Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#46 Spinazie

Ze zit op haar hurken in haar moestuintje op een warme zomerdag. Het loof van de worteltjes staat er parmantig bij in het zonlicht. De prei is al een heel eind gegroeid en moet nodig opgehoogd worden. Met haar harkje verwijdert ze het onkruid onder de wijd uitstaande bladeren van de kropsla. Naast haar voet ziet ze een plantje. Ze pakt het vast tussen duim en wijsvinger, klaar om het onkruid eruit te trekken, maar ineens twijfelt ze. Is dit wel onkruid? Het lijkt verdacht veel op... spinazie! Maar dat heeft ze helemaal niet gezaaid. Ze doet een stap opzij en schrikt. Het plantje beweegt mee! Ze staart naar de bladeren, die voor haar ogen groter groeien en zich uitstrekken naar de zon. Ze voelt iets kriebelen op haar enkel en probeert te krabben, maar het enige dat ze voelt is de spinazie! Het gekriebel wordt sterker, alsof de worteltjes van het plantje zich in haar enkel boren. Terwijl ze in verwarring naar haar voet staart, denkt ze terug aan haar jeugd. Als ze in bad ging, poetste haar vader altijd haar enkels met een washandje tot ze gloeiden. 'Anders groeit er spinazie op,' zei hij dan. Toen geloofde ze hem niet, maar nu, met de spinazie op haar enkel, moet ze er wel aan geloven. Ze besluit er het beste van te maken. Ze giet water op haar enkel en gaat naast de worteltjes in de tuin liggen, genietend van de zon. En de spinazie? Die leefde nog lang en gelukkig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allie, je hebt je zaad van vorige week in de tuin gezet. Geboeid heb ik je liefde voor het ontluikende gelezen, alleen hoeven de laatste twee zinnen voor mij niet.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi die liefde voor de natuur en de terugblik naar vroeger. Als we dan toch ergens één mee worden dan maar met de natuur.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemde situatie! Is ze uiteindelijk helemaal veranderd in spinazie? Of raakte ze alleen begroeid? Grappig idee.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja de flashback is autobiografisch, mijn vader zei dat vroeger echt. Dat associeerde ik met deze opdracht. Ze verandert niet helemaal in spinazie, het groeit gewoon op haar enkels :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig, back to basic! Lekker in je groentetuintje. Halverwege moest ik ook even denken aan het verhaal dat kinderen uit de (rode) kool zouden komen ...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat je beeldend geschreven hebt, maar je had misschien meer uit het gegeven kunnen halen. Het begin vond ik heel sterk, maar na : Het lijkt verdacht veel op... raakte je mij een beetje kwijt. Het vervolg kabbelde een beetje door vond ik. Maar is slechts mijn idee.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Allie, Leuk verhaaltje, ik vind een aantal zinnen over de gewassen en hun manier van groeien erg mooi gevonden. De zinnen met uitroeptekens storen me wel een beetje. Die verstoren voor mij een beetje de geloofwaardigheid en geven mij ook het gevoel dat de hoofdpersoon ineens een klein meisje is, terwijl ze bij mij begon als vrouw. Verder leuk gevonden. En vooral grappig dat jouw vader dat vroeger echt zei!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik dacht ook dat ze helemaal uit spinazie bestond. Gelukkig alleen maar op haar enkels. Ik zou die twee laatste zinnetjes ook weghalen. Je hebt een heel mooie en natuurlijke schrijfstijl.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een lieflijk verhaaltje. :thumbsup: Door het gebruik van de verkleinwoordjes leest het alsof de HP een kindje is. Heb je dat bewust gedaan? Ik denk dat kleine kinderen hierdoor geen groente gaan eten als ze er uiteindelijk door worden opgeslokt! ;)