Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 46 Absurd

Sinds de brillenkoker tot mengkraan was omgeklust, overkwam hem niets dan narigheid. Een bourree in de vroege ochtendzon had hem een liesblessure opgeleverd en de bessenjam was gaan fermenteren waardoor hij na consumptie dan wel geen botulisme riskeerde maar toch vreesde ernstig genitreerd te moeten worden. Was het soms zijn weinig nautische verleden dat hem parten speelde? Met grandezza besloot hij op revisionistische wijze zijn vermeende uitzonderingstoestand te herzien en diende zichzelf een krachtig tonicum toe, waarvan hij doorgaans hyperrealistisch werd. Pas toen ontdekte hij zijn pathetische voorkeur voor lingerie. Hevig wenste hij plots zijn vastgeklonken wederhelft te lemen, zijn zinnen werden bizarre anakoloeten! Sores smolt om in liefde.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, dit klinkt als het smijten met een slagroomtaart! Heerlijk om te doen en lachwekkend burlesk. Met dank ook, voor een paar nieuwe woorden die - ik verheel het niet - tot op heden nog niet tot mijn vocabularium behoorden (ww. lemen en anakoloeten). Ik kan mij bij deze bespiegeling overigens wel een decor voorstellen. Een bourree in dure lingerie zie ik trouwens ook wel zitten, zelfs als het een liesblessure riskeert. Heerlijke taart is dit. :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, Elyse! Een fijn poetisch staaltje proza dat met plezier leest en bekt en kijkt. De slotzin is top! @WRynlandt: een bourree in prijsbewuste lingerie zie je niet zitten dan...? (want Elyse noemt geen prijsniveau)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Harry, Nee hoor Harry... chique en ontiegelijk duur! Zo moet het zijn. Niet om wille van het kleinood maar omwille van... ach... straks praat ik nog mijn mond voorbij. :D

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@W: ik snap het helemaal... :) Ik las net op google dat de bourree van oorsprong een boerendans is, dus om dat iets te laten lijken, moet het misschien inderdaad in lingerie van de hogere prijsklasse...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, heb je dit aan je jongste zoontje voorgelezen? En wat zei hij? :) Ik heb het gefascineerd gelezen. Het is van een waanzinnige absurditeit dat begint met omgekluste brillenkokers. Ik denk dat dit stukje een kolfje naar je hand is geweest waar jouw Mexicaanse bergrukwinden wellicht ook aan hebben bijgedragen. Je put uit meer talen. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! Geweldig verhaal dit. Het moet geweldig zijn geweest om deze zin te schrijven: Was het soms zijn weinig nautische verleden dat hem parten speelde?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse - als jij probeert om zoveel mogelijk ongebruikelijke woorden in een verhaal te zetten, is je missie geslaagd. Leuk, zo schrijven. Maar of het ook leuk is om te lezen, hangt af van je doelgroep. Persoonlijk vind ik dit té: je blijft voor mij als schrijver zichtbaar. Niks van aantrekken: het Boekenweekgeschenk van dit jaar van Dimitri Verhulst deed ook pogingen in die richting. En wie ben ik om daar kritiek op te leveren? Dat ik het na een halve pagina aan de kant heb gegooid, is niet het probleem van Verhulst, moet je maar denken.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ryn, lekker met taarten smijten is inderdaad heerlijk op zijn tijd! Ik ben blij dat je er om kon lachen :) En hoe idioot ook, ik zie bij dit verhaaltje inderdaad een heel decor voor me. Waarom wil jij trouwens je mond niet even voorbij praten? Nu maak je me nieuwsgierig..! ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Eline: Dankjewel, wat een prachtig compliment! :) @ Harry: Oprecht bedankt voor je mooie complimenten, ik ben er heel blij mee! @ Harry en Ryn: Inmiddels is de mengkraan op jullie aanraden online peperdure lingerie aan het shoppen. @ Mili: Mijn jongste en tevens oudste zoontje is wel wat gewend van zijn moeder en redt zich wel. Hij woont in hartje Amsterdam met een prachtige Parisienne. ;) Verder waren de bergrukwinden hier de afgelopen weken inderdaad vrij heftig. Dank voor je compassie! :lol:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn mond voorbij praten? Nieuwsgierig? Toch maar liever niet Elyse... ik ben een soort platonisch hedonist die zich maar al te graag bezondigd aan het leven. Laat het ons daar voorlopig maar op houden. :lol: En oh ja... als ik te kiezen zou hebben... dan liever een sarabande dan een bourree (ik houd van Händel en barokmuziek en van eclatante voornaamheid met een malicieuze verstolen ondertoon, om in jouw woordkeuze te blijven.). ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tja en Johanna: Idioot leuk om te doen inderdaad, het is toch wel een ingewikkelde zaak zo'n transformatie. Bedankt voor de extra kersen! :) :thumbsup: @ Leonardo: Natuurlijk is dit té! Ik mag toch hopen dat ik dit niet altijd presteer, ik zou doodmoe worden van mezelf. Maar voor één keertje? Het is helemaal geen poging tot, in welke richting dan ook. Gewoon baldadig absurd, meer niet. (Maar wél met een heus plot, er is over nagedacht...) En ach, wat zijn ongebruikelijke woorden nu anders dan een hoopje letters in een iets minder bekende volgorde? In dit verhaal kunnen ze het prima vinden met elkaar, en dat kan echt heerlijk voelen! Maar meer dan dit korte stukje wil ik echt niemand aandoen hoor! 8)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Harry en Ryn: Inmiddels is de mengkraan op jullie aanraden online peperdure lingerie aan het shoppen. Elyse, Ryn en ik wachten nu natuurlijk op beelden van de shopresultaten van de mengkraan.... (misschien zou je daarvoor de Parisienne uit Amsterdam kunnen inschakelen ? :) :) :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw mooie woorden kan ik moeilijk weerleggen Ryn... Laat ik maar niet verder gissen en mij liever concentreren op een sarabande in de vroege ochtendzon. ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harry, mijn zoon vindt dat vast geen fijn plan... De mengkraan is nog lang niet uitgeshopt, maar ik zal hem in de gaten houden voor jullie :) :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, Ik begrijp je punt Leonardo en je hebt wel een beetje gelijk. Ik bezondig mij er ook wel aan. Die zogenaamd moeilijke woorden klinken vaak ook wel mooi en als ze functioneel zijn is er geen probleem denk ik. Maar je hebt gelijk, we moeten er geen koketterie van maken. Anderzijds mogen we de taal en de rijkdom daarvan toch af en toe ook wel eens aftasten... al was het maar voor ons eigen genot. Niet? ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo: Natuurlijk is dit té! Ik mag toch hopen dat ik dit niet altijd presteer, ik zou doodmoe worden van mezelf. Maar voor één keertje? Het is helemaal geen poging tot, in welke richting dan ook. Gewoon baldadig absurd, meer niet. (Maar wél met een heus plot, er is over nagedacht...) En ach, wat zijn ongebruikelijke woorden nu anders dan een hoopje letters in een iets minder bekende volgorde? In dit verhaal kunnen ze het prima vinden met elkaar, en dat kan echt heerlijk voelen! Maar meer dan dit korte stukje wil ik echt niemand aandoen hoor! 8)
Een hele opluchting. Ik zal je weer wat plaatsen op mijn lijst omhoog stuwen. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een puzzel. Ik ben eerst een eeuwigheid bezig met alle woorden op te zoeken. Wat knap dat je die allemaal weet te gebruiken. Je verhaal snap ik niet, omdat de woorden in de weg staan. Leuk dat je zo'n genre voor een keertje uitprobeert. Ik kijk uit naar je bijdrage van volgende week ;).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik eerlijk zijn? Ik wilde eerst alleen reageren door te melden dat ik je gelezen heb maar nu ik reacties lees die ik kan delen wil ik graag eerlijke feedback geven. Bij jouw eerste zin krijg ik geen helder beeld daarom blijf ik erop hangen. Ik struikel vervolgens over de onbekende woorden en door de hoeveelheid ontbreekt me de puf om ze op te zoeken. Aan het einde ben ik volledig gedesoriënteerd. De titel dekt wat mij betreft volledig de inhoud: een absurd verhaal! :confused: Maar ik lees je de volgende keer graag weer! :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Compleet absurd ;) Leuk om te lezen en uit de comfortzone van onze taal te stappen! Ik moest wel vaak opstaan na het struikelen over woorden. Knap dat je met al deze woorden een goed verhaal kan vormen. See you at #47

