Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#46 Joachim Apfelbaum

Voordat Joachim Apfelbaum de workshop “zoek u zelf broeder” had gedaan functioneerde hij als normaal mens op een middelgroot kantoor. Op de morgen na de cursus was hij niet meer verschenen op zijn werk en omdat Joachim niet echt een opvallend figuur was, had niemand hem gemist. Hij had naar het hoofdkantoor gebeld om zich ziek te melden; zijn sofi nummer was voldoende. Op diezelfde morgen had hij een appel, inclusief de acht appelpitjes en het steeltje van de Jonagold, opgegeten. Hij had in een bonusaanbieding bij Albert Heijn een zak gekocht van twee kilo. Joachim had tijdens de workshop een plan ontwikkeld, om zich zelf te vinden. Dat vond hij een geschenk want hij was zichzelf al tijden kwijt. De meditatie had hem de kracht gegeven. Hij wilde zijn natuurlijke persoonlijkheid leren kennen, tenslotte heette hij niet voor niets Apfelbaum, en wilde verlost zijn van alles wat men van hem verwachtte. Hij had scharen weggesmeten en spiegels verwijderd, om niet in de verleiding tot haarknippen of zelfverheerlijking te geraken. Joachim wilde alles laten groeien wat hij kon laten groeien. Zijn baard- ,snor-, en hoofdhaar vertoonde na een week al resultaat en de nagels van zijn handen en tenen lagen in een lichte krul na ongeveer twee maanden. Hij diende zich een hoge dosis vitamine D toe, om deze groei te bevorderen. Tenslotte zou hij in de toekomst als hij zijn doel had bereikt dagelijks zonlicht ontvangen. Na een maand of zes, diende zijn lange haar als sjaal en had hij de Apfelbaumse hielloop ontwikkeld vanwege zijn lange teennagels en gebruikte hij zijn handen omgedraaid; de functie van het spaakbeen en de ellepijp hielp hem tegen krampen. Op een mooie zomermorgen vond Joachim het tijd om te aarden en wroette zijn hielen in de modderpoel, spreidde zijn armen en wachtte. De zon verwarmde zijn overbehaarde hoofd tot het bijna kookte. En daar, uiteindelijk was daar de knal waar hij zich op had verheugd, zijn persoonlijke oerknal waar Joachim maandenlang op had gewacht. Uit zijn fontanel schoot de eerste tak van de appelboom. De appelpitjes van de Jonagold hadden hun broeder gevonden en van Joachim Apfelbaum een zielsgelukkige boom gemaakt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een heerlijk verhaal om te lezen. Ik struikel alleen over het woordje ooit in de zin met de bonusappels van ah. 2 kilo is niet zo veel en dan zie ik inmiddels verrotte appels voor me.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja een prachtig verhaal en een bijzonder idee... Het deed me ook een beetje denken aan mijn kindertijd toen ik kersen had gegeten, met pit en al, en mijn moeder mij vermaande, zeggende dat er kersenbomen uit mijn oren zouden groeien. Ze kreeg het wenen niet meer bedaard had grondig spijt van haar goed bedoelde leugentje. Een mooi verhaal Maddbrug en ook leuk om nog eens iets over het spaakbeen en vooral de ellepijp te horen. Ik heb het alweer erg graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal. Ik vind het fijn voor Joachim dat hij transformeert in een appelboom. Rare workshop moet dat geweest zijn. Absurd, mooi, knap gedaan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, maddburg. Prachtig hoe je die transformatie beschrijft en hoe je HP eerst zichzelf opsluit voordat hij in de tuin gaat staan. Erg fantasievol, ik heb ervan genoten :thumbsup:.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben nu, na twee dagen, nog aan het nadenken over de functie van spaakbeen en ellepijp bij omgedraaide handen. Ik ben redelijk op de hoogte van de functies van de diverse onderdelen van ons lichaam, maar hier kom ik niet uit. Ik ga het gewoon zelf proberen. # W Rynlandt. Hadden wij dezelfde moeder? In ieder geval een moeder met dezelfde fabel over kersenbomen uit je oren :) Mooi verhaal maddbrug, geboeid gelezen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig verhaal. ... en had hij de Apfelbaumse hielloop ontwikkeld ... Echt lachwekkend gevonden! Mooie naamkeuzes ook, een prachtig geheel. (En ook ik ken het verhaal van mijn moeder die bang was dat een ingeslikte kersepit een boom in je maag zou veroorzaken. Gelukkig is deze pit van zodanige vorm dat deze ook zijn weg weer weet te gaan en wel degelijk tot een volgende boom kan leiden. Maar dan wel op de gewenste plek!)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een gelukkig levend wezen. Ik vraag me af of er nu Jonagolds groeien aan Joachim.