Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 47 Waarschuwing

From: Joachim von Leederhol Sent: Wednesday, March 25, 2015 12.29 To: Josephy de Carvalho Subject: Warning Lieve Josy, Als je dit leest zit ik veilig ondergedoken, enkele duizenden kilometers bij je vandaan en de eerst volgende jaren zal ik niet terugkomen naar Nederland. Ik schrijf je dit om te voorkomen dat je in een poel met klaar water gaat roeren en je de rottende en stinkende modderlaag van de bodem naar de oppervlakte woelt. Daar ben ik niet bij gebaat en jij zeker niet. Ik ben niet de lieve, knappe jongen die zich met vele attenties en complimenten aan je heeft opgedrongen. Ik studeer geen rechten, heb zelfs nooit een universiteit van binnen gezien. Wel heb ik heel wat rechtszaken als toeschouwer bezocht en heb me daar het juridisch jargon van ingewijden eigen gemaakt, zoals je in onze geanimeerde gesprekken hebt gemerkt. Ook ben ik geen nakomeling van gefortuneerde Duitse landadel, maar heet ik gewoon Willem Brax. Mijn moeder is altijd ongehuwd gebleven en een paar jaar geleden overleden. Mijn vader -schrik niet- is Willem Holleeder, die nu weer prominent in het nieuws is. De laatste jaren heb ik veel met hem samengewerkt: orde op lopende zaken gesteld en de vele miljoenen die hem toekomen veilig gesteld. Hij heeft mij tot zijn enige en bloedeigen erfgenaam benoemd. Ik heb hem getoond dat ik dat waardig ben en hij zegt dat hij trots op mij is. Zijn brein is mijn brein. Ik moet je dus dringend verzoeken, lieve Josy, mij totaal te vergeten, deze e-mail zo snel mogelijk te deleten en er zeker geen kopie van te maken. Mijn moeder was een teringhoer en zoals mijn vader zei, ook een kankerwijf omdat ze hem verlinkt heeft. Daarom hebben wij euthanasie op haar moeten plegen. En daarom moet jij zeker geen kankerwijf worden. Ik kan het niet helpen dat je door contact met mij al in de gevarenzone zit. Ik heb daarom mijn gabbers opdracht gegeven je te beschermen zolang je alle informatie over mij voor je houdt. Tot ziens, je Willem. P.S. Mocht je zwanger van mij zijn, zou je hem dan Willem willen noemen, ongeacht zijn geslacht. Ik zal je een rijkelijke alimentatie toekennen (hoewel je die niet nodig zult hebben), als je maar zorgt dat andere teringlijers met hun gore tengels van je afblijven. Teringwijfie van me. xxx

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, origineel verhaal. Is het YA, wat doet het er toe? "zou je hem dan Willem willen noemen, ongeacht zijn geslacht.", hilarisch! Kleine correctie: "De laatstE jaren heb ik veel met..." En de zin "Ik heb hem getoond dat ik dat waardig ben en zoals hij zegt is hij trots op mij" loopt niet helemaal goed. Lachend gelezen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, origineel verhaal. Is het YA, wat doet het er toe? "zou je hem dan Willem willen noemen, ongeacht zijn geslacht.", hilarisch! Kleine correctie: "De laatstE jaren heb ik veel met..." En de zin "Ik heb hem getoond dat ik dat waardig ben en zoals hij zegt is hij trots op mij" loopt niet helemaal goed. Lachend gelezen!
Bart, ik weet niet precies waarom je denkt dat die zin niet goed loopt. De Dikke van Dale zegt daarover het volgende: (arch.) dat is uwer niet waardig, is beneden u zich iets waardig maken, tonen dat men het verdient Mijn zin heb ik daarvan afgeleid. Misschien kun jij 'waardig' beter, mooier toepassen? Dank voor je kritische blik. Foutje verbeterd. Willem is 24 en schrijft zijn vriendin Josy de Carvalho van 22 een e-mail. Per definitie YA. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Idd, hilarisch. Met plezier gelezen.
