de bocht.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Dank je. Dat terug in de tijd plaatsen, die sfeer oproepen, was inderdaad de bedoeling :nod:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De fiere adelijke zoon is in een fiere hert veranderd. De sfeer waar het in geschreven is, vindt ik er wel bij passen. Ik heb er van genoten.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Mooi, dat je de sfeer proeft. 'Ik zou het bijna geloven [...]' stel ik ook op prijs. Ik heb ook proberen uit te drukken dat de verteller weet dat zijn verhaal op het nodige ongeloof zal stuiten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof het verhaal verteld wordt bij de open haard, luisterend in een schommelstoel naar de verteller. "Ik zal U vertellen"vind ik een prachtige openingszin.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend stuk en goed geschreven. Even dacht ik dat hij de duivel was, maar nee.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Petra, Dank je. Ja, die hoorntjes kunnen verwarren. De duivel met een gewei lijkt me trouwens een leuk gegeven voor een absurdistisch verhaal :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vertelstijl past mooi bij het verhaal, waarin oude tijden lijken te herleven. De laatste twee regels hadden voor mij niet gehoeven. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Dank je. Je hebt gelijk. Zonder die laatste twee regels zou het beter zijn.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind 'hij moet nu ook één zijn, met de jager' juist mooi. De naam Roderick past zo goed bij deze sfeer. Ik zou inderdaad bijna de open haard aansteken, zelfs hier in Mexico...

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag elysevdr, Dank je. Ik denk dat Bart bedoelt dat er teveel wordt ingevuld door die laatste twee zinnen. Ik kan me daar wel in vinden. Het schrappen zou meer tot de verbeelding kunnen spreken. Voor wat betreft de open haard. Wat let je? Ik heb een paar jaar zo'n Mexicaanse kleien potkachel op het terras gehad. Goud waard :) :thumbsup: