Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

handenvol schrijfopdracht #46

Herman was een goede jongen geweest, daarna een gehoorzame tiener en hij had zich ontwikkeld tot een brave man. Hij droeg “het andere mensen helpen” hoog in het vaandel. Dag en nacht gaf hij het uiterste van zichzelf om zijn naasten bij te staan. Hij had eens gelezen dat een gelukkig mens zo weinig bezittingen vergaart dat ze in een klein koffertje passen. Om uiteindelijk ook dat koffertje ergens achter te laten. Dus gaf hij zijn laatste centen uit om de naakten te kleden en de hongerigen te spijzen. Ieder bedankje toverde een gelukzalige glimlach op zijn gezicht. Op een dag vond hij dat hij niet genoeg deed om zijn medemensen te helpen en hij bad om een talent dat hem in staat zou stellen iedereen tevreden te stellen. Niet lang daarna begonnen zijn handen te jeuken en begon er van alles in zijn handpalmen te groeien. Voedsel en kleding vormden al spoedig een grote berg rond zijn gestalte. Er kwam maar geen einde aan zijn productiviteit. Van heinde en ver kwamen de mensen bij hem om zijn voedselberg en zijn grote hoeveelheid kleding te plunderen. In het begin kwamen ze met een kruiwagen. Ten lange leste stopten er vrachtwagens. Het was een drukte van je welste. Iedereen graaide in zijn bezittingen. De meeste mensen namen niet eens de moeite hem te bedanken. Na een tijd kon men hem ook nog maar moeilijk onderscheiden zo omringd als hij was door de aardse goederen. En op een zekere dag was hij niet meer te vinden. Hij was bedolven door een berg van voedsel en kleding. Vanaf toen slonk de berg door de graaizieke handen van de begerige menigte. Uiteindelijk lagen er nog enkele appelen rond de roerloze Herman. Verbaasd staarde men naar het gezicht met de gelukzalige glimlach.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooie boodschap zit er in dit verhaal. Ik vind het erg sterk. De eerste zin loopt niet, in het laatste stukje zou je had en hij om kunnen draaien. Mijn voorkeur zou zijn om van 'centjes' 'centen'te maken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Herman komt om van geluk? Of is hij er nog? Dit verhaal is enerzijds erg mooi, tenslotte doet Herman wat hij wil. Anderzijds wat is zijn motivatie? Wat als je ten onder gaat aan je eigen wens om te helpen. Typisch verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of ik het verhaal nu zielig of mooi moet vinden. Ik vind het zielig omdat Herman zich helemaal opoffert voor de mensen, terwijl zij hem op een gegeven moment niet eens meer bedanken. Zelf wordt hij compleet vergeten. Toch vind ik het ook weer mooi omdat Herman het niet veel uitmaakt. Hij wil alleen maar de mensen helpen en offert zichzelf dus compleet op. Maar daarin zit dus ook weer het zielige. Ik heb je verhaal gelezen en zoals je ziet zet het me aan het denken. :thumbsup: Een goede invulling.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna B, dank je wel voor de fijne reactie. Heel erg in de verte is dit verhaal mijn "biografie". Natuurlijk is jezelf inzetten voor de medemens mooi, maar ik wilde laten zien dat het jezelf totaal wegcijferen niet de juiste weg is. De hoofdpersoon in mijn stukje proza is inderdaad met de glimlach vertrokken; ikzelf heb er wel eens moeite mee met die berustende glimlach te behouden en ben tot het besluit gekomen dat de middenweg bewandelen de juiste levenshouding is. De les is geleerd }) De mens is een wolf voor zijn medemens en daar moet men rekening mee leren houden. Tegenwoordig zijn het vooral de personen die zich met de wet en het regeren bezig houden "de wolven die uw kippetjes komen roven".

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat blijf jij toch altijd bewonderingswaardig dicht bij jezelf in je verhalen. Ik maak wederom een compliment voor jouw openheid! :thumbsup: Het is een mooi verhaal met een goede boodschap: jezelf wegcijferen is niet het ultieme geluk. Ook ik haal veel voldoening uit het gelukkig(er) maken van de medemens, wat is er mooier dan dat? :nod: Hoe kan men voldoening halen uit het pijn doen van andere mensen? Voor mij een raadsel. Weer graag gelezen! :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Blavatski. (Deze naam heb je niet voor niets gekozen.) Voor een goed begrip van het verhaal had ik wel de uitleg nodig die je Johanna gaf. "het andere mensen helpen" vind ik een beetje klungelig uitgedrukt. Waarom niet gewoon "hulpvaardigheid"? Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heus Blavatskiverhaal met een heuse Blavatskistem. :thumbsup: Hij was bedolven door een berg van voedsel en kleding. Suggestie: bedolven onder een berg .../bedolven door een berg voedsel en kleding

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk bedacht. Herman was ook een beetje dom. Je schrijft aan de graaiziekte van begerige handen. Eigenlijk had je daarvoor al aangegeven dat ze hem plunderden, zelfs vrachtwagens vol. Het zinnetje -Iedereen graaide zin zijn bezittingen. - zou ik weglaten. Even later - graaizieke handen - genoemd. Jammer dat hij er niet meer is, anders was ik ook even langsgekomen met mijn vrachtwagen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, het is een apart verhaal maar ik herken jouw schrijfstijl inmiddels. Er gaat rust van uit, het is een wijze les die je aan de lezer vertelt. Mooi gedaan.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, fijn dat je mijn stukje weer gelezen hebt en dat je het kon waarderen. De "Blavatskistem" vind ik wel leuk gevonden. Het is waarschijnlijk taalkundig beter om van "door een berg bedolven te zijn, dan onder" ,, maar mijn gevoel wil niet mee :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, ik ben blij met je compliment. Juist zoals Mili opmerkt (zie #9,) schijnt er een Blavatskistem te horen zijn. Een eigen stijl is zich aan het ontwikkelen? Ik ga dus dapper door te schrijven wat in me opborrelt :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, fijn dat je reageert op mijn verhaal over Herman en zijn hulpvaardigheid. Hij is inderdaad een beetje dom! Je opmerkingen over het graaien zijn volkomen juist. Misschien wilde ik het negatieve aspect van dat graaien te veel benadrukken :angry:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, dank je wel voor het compliment. Mevrouw Blavatsky vind ik een ongelooflijke wijze vrouw! Je hebt zeker wel opgemerkt dat mijn naam Blavatski is. Ik durf mij niet naast deze vrouw stellen :rolleyes: Het woord hulpvaardigheid is inderdaad stijlvoller; bedankt voor de tip.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Marietje voor het mooie commentaar. Ja, het vergt inderdaad enige moed om jezelf bloot te stellen, maar " hier sta ik: ik kan niet anders" , zei Luther in 1542 en hij ging door met zijn hervormingen. :o Van hem is ook deze uitspraak: "al zou morgen de wereld vergaan, ik plant vandaag toch een boompje". Vind ik zo mooi.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven Blavatski. Er gaat inderdaad rust van jouw teksten uit. Het is waar dat mensen neigen over je heen te lopen als je te goed bent, jezelf wegcijfert. Dat is ook wat je met dit verhaal duidelijk maakt. Dat Herman met een glimlach ten onder gaat vertelt mij alleen geen wijze les, maar het feit dat de mensen zijn zoals ze zijn en dat alles is zoals het is. Het lijkt op een vreemd happy end, alsof het zo behoort te zijn, alsof het goed is zo.