hoewel je die niet van node zult hebben
lijkt me geen zin voor Willem
Toch heb ik die archaïsche zin heel bewust gekozen, Jan. Hij zegt hem niet, maar schrijft hem. Dat maakt hem al iets acceptabeler. Willem heeft zijn vriendin uit de hogere kringen, misleid door mooipraterij, met welsprekendheid en veel juridisch jargon. In die ene zin laat hij zijn twee gezichten zien. Dank voor je reactie. Jan, ik heb het toch maar veranderd. 'Van node hebben' is toch wel erg ouderwets bekakt.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, De aanhef (eerste alinea) vind ik fantastisch en ik kijk er met bewondering naar. De rest van het verhaal is typisch Dos en erg leuk. Je hebt mooi ingespeeld op de actualiteit wat ik altijd mooi vind, al moest ik dat vanuit het verre zuiden toch wel weer even gaan googelen, verschoning dus. Verder volg ik Bart wel een beetje. Het taalgebruik laat op een paar punten vermoeden dat het niet meteen stichtelijke YA is, wat mij overigens helemaal niet stoort (ook ik heb er een beetje problemen mee deze week - ik bedoel met de YA in de opdracht). Mooi gedaan, met plezier gelezen en wordt zeker nog een keer herlezen!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als Josy zwanger is, hoop ik op een meisje. Ik had ooit een poes (vrouwtje dus) die Willem heette :) Ik heb weer genoten van dit Dos verhaal! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, De aanhef (eerste alinea) vind ik fantastisch en ik kijk er met bewondering naar. De rest van het verhaal is typisch Dos en erg leuk. Je hebt mooi ingespeeld op de actualiteit wat ik altijd mooi vind, al moest ik dat vanuit het verre zuiden toch wel weer even gaan googelen, verschoning dus. Verder volg ik Bart wel een beetje. Het taalgebruik laat op een paar punten vermoeden dat het niet meteen stichtelijke YA is, wat mij overigens helemaal niet stoort (ook ik heb er een beetje problemen mee deze week - ik bedoel met de YA in de opdracht). Mooi gedaan, met plezier gelezen en wordt zeker nog een keer herlezen!
Ryn, het onstichtelijk taalgebruik is geen verzinsel van mij. Gisteravond heb ik bij RTL Late Night van geluidsbanden gehoord hoe Willem Holleeder praat met zijn zuster. Zij werd op zeer brute wijze uitgescholden voor tering wijf en kanker hoer. Niet eenmaal, maar meerdere malen. Willem jr. lijkt sterk op zijn vader en neemt deze bewoordingen graag over. Evenals zijn vader gedaan heeft, intimideert hij zijn vriendin door haar angst aan te praten en tevens bescherming te bieden. En hij suggereert wat er gaat gebeuren als ze loslippig wordt. Deze terreurtactiek is des Holleeders en heb ik in dit verhaal overgenomen. O ja Rijn, dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als Josy zwanger is, hoop ik op een meisje. Ik had ooit een poes (vrouwtje dus) die Willem heette :) Ik heb weer genoten van dit Dos verhaal! :thumbsup:
Als er iets te hopen valt, dan hoop ik liever dat ze niet zwanger is en nog liever dat die Willem jr. niet bestaat. En ik kan je geruststellen, hij werd pas geboren toen ik uitgebreid in bad lag te mijmeren over de invulling van deze schrijfopdracht. Elyse, dank voor je reactie. Overigens, Willem is zo'n gekke naam nog niet voor een stoere meid.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik had mijn quote te lang gemaakt. Waar het mij om ging was: "zoals hij zegt is hij trots op mij". Voor mijn gevoel zou dat moeten zijn "Zoals hij zegt: 'Ik ben trots op jou'" of "Hij zegt dat hij trots op mij is." Het is een phrase die ik zelf niet zo zou gebruiken, en daarom klinkt hij mij vreemd in de oren waarschijnlijk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik had mijn quote te lang gemaakt. Waar het mij om ging was: "zoals hij zegt is hij trots op mij". Voor mijn gevoel zou dat moeten zijn "Zoals hij zegt: 'Ik ben trots op jou'" of "Hij zegt dat hij trots op mij is." Het is een phrase die ik zelf niet zo zou gebruiken, en daarom klinkt hij mij vreemd in de oren waarschijnlijk.
