Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 47 Zelfmoordmissie

Ik zit in mijn donkere kamertje. Het beetje licht dat ik heb is van de maan die buiten schijnt. Mijn mooie zwaard, Theodora, ik slijp haar kling met gecontroleerde passie. Gedachtes gaan door mijn hoofd. Gedachtes over hoe het vroeger was, hoe mooi de wereld kon zijn. Die wereld is voorbij. Het Regime heeft alles overgenomen en de pleuris is uitgebroken. In één of ander boek werd er gesproken over de Apocalyps en wat dit met zich mee zou brengen. Nou, die Apocalyps is maar een briesje vergeleken met de chaos die hier heerst. Ik ben alles verloren. Mijn land, mijn familie, mijn eer. De Volgers van het Regime brachten vernietiging. Niemand werd gespaard. Nu is het alleen nog maar overleven dat telt. Ik hoor de stem van mijn vader nog steeds in mijn gedachten nagalmen: ‘Rico, jongen, je bent nog te jong om te vechten, blijf hier bij je moeder en je zusje, blijf uit het zicht.’ De deur werd open gestampt en ik zag hoe mijn vader zonder pardon in de rug werd gestoken. Zacht als boter gleed de kling van het zwaard uit zijn lichaam. Die duivelse lach op het gezicht van Generaal Bolstead. Hij sloeg me bewusteloos. Hierna werd ik wakker in een cel, niet wetend of mijn moeder en zusje nog leefden. Bolstead gaf me de keuze, dood of overleven. Nog jong en zwak, koos ik voor overleven. Hij trainde me en de laatste twee jaar vocht ik voor het Regime. Ik werd beïnvloed door de idealen van het Regime en heb onschuldige mensen gedood. Vanavond was het zover. Theodora deed eindelijk een goede daad. Bolstead’s hoofd rolde door zijn vertrek, de verbaasde blik bleef op zijn gelaat staan. Buiten hoor ik het marcheren van de laarzen. Laat de strijd beginnen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, Leest als een spannend intro. Mooie zin: 'Mijn mooie zwaard, Theodora, ik slijp haar kling met gecontroleerde passie.'!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannend YA-ridder verhaal, Richard, en over het geheel, mooi geschreven. Toch pakt het me op een of andere manier niet, maar dat kan met het genre te maken hebben. Ik had daar met het schrijven ook moeite mee. Er zitten een paar dingetjes in, die waarschijnlijk ook meer smaak zijn dan een kwestie van goed of fout, maar ik noem ze toch maar even: - Mijn donker kamertje. Is het hier niet 'donkere'? - De HP slijpt zijn zwaard met passie (mooie zin!) maar zijn gedachten drijven af. Dat vind ik niet zo logisch. - Ik ben alles verloren, of ik heb alles verloren? Mijn gevoel zegt 'heb' maar ik geloof dat het allebei is toegestaan. - niet wetend of mijn moeder of zusje nog leefden. Misschien lees ik nu extra kritisch omdat ik de tijd heb, maar is 'en' hier niet logischer dan 'of'? - De HP wordt m.i. niet gehersenspoeld door maar met idealen, door mensen van het Regime.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Richard, De titel komt niet overeen met hetgene wat je me beloofd als lezer. AGHHH ! ;) Dat is jammer. Ik wordt enthousiast gemaakt voor iets wat ik uiteindelijk niet krijg te lezen. Begrijp je? Zelfmoordmissie moet dan zijn overlevingsmissie. De reden dat het verhaal niet beklijfd bij bartsnel kan zijn omdat het verhaal verteld wordt en niet gespeeld. Ik had graag de emotie beleefd bij een daad. Buiten hoor ik het marcheren van de laarzen. Laat de strijd beginnen. Mooie zin, al zou ik eerder zeggen, de strijd is begonnen. (Jouw HP had al een moord begaan zojuist. ) En hoewel het allebei kan, vind ik gedachten mooier klinken dan gedachtes. Omdat ik bij het woord gedachten meer aard door de omlaaggaande toon aan het einde van het woord. Maar dat is geheel persoonlijk.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JP, om die zin ben ik het verhaal begonnen :) @Angelique, dank je voor het lezen @Bart, YA is ook niet echt mijn favoriete genre, ik had al een andere verhaal af, maar ergens wilde ik iets meer actievoller. Een aantal puntjes die je aangeeft ben ik met je eens en heb ze ook aangepast. Dank hiervoor. @Indrany, als die deur opengaat stormt een horde kwade krijgers naar binnen, zal hij het overleven? Moeilijk te zeggen. De HP is vrij emotieloos geworden in het proces. Bedankt voor je kritiek en het lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het genre ben ik niet thuis en een Young Adult verhaal schrijven heb ik nog nooit gedaan.Dus Richard, jouw verhaal is een grote les. Knap gedaan, het leest lekker. De zin dat de pleuris uitbrak vond ik lekker lezen om in het verhaal te komen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug, Zoals ik tegen Bart aangaf, ook niet echt een genre waar ik in schrijf, dus dit was wel interessant om uit te proberen. Ken het Young Adult vooral uit de bioscoop waar ik Hunger Games en nog wat van die producties heb gezien.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ik snapte het eerst niet. Ik dacht dat Theodora een vrouw was, maar nu ik het herlees zie ik dat hij zijn zwaard zo noemt. Ik vind het een mooi verhaal. Het leest prettig. Het doet me denken aan de Middeleeuwen, maar het kan in elke tijd spelen. Zeker geschikt voor de doelgroep.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, Richard, over diep gewortelde wraakgevoelens die een uitweg zoeken en ook vinden. Ik dacht aanvankelijk dat Theodora de een of andere patrones was, maar een naam voor zijn zwaard kan ook. Niet erg duidelijk, ik vond de zin een beetje vreemd. Over zijn of hebben verloren had ik je ook al naar Onze Taal willen verwijzen. Ik heb een lichte voorkeur voor 'trappen' i.p.v. 'stampen'. Kinderen stampen. Trappen is krachtiger. Bestonden er in de tijd dat het verhaal zich afspeelt generaals? (veldheer, bevelhebber?)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nyceway, dank voor je feedback. @Dos, ook dank voor je feedback. Weet even niet hoe ik die zin anders moet formuleren. Qua verhaal was het vooral de bedoeling om het een eigen wereld te laten zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nyceway, dank voor je feedback. @Dos, ook dank voor je feedback. Weet even niet hoe ik die zin anders moet formuleren. Qua verhaal was het vooral de bedoeling om het een eigen wereld te laten zijn.
