Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#46#1 vurige wens

1 vurige wens Hij opent met tegenzin zijn rechteroog en gluurt naar de wekker. Die geeft 6u15 aan. Hij rolt nog even weg op zijn andere zij en trekt het wollen deken strak om zich heen. “Nog even”, denkt hij. Het knusse en de warmte van de wol doet zijn werk. Hier voelt hij zich veilig. In zijn cocon. Het verschil met de hel waar hij straks ongetwijfeld weer door moet kan niet groter zijn. Hij is een aparte jongen wat hem voor enkele pestkoppen op school het mikpunt van spot maakt. Keer op keer worden zijn spullen kapot geslagen en krijgt hij de lelijkste uitdrukkingen naar zijn hoofd geslingerd. Een speeltje is hij. Hij voelt woede in zich opborrelen en wil wel weerstand bieden maar in werkelijkheid doet hij telkens niets. Hij is een gemakkelijke prooi. Hij weet dat. Het enige wat hij kan is vluchten in zijn hoofd. Vurig wenst hij om net als de andere kinderen te mogen zijn, de kinderen die niet opvallen. Hij zou zo graag in een groep willen verdwijnen, als een schaap in een kudde. Zijn radio springt aan. Het nieuws van zeven uur is bezig en brengt alleen maar items die geen deel uit maken van zijn leefwereld. Hij haalt nog één keer diep adem en besluit dan op te staan. Of probeert dat toch. Zijn benen en armen voelen stijf en knokig. Het wollen deken is deels van hem afgezakt maar hij voelt geen onaangename kilte op zijn borst zoals andere ochtenden. Hij kijkt in de spiegelende kastdeur recht tegenover hem en ziet een schaap. Zittend in zijn bed. Hij weet dat hij het is. Het is een zwart schaap.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Petra, Je hebt een leuk stukje geschreven. Wel zitten er wat slordigheden in. - het wollen deken - DE wollen deken - strak om hem heen - strak om ZICH heen. - Of probeert dat toch - door deze zin denk ik dat je uit België komt. Klopt dat? Ik vind dat je de opdracht goed en origineel hebt ingevuld.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angelieke, Dankjewel voor je fijne reactie! Ik kom inderdaad uit België. Ook bij je opmerking over 'de deken' is dit duidelijk want in België zijn beiden de/het deken toegelaten als het om betekenis gaat zoals hier. Het deken is in België zelfs meer gebruikelijk dan 'de'. Er stond ook bij dat in Nederland 'de deken' meer gebruikt wordt (teruggevonden op taaladvies.net en in Van Dale). Leuke ontdekking eigenlijk! Strak om hem heen is inderdaad een foutje! Goed dat je dit gezien hebt! Ben wel nieuwsgierig hoe je uit 'of probeert dat toch' afgeleid hebt dat ik uit België kom. Mag je altijd laten weten dus :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Petra, dank je voor je verhaal. Leuk bedacht om je hoofdpersoon een zwart schaap te laten worden. Ik denk dat je je verhaal nog sterker kunt maken door nog meer in de huid van de hoofdpersoon te kruipen, nu lijkt het soms alsof er een alwetende verteller aan het woord is. Dit kan je doen door minder beschrijvend te zijn en meer concrete voorbeelden te geven. Vertel niet dat hij een vreemde jongen is, maar laat het zien door wat hij meemaakt. Wat roepen die treiterkoppen hem toe? Wat hebben ze precies kapot gemaak? Hoe reageert je hoofdpersoon hier precies op? Als de hoofdpersoon aan een concrete situatie denkt, leven we als lezer nog meer mee met de hoofdpersoon. Ook als je zegt dat hij alleen kan vluchten in zijn hoofd, kan je hem dat in je verhaal ook laten doen. Zo leren we deze persoon beter kennen. Ik zou het einde korter maken. Bv: Als hij in de spiegel van zijn kastdeur kijkt, ziet hij een zwart schaap. Niet meer, de lezer kan dan zelf concluderen dat hij veranderd is in een zwart schaap, of dat hij gevlucht is in zijn fantasieën. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Groeten Roos

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, pesten kan het leven van mensen grondig verpesten. Hij hoeft in ieder geval niet meer naar school. Hopelijk komt hij wel in een kudde met andere zwarte schapen terecht en is hij niet de enige donkerwollige tussen allemaal witte.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Roos : dankjewel voor je tips, ze zijn zeker nuttig! Minder vertelperspectief zal het verhaal inderdaad levendiger maken. Met het einde wou ik het niet allemaal ineens prijs geven. Een schaap, je denkt meteen aan een wit? De bedenking dat hij het is en dan pas waarom. @siv: inderdaad pesten is iets verschrikkelijk. Het einde mag elke lezer voor zich invullen door de kleur van de kudde te kiezen :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Petra, welkom op het forum. Ik ben het eens met de genoemde kritiekpuntjes maar wilde je toch laten weten dat ik het een erg originele invulling van de opdracht vond. Ik heb het met plezier gelezen.