Bas, je hebt me heel sterk aan het twijfelen gemaakt, zo sterk dat ik het verstandig vond de zin te veranderen. Dank voor je haviksblik. Soms heb ik een strontje in mijn ogen, ook wel eens bagger. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Lekker bruut. Eigenlijk is het niet grappig. Ik moet er erg om lachen. Je bent een cynicus.
Helaas, Johanna, zijn dit soort praktijken werkelijkheid en intriest. Ik heb ze voor dit verhaal ontleend aan de werkelijkheid van Holleeder. In het dagelijks leven ben ik geen cynicus. In mijn verhaaltjes wil ik wel eens doen alsof. Heerlijk toch! :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Lekker bruut. Eigenlijk is het niet grappig. Ik moet er erg om lachen. Je bent een cynicus.
Helaas, Johanna, zijn dit soort praktijken werkelijkheid en intriest. Ik heb ze voor dit verhaal ontleend aan de werkelijkheid van Holleeder.
Dat was me niet misgegaan. Dat is het trieste. Anders was het alleen grappig geweest. Je bent een deeltijdcynicus.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Lekker bruut. Eigenlijk is het niet grappig. Ik moet er erg om lachen. Je bent een cynicus.
Helaas, Johanna, zijn dit soort praktijken werkelijkheid en intriest. Ik heb ze voor dit verhaal ontleend aan de werkelijkheid van Holleeder.
Dat was me niet misgegaan. Dat is het trieste. Anders was het alleen grappig geweest. Je bent een deeltijdcynicus.
Deeltijds ben ik veel meer. Het ligt aan het weer en vanuit welke richting de wind waait. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die uitzending bij Late Night heb ik ook gezien en jouw mail zou naast de geluidsopnames zo als bewijsmateriaal kunnen dienen. Kijk maar uit. Als zijn "mannetjes" je mailbox kraken dan kraakt er straks nog meer.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die uitzending bij Late Night heb ik ook gezien en jouw mail zou naast de geluidsopnames zo als bewijsmateriaal kunnen dienen. Kijk maar uit. Als zijn "mannetjes" je mailbox kraken dan kraakt er straks nog meer.
Dank je, Angelieke, een gewaarschuwd man telt voor twee. Holleeder gaat langdurig de bak in en zijn mannetjes houden zich met lucratievere zaken bezig. Hier valt niets te halen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel bedacht, Dos! Ik vind alleen woordkeus, zinslengte en ritme niet zo passen bij YA, maar ik kan me vergissen (het is niet echt mijn genre). naar mijn smaak kun je ook met minder bijvoeglijke naamwoorden toe.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel bedacht, Dos! Ik vind alleen woordkeus, zinslengte en ritme niet zo passen bij YA, maar ik kan me vergissen (het is niet echt mijn genre). naar mijn smaak kun je ook met minder bijvoeglijke naamwoorden toe.