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, alleen bij de zinnen Een bourree in de vroege ochtendzon had hem een liesblessure opgeleverd' en 'Pas toen ontdekte hij zijn pathetische voorkeur voor lingerie.' begreep ik en kon er een passend beeld bij vormen. De rest was onbegrijpelijke kolder voor mij. Die andere zinnen klinken wel mooi, maar mij is niet duidelijk wat je ermee beoogt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, het is origineel om de opdracht zo te benaderen. Ik wilde het een paar keer lezen, wat woorden opzoeken en opnieuw het lezen. Het heeft mij zeer zeker beziggehouden en vooral geboeid.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hele opluchting. Ik zal je weer wat plaatsen op mijn lijst omhoog stuwen. ;)
Oef! Gelukkig maar... Maar toch nog even over 'of het ook leuk is om te lezen, hangt af van je doelgroep.' We schrijven hier toch voor schrijvers? Die mag het af en toe best een beetje moeilijk gemaakt worden vind ik (zeker in het kader van een absurde opdracht). En het was ook een tegenhanger van een verhaaltje over een roosje en een takje ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anne: Bedankt voor het puzzelen :) Het is inderdaad een ander genre. Ik houd wel van afwisseling en ik weet niet hoe mijn volgende verhaal wordt. Fijn dat je open staat voor die creatieve ruimte en naar mijn nieuwe vertelsel uitkijkt. @ Blavatski: Nee hoor, niet te dom. Volgende keer beter. Bedankt voor het toepasselijk gebruiken van ongebruikelijke woorden in je reactie (die ik gelukkig wel begrijp). Dat geeft de burger weer moed.. ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit inderdaad Absurd. En nu houd ik best van absurd, maar bij dit verhaal ontging de interne logica mij toch ook in eerste instantie en dan wordt het van absurd verhaal tot ... nou ja, een woordbrij. Nu heb ik het vanochtend nog eens geprobeerd, en zowaar, ik kreeg een verhaal mee. Een verhaal met enkele hilarisch absurde beelden en gedachten. Of misschien ook wel heel veel, maar dan zoveel dat ze niet allemaal tijdens het lezen van 1 verhaal te plaatsen zijn voor mijn beperkte geestesoog. Ze zijn goed verstopt in ongebruikelijke woorden en fraaie formuleringen, en persoonlijk -maar dat ben ik dan- vind ik het leuke van absurde verhalen dat ze direct op de lachspieren werken. Als je dat zou willen, dan moet je een volgende keer wellicht een tandje terugschakelen. Maar als uniek inkijkje in Elyses hoofd is het memorabel. ;)