Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #46 - Laxmi

Zijn eerste vriendinnetje, Laxmi, was erbij toen het begon, die eerste warme zomerdag van 1977. Ze hadden van school gespijbeld en waren vroeg naar het strand gefietst. Hij had haar voor het eerst in bikini gezien. Zij had zijn rug ingesmeerd met factor twaalf en hij had een vreemde tinteling gevoeld. Ze zei dat er groene vlekjes op zijn rug zaten en ze lachte er verleidelijk bij. Ze lachte altijd verleidelijk, dus hij zocht er niets achter. Maar de vlekjes gingen irriteren en werden donkerder. Hij schaamde zich, dacht dat hij misschien van haar iets had opgelopen, en was niet naar een dokter gegaan. Ook thuis durfde hij niets te vertellen. Laxmi kwam uit een ander milieu. Zowel zijn ouders, als die van haar zouden hun relatie afkeuren. De vlekjes werden bultjes. Ze groeiden en toen ze rijp werden, droogden ze in en verspreidden een geur van drukinkt. Vlak voordat ze uitkwamen jeukte het enorm en de opluchting was dan ook groot toen de biljetten knisperend van zijn rug vielen. Een hele cyclus duurde ongeveer een week. Maar als hij transpireerde, ontdekte hij later, dan kon hij soms op een dag wel drie keer oogsten. Hij was Laxmi uit het oog verloren toen hij in de stad ging studeren. Er kwamen nieuwe vriendinnen maar omdat zijn afwijking nooit lang geheim bleef, was er altijd twijfel over hun motieven. Al snel leerde hij dat geld niet gelukkig maakt. Hij leefde alleen en de eenzaamheid maakte hem serieus maar niet bitter. Hij doneerde veel aan goede doelen, waarbij zijn favoriete methode de sponsorloop was. Als hij doorweekt van het zweet over de finish kwam, met gejuich ontvangen en een spoor van bankbiljetten op het parcours achterlatend, voelde hij heel even een intens moment van geluk. En altijd dacht hij in het publiek bij de finish, heel even het lachende gezicht van Laxmi te zien.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vaag verhaal, Bart! Geweldig. Maar dat ie dan gaat hardlopen.... :lol: Of mocht het ook in wandelsnelheid? Heel typisch, moralistisch en ook grappig. Ps. Was het eigenlijk de schuld van de rug van Laxmi?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vindt het mooi geschreven. Je gaat je afvragen wat die groene vlekken op zijn rug is en dan blijken er bankbiljetten uit zijn rug te groeien.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel idee! Geeft een interessante invulling aan het begrip 'sponsorloop'. Wel een stuk fijner als je daarvoor niet eerst bij jan en alleman hoeft te leuren om donaties :P

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe dikwijls heeft mijn moeder niet gezegd: "jongen, het geld groeit mij niet op de rug!" en nu blijkt het dus echt wel te kunnen. :D Het is mooi geschreven Bart. In de aanvang zitten een paar zinnen met leuke details die het verhaal leuk maken Ze lachte altijd verleidelijk, dus hij zocht er niets achter. of Hij had haar voor het eerst in bikini gezien. En zoals Siv ook schrijft, je gaat je toch spannend afvragen wat er uit zijn rug gaat komen. Fijn creatief verhaal en erg origineel.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hele goede invulling. Met plezier gelezen. Al ben ik nog niet iemand tegengekomen die Laxmi heeft. Moest eerst denken aan een laxeermiddel, maar begrijp het nu :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties en voor het lezen. @Johanna, wandelen kon natuurlijk ook maar dan transpireerde hij minder en dat leverde dus minder op. @nyceway, bedankt voor de correctie. @Richard, Voor mij was ze ook nieuw. Ik kwam haar als Lakshmi tegen op Google als hindoestaanse godin van rijkdom en geld. @Angelieke: Dat kan, en ik ben blij dat je daar eerlijk over bent. Het onderliggende idee is dat Laxmi de HP heeft uitgekozen en betoverd om goed te doen voor de wereld.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha, geweldige vondst! En wat een bijzondere naam 'Laxmi' Vervelend als je er zo gemakkelijk aan kan komen dat het ongemakkelijk voor je is.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie vertelling, Bart. Het geld dat iemand letterlijk op zijn rug groeit. Nooit eerder tegengekomen. Ik vermoedde al dat Laxmi een speciaal uitgekozen naam was. Wikipedia leerde me dat hij afgeleid is van de Hindoeïstische geluksgodin Lakshmi. Waarom zouden beide ouders de relatie afwijzen, of beter: waarom zijn ouders? Een sponsorloop als wedstrijd met een dergelijke deelnemer is natuurlijk een lachertje. Hij wint altijd. Niemand die het in zijn hoofd haalt hem te passeren.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi verhaal Bart! Ik vind het knap hoe je in een heel kort stukje tekst zoveel weet te vertellen. De onderliggende laag had ik niet door, maar dat maakt voor het verhaal niet uit. Erg tof dat zelfs dat er in zit.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gekke Bart. Een geweldige vondst. ik wil die 'ziekte' ook wel hebben. Wil je het geheim verklappen? Als je het hier niet neer wilt zetten mag je me wel een pb sturen, tenzij je het natuurlijk voor je wilt houden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, wat een heerlijk bravoureverhaaltje. Factor 12 vond ik zo schattig. De gekkigheid zat hem in puberpuisten die naar drukinkt riekten. De intrigerende naam Laxmi versus Lakshmi intelligent gekozen. Nogmaals, heerlijk én fantasierijk verhaaltje.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Door de vlotte, haast luchtige, stijl waarin het geschreven is, komt het verhaal voor mij heel natuurlijk over. Met plezier gelezen.
Het onderliggende idee is dat Laxmi de HP heeft uitgekozen en betoverd om goed te doen voor de wereld.
Dat blijkt, naar mijn idee, uit de slotzin. Mooi gedaan. Ook prettig dat je de naam van de HP niet noemt, en de naam Laxmi quasi en passant introduceert in de meer dan geslaagde openingszin.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg goed geschreven, Bart. Duidelijk verhaal met een goede opbouw. :thumbsup: Ik haal er ook uit dat de HP een slachtoffer is omdat geld niet gelukkig maakt en hij 'misbruikt' wordt om op deze manier goed te kunnen doen voor de wereld.