Leonardo, YA is mij totaal onbekend. Tot voor kort wist ik niet eens dat het genre bestond. Hoe je voor YA dient te schrijven is me ook vreemd. Met de korte aanwijzingen die erover gegeven zijn heb ik niets gedaan. Shame on me. Bijvoeglijke naamwoorden, ik probeer ze schaars te gebruiken. Dat lukt niet altijd. Holleeder gebruikte ze veel, getuige de geluidsopnamen. Maar dan vastgeklonken aan een lelijk scheldwoord. Dank voor je kritische opmerkingen. Volgende keer beter.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk bedacht! Het is misschien niet helemaal YA, maar wel een vermakelijk verhaal :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk bedacht! Het is misschien niet helemaal YA, maar wel een vermakelijk verhaal :)
Dat vind ik belangrijker dan voldoen aan YA. Dank je, Cookie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat ik nu deze week lekker gaan zeuren over YA :). Ik vond je verhaallijn leuk, vermakelijk. Maar ik vond het geen YA. Je zegt dat je het lastig vindt om een YA te schrijven en dat je niet weet wat het inhoudt. Het is inderdaad ook een vaag begrip en dat kan ik je dan ook niet uitleggen. Ik schrijf altijd YA, misschien dat je er dan een beter beeld bij hebt. Maar dit stukje vond ik dus geen YA. Je gebruikt namelijk veel scheldwoorden, maar ondertussen praat Willem met veel dure woorden. Ik vond dat raar, alsof hij gangster is maar toch ook een nette man, een gekke combinatie. Voor YA moet het taalgebruik toch echt versimpeld worden. De verhaallijn is wel goed. Dat was een lang verhaal om tot de conclusie te komen, haha. Vergeef me wanneer je het te aanvallend vindt, ik vind het alleen zo leuk dat ik eindelijk eens ergens verstand van heb, haha ;).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij als kenner zult vast gelijk hebben. Het is geen YA. Eerlijk gezegd heb ik er ook geen moeite voor gedaan. Ik heb geschreven zoals ik altijd schrijf. Ik heb me wel zwak proberen te verdedigen door te stellen dat beide personen twintigers zijn en een van de twee een e-mail schrijft dus (?) moet het YA zijn. Belachelijk natuurlijk. Die scheldwoorden horen in het verhaal thuis. Die heb ik niet verzonnen. Die heeft Willem Holleeder letterlijk zo gebruikt. En inderdaad, Willem jr. heeft twee gezichten. Hij heeft zich voorgedaan als nette jongen (Joachim von Leederhol) en ondertussen is hij het gangsterevenbeeld van zijn vader. Juist daardoor kon hij bekennen dat hij niet is wie hij voorgaf te zijn. Dat was onderdeel van de opdracht. In YA zal toch ook wel eens onbedaarlijk gescholden worden. Door jouw meedogenloze kritiek denk ik dat ik vannacht niet kan slapen. Maar toch bedankt, Anne. Hier wordt ik sterker van. Watje die ik ben. Als ik jouw verhalen in het vervolg lees zal ik me herinneren dat ik YA lees.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel en waarheidsgetrouw de actualiteit hier gebruikt als de kern van het verhaal. :thumbsup: Een typische Dos schrijfstijl dat idd geen YA is maar wel altijd fijn om te lezen! Het gaat wel over een YA dus missie geslaagd! :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel en waarheidsgetrouw de actualiteit hier gebruikt als de kern van het verhaal. :thumbsup: Een typische Dos schrijfstijl dat idd geen YA is maar wel altijd fijn om te lezen! Het gaat wel over een YA dus missie geslaagd! :nod:
Ik begin wel langzaamaan gevoel te krijgen hoe YA geschreven moet worden. Zeker na het lezen van jouw verhaal. Die stijl staat wel ver van mij af. Niet verwonderlijk, gezien mijn leeftijd. De tijd van hopeloze en hoopvolle verliefdheden en bezoeken aan disco's heb ik achter me gelaten. Marietje, dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Actualiteit (kennelijk weer, ik had het even gemist) in een dikke Dos-saus; da's altijd fijn. Daarnaast moet ik bekennen dat ik bij het lezen van de opdracht ook dacht: "YA? ... weet ik veel!" Maar daar ik mijn handen toch voorlopig te vol had om daadwerkelijk te schrijven, dacht ik er nog even over na. En toen dacht ik aan de tijd dat ik in een boekhandel werkte; nl hoeveel boeken met een ander kaftje en ISBN behalve als literatuur, ook als YA binnenkwamen. Gewoon, met letterlijk dezelfde inhoud. Zo kwam ik tot de conclusie dat YA eigenlijk meer een marketing-ding dan een schrijf-ding is. Enige overeenkomst tussen de zeer verschillende YA-boeken was weldegelijk de leeftijd van de hoofdpersoon, geenszins de verhaallijn en hooguit in zeer geringe mate de schrijfstijl. (Dus als onze enige echte YA-forumlid uit jouw verhaal haalt dat de hp twee gezichten heeft, kan ze dit wel vreemd vinden, maar dat was juist jouw verhaal; dus volgens mij ook als YA geslaagd. Zij het wat ongewoon, wellicht.