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, werkelijk een leuk verhaal. Ik dacht even dat het raakvlakken had met een bestaand verhaal, want ik kreeg een duidelijk beeld van een man die mens en tevens boom was. Dit beeld heb ik op internet niet kunnen terugvinden. Het zal wel een een andere vertelling komen. Misschien kom ik er nog wel achter. Een paar puntjes: zou je 'van alles wat hoorde' niet beter kunnen vervangen door 'van alle opgelegde moraal'? Ik kreeg nl. de associatie met 'verlost worden van iedereen en alles die en dat kan horen; 'de oerknal' vind ik te heftig. We kennen maar één oerknal en die was te gortig om hem in dit verhaal te gebruiken. 'Zijn oerknal' vind ik wel kunnen; vind je 'een zielsgelukkige boom' hier niet beter passen dan 'een zielsgelukkig(e) mens?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk verhaal. Ik zou ook van mens boom maken. En daar kwam dan eindelijk de knal waar hij zich al maanden op had verheugd. (?) Ik had hem graag willen zien voordat hij boom werd. Ik had verwacht dat er appelflappen aan de boom zouden groeien in plaats van appels.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Madd, je hebt met Joachim Apfelbaum mijn hart definitief gestolen. Van het middelgrote kantoor tot de lichte krul waarin zijn nagels lagen en nog veel meer. En ja, die Apfelbaumse hielloop maakt het helemaal af! Heel knap geschreven, vertederend hilarisch...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, dank je voor je reactie en ja, ooit ga ik weglaten. Klopt,dan hebben we het over oude appeltjes.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rynlandt, mijn zusje at altijd een appel inclusief pitten en steeltje op. En mijn moeder kwam dam met de opmerking dat er een boom uit haar zou groeien. Ik denk dat die herinnering mij het idee heeft gegeven. En wat betreft de spaakbeen en ellepijp, ik vind stijgbeugel, aambeeld en hamer ook zo mooi klinken. Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, er bestaan zoveel workshops om jezelf terug te vinden. Zoek jezelf broeder is ter herinnering aan Koot en Bie. Dank je ! @Anne , dank je wel! @Blavatski, je hebt dat juist gezien; ga ik veranderen. Dank je.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angelieke, het zijn voornamelijk de woorden die ik mooi vind, spaakbeen en ellepijp. En het spaakbeen draait om de ellepijp en zorgt voor de draai. Ik kende iemand waarvan deze botten aan elkaar vast zaten, zo was hij geboren. Hij kon zijn hand /pols niet draaien. Dat zal mijn herinnering zijn die ik in het verhaal hebt gebruikt. Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirte, hoe hilarisch het ook klinkt, ik heb die naam verzonnen en hoe ik er op ben gekomen weet ik niet. Later vroeg iemand die mijn tekst had gelezen of hij echt bestond. Ik zocht op google en ..hij bestaat. Nu begrijp ik waarom mijn vriend die films maakt en scenario's schrijft, alle namen die hij gebruikt natrekt op internet. En van die kersenpit ken ik niet!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, dank je wel! Hij wordt een boom, klinkt beter. @Else, fijn dat je genoten hebt. Ik heb het met plezier geschreven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, dank je voor de reactie en de goede tips. Ik ga het zo veranderen. Het verhaal schoot bij mij naar binnen als het ware. Soms heb je zo'n moment dat je het helemaal voor je ziet. En zo was ik even in trance met Joachim toen ik het schreef.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De naam alleen al is prachtig. De achternaam verraad de transformatie, maar dat klopt in dit verhaal juist -de appels zijn er ook al vroeg. Een heerlijk verhaal. (En wat een openingszin :thumbsup: )

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:nod: Ja, ik sluit me aan: een heerlijk verhaal. Het straalt een rustigheid uit die maakt dat ik als lezer geen angst voel maar slechts het geluk van Joachim. Top! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi altijd leuk een grijze man in een zoektocht naar zichzelf. Doet me ook een beetje aan een midlifecrisis denken...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, ja, de naam was de leidraad vanhet verhaal, dank je wel! @Marietje, dat had ik ook dat gevoel met Joachim. Hij wist wat hij wilde. Dank je! @ Virtuosuo, dat zou kunnen... ik had een frisse veertiger in mijn hoofd die weleens wilde doen wat hij nu altijd had willen doen. Dank je.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk verhaal, maddbrug, goed qua opbouw. Alleen die zin met het spaakbeen en de ellepijp, die leidde mij juist af van het verhaal. Smaken verschillen hè?