Om met je mee te denken over die zin, moet ik natuurlijk weten wie of wat Theodora is.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, de naam van zijn zwaard
Zet er 'mijn' voor en het is duidelijk dat Theodora de naam van het zwaard is. Of laat de komma ervoor weg.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Richard, Veel is al gezegd maar ik vond jouw verhaal lezen als een raket. Ja, ik denk wel dat het bij YA in de buurt komt of het dat zelfs helemaal is. Ik kan mij persoonlijk op dit moment veel moeilijker in YA inleven en heb daar weinig ervaring mee. Het verhaal dat je hier schrijft lees ik wel als een typisch Richard verhaal. Persoonlijk vind ik overigens wel dat een paar scene's erg snel op elkaar volgen of liever... er valt een soort kloofje tussen het eerste deel van het verhaal en de slot alinea. Dat is natuurlijk het gevolg van de 300 woorden beperking waardoor wij ons vaak verplicht zien om een fikse sprong te maken naar het einde toe. Dat vind ik soms jammer, met name had ik graag willen weten hoe hij na de hersenspoeling toch beslist om Bolstead letterlijk een kopje kleiner te maken. :D Maar het blijft een mooi verhaal hoor!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, ik heb geen moment getwijfeld aan Theodora. Ik blijf wel die verbaasde blik op het gelaat van dat rollende hoofd voor me zien. Brrrr, en nu moet ik proberen in slaap te rollen terwijl jij rustig aan je dag begint? Spannend geschreven, ik weet nu hoe een YA verhaal moet klinken! :thumbsup: :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@W. Dank je, maar had juist geprobeerd om af te wijken van mijn normale schrijven. @Elyse, hoop dat je alsnog de slaap hebt weten te vinden, zo niet zal ik de volgende keer een rustgevend verhaal schrijven :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, In één of ander boek werd er gesproken over de Apocalyps en wat dit met zich mee zou brengen. Nou, die Apocalyps is maar een briesje vergeleken met de chaos die hier heerst. - Een fascinerend deel van jouw verhaal. Het moet een aardige gekke bedoening zijn daar. Ook ben ik wel benieuwd naar het Regime. Hoe werkt dit Regime? Een verbazingwekkend Richardzielloos verhaal.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal dat zich in meerdere tijden en meerdere landen kan afspelen. Het zwaard roept gedachten aan het verleden op, het Regime aan het heden of de toekomst. Hij geeft zijn zwaard een naam, Theodora, wat naar mijn mening een emotionele band aangeeft. Heeft Theodora ook al die onschuldige mensen vermoord? Dan kan ik me niet goed voorstellen dat hij 'de kling met gecontroleeerde passie' slijpt. Of is de gecontroleerde passie de aanloop naar haar goede daad? Dit verhaal is eigenlijk pas een begin, vraagt om meer!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, het Regime komt misschien nog eens een keer aan de orde... @Karin, het is vooral de aanloop naar zijn goede daad inderdaad. Het is wel een gegeven voor een langer verhaal... misschien ooit :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede invulling met een verrassend einde! :thumbsup: Een echt YA thema gezien de o.a. hunger games populariteit. [beetje licht dat ik heb is van de maan die buiten schijnt.] Bij deze zin dacht ik als volwassene heel kinderlijk: Ja, duuuh! Waar schijnt de maan anders? Binnen? :D Maar ik ben dan ook allang geen YA meer! ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, het is inderdaad een beetje een DUH moment. Maar ook het echte leven heeft DUH momenten :)
Ja, duhuh! Kom je nu mee! :p

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
grappig dat de hp zijn zwaard een naam geeft. mijn man heeft een oldtimer en die heeft hij ook een naam gegeven net als al zijn vrienden met een oldtimer. Zou dat iets specifiek voor mannen zijn want volgens mij doen vrouwen dat niet. Of zeg ik nu iets verkeerds?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
grappig dat de hp zijn zwaard een naam geeft. mijn man heeft een oldtimer en die heeft hij ook een naam gegeven net als al zijn vrienden met een oldtimer. Zou dat iets specifiek voor mannen zijn want volgens mij doen vrouwen dat niet. Of zeg ik nu iets verkeerds?
Ik heb een vriendin, ook een oldtimer. Die heb ik ook een naam gegeven. Luci heet ze. Mijn vrouw weet daar niet van.