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je gelijk hebt, schrijvenmaar. Ik vond dat inderdaad raar, maar ik vond dat geen reden om het geen YA te noemen. Ik dacht dat Dos die scheldwoorden er expres in had gestopt met het idee dat de jeugd zo praat dus dan zal dat wel YA zijn. Maar jij zegt het eigenlijk goed, het heeft vaak ook geen verschil. Kijk maar naar The Hunger Games. Die trilogie is Young Adult, maar er zijn genoeg volwassenen die het boek lezen. Ook The Fault In Our Stars wordt gelezen door volwassenen. Ik denk dat YA anders is dan volwassen boeken omdat de stijl vaak wat vlotter is. Het is tussen kind en volwassen in. Ik vind zelf veel literatuur erg droog en lastig om te lezen. Maar geef me een YA en hij is zo uit. (En natuurlijk zit daar altijd verschil in.) Ik denk dat wanneer Dos de lastige woorden in de tekst wat versimpeld het richting YA gaat. Dan heb ik het over woorden als jargon, geanimeerd en gebaat. Dan denk ik dat de tekst ook toegankelijk wordt voor pubers en jongvolwassenen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Actualiteit (kennelijk weer, ik had het even gemist) in een dikke Dos-saus; da's altijd fijn. Daarnaast moet ik bekennen dat ik bij het lezen van de opdracht ook dacht: "YA? ... weet ik veel!" Maar daar ik mijn handen toch voorlopig te vol had om daadwerkelijk te schrijven, dacht ik er nog even over na. En toen dacht ik aan de tijd dat ik in een boekhandel werkte; nl hoeveel boeken met een ander kaftje en ISBN behalve als literatuur, ook als YA binnenkwamen. Gewoon, met letterlijk dezelfde inhoud. Zo kwam ik tot de conclusie dat YA eigenlijk meer een marketing-ding dan een schrijf-ding is. Enige overeenkomst tussen de zeer verschillende YA-boeken was weldegelijk de leeftijd van de hoofdpersoon, geenszins de verhaallijn en hooguit in zeer geringe mate de schrijfstijl. (Dus als onze enige echte YA-forumlid uit jouw verhaal haalt dat de hp twee gezichten heeft, kan ze dit wel vreemd vinden, maar dat was juist jouw verhaal; dus volgens mij ook als YA geslaagd. Zij het wat ongewoon, wellicht.)
Misschien, als ik een tweetal zinnen zou opsplitsen, zou het verhaal wel als YA aangemerkt kunnen worden. Maar ik vind het niet zo van belang. Elders op SOL wordt ook getwijfeld aan YA als genre. Dank voor je spaarzame tijd, da unten im Bayerischen Wald. Ligt er nog sneeuw bij jullie? Indien ja: bofkont.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je gelijk hebt, schrijvenmaar. Ik vond dat inderdaad raar, maar ik vond dat geen reden om het geen YA te noemen. Ik dacht dat Dos die scheldwoorden er expres in had gestopt met het idee dat de jeugd zo praat dus dan zal dat wel YA zijn. Maar jij zegt het eigenlijk goed, het heeft vaak ook geen verschil. Kijk maar naar The Hunger Games. Die trilogie is Young Adult, maar er zijn genoeg volwassenen die het boek lezen. Ook The Fault In Our Stars wordt gelezen door volwassenen. Ik denk dat YA anders is dan volwassen boeken omdat de stijl vaak wat vlotter is. Het is tussen kind en volwassen in. Ik vind zelf veel literatuur erg droog en lastig om te lezen. Maar geef me een YA en hij is zo uit. (En natuurlijk zit daar altijd verschil in.) Ik denk dat wanneer Dos de lastige woorden in de tekst wat versimpeld het richting YA gaat. Dan heb ik het over woorden als jargon, geanimeerd en gebaat. Dan denk ik dat de tekst ook toegankelijk wordt voor pubers en jongvolwassenen.
Goeie tip, Anne. Geen moeilijke woorden gebruiken in YA. Maar jonge twintigers horen toch ook tot YA. Die bevolken al universiteiten en hogescholen. Die jongelingen weten toch wel raad met zulke woorden?! Die lelijke scheldwoorden heb ik met pijn in mijn hard overgenomen van Willem Holleeder die ze letterlijk zo gebruikte tegen zijn zuster Sonja.