Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 50 In de boom - De klimmaniak

‘Waar is Paultje toch?’ ‘Is dat rotjong alweer zoek? ‘Rotjong? Het is wel je eigen zoon, hoor.’ ‘We moeten hem eens flink aanpakken, want ik word het zat. Dat joch klimt overal maar op en in. Laatst nog, toen hij uit het raam klauterde en zo de straat oprende.’ ‘Die uitbrander van toen heeft ook niks geholpen.’ ‘En vorige week nog viel hij van het dressoir. Maar die gekneusde enkel maakte hem niets uit. Hij blijft maar doorgaan. Ik ga hem zoeken en als ik hem vind, bind ik hem de hele dag vast aan zijn bed.’ ‘Doe nou maar rustig. Wees blij dat het geen sulletje is. Met zijn vier jaar ziet hij de gevaren gewoon nog niet.’ ‘Kan wel zijn, maar hij moet wel leren.’ Waar vader ook zocht, op zolder, in kasten, in de schuur, op straat, nergens was Paultje te vinden. Na drie kwartier kwam de man diep ongerust weer thuis. ‘We moeten de politie bellen, Gerda. Misschien is hij ontvoerd.’ ‘Waar heb je dan gezocht?’ ‘Overal.’ ‘Heb je ook in de tuin gezocht?’ ‘Jazeker. Vanuit het raam had ik al meteen gezien dat hij daar niet is.’ ‘Heb je ook in het kippenhok gekeken?’ ‘Nee, natuurlijk niet.’ ‘Daar zat hij laatst toch als een kip op een stok te wiebelen, terwijl alle kippen het hok waren uitgevlucht. Weet je nog?’ ‘Jawel, maar ik heb toen een stevig slot op het hok gemonteerd.’ ‘Ga voor alle zekerheid toch maar even kijken.’ Dus ging pa de tuin in. Maar ook daar was geen spoor van Paultje te zien. ‘Hoi, paps,’ hoorde hij ineens. Het was de stem van Paultje, maar waarvandaan het kwam, kon hij niet opmaken. ‘Waar zit je, snotaap?’ ‘Hier in de appelboom. Het is heel mooi hier. Ik zie allemaal tuinen.’ ‘Onmiddellijk eruit! Nu! Nee wacht, ik pak een ladder. Maar hoe ben je er in gekomen? Die boom is vreselijk hoog.’ ‘Gewoon via de perenboom en toen ben ik van een tak overgeklommen naar een andere tak. Heel eenvoudig, hoor. Kom je ook kijken?’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, Hoe simpel kan het zijn? Gewoon van de ene boom naar de andere boom via de ene tak naar de andere. Mooi inkijkje in de psyche van een klimmaniak. Dit verhaal leest gewoon heel aangenaam. Ook realistisch voor veel vaders en moeders, denk ik. Het mooist vind ik de conclusie van de maniak zelf: heel eenvoudig. Erg leuk om te lezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, de zorgen en ergernis van de ouders uitgesproken door de ouders zijn de nachtmerrie van iedere ouder. Misschien was het nog zenuwachtiger geworden als je de vader en moeder ook zenuwachtig rond liet lopen of anderszins emotioneel handelen. Nu blijft het een beetje in het verstand steken. Ik zie op de een of andere manier een wat ouder kind voor me. Ligt dat aan details zoals uit het raam klimmen?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jules du lac, prachtig. De vrolijke kinderwereld versus de hysterie van de volwassene. Goed uitgevoerd, wat een heerlijk ventje :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi geschreven Jules! Ik moest meteen denken aan een interview dat ik laatst las met een bekende alpiniste. Zij vertelde hoe haar vader haar als jong meisje altijd aanmoedigde om overal op te klimmen... maar ze moest ook zelf maar zien hoe ze terug beneden kwam. Hij liet het kind op eigen instinct klimmen, de gevaren ontdekken, de angst overwinnen... later werd het haar beroep en haar leven. Dan denk ik ook meteen aan het andere uiterste. Vaak zie je in een kindertuin kinderen op een rekje klimmen en als ze eenmaal boven zitten en naar beneden kijken slaat de angst toe en weten ze het niet meer. Dan komen ouders toegesneld om te helpen en vooral om te waarschuwen voor een volgende keer. Ik heb geen kinderen. Ik weet niet wat ik zou doen. Zelf ben ik wel in een klimclub en doe af en toe aan alpinisme. Ik heb respect voor hoogte maar geen angst. Ik zou mijn kinderen toch aanmoedigen denk ik. Enfin... je verhaal is prachtig en zet mij aan het denken. Schitterend is dat. Bedankt hoor! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialogen in dit verhaal zijn erg sterk. Grappig stuk ook over het kippenhok Eén klein foutje in de lastige d's en t's. 'want ik word het zat'.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules Leuk gedaan. Ik vind de dialogen iets te weinig conflict hebben. Door ze minder uitvoerig te maken maak je ze krachtiger. Wel goed te volgen en zonder dialooglabels houd je de lezer goed in het verhaal. Minder vind ik de laatste zin: geen taal van een vierjarige, dunkt me.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jules Wat wil je, met zo'n kleine aap. Grappig en snel. Is wel even inleven in de dialogen en de anekdotische vertelling.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Jules. Ik word zelf niet gehinderd door enige ervaring maar zie regelmatig om me heen hoe ouders in de paniek schieten als hun kroost de klimgerechtigde leeftijd bereikt. Goed weergegeven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Johanna, dank voor je complimenten. @ Odyle (?), meer emotie was inderdaad leuk geweest. Maar helaas, die 350 woorden, hè? Overigens Ik heb een kleinzoon van 2,5. Hij klimt nu al overal op, zelf op het aanrecht via een krukje dat hij aanschuift. Vallen is geen probleem. We houden ons hart vast, als hij 4 is. @ janpmeyers, dank je voor je leuke reactie. @ Rynlandt, wat een leuke anekdotes. Was jij vroeger ook al zo'n klimmerd? Bedankt voor de uitgebreide reactie. @ Nyceway, ... ik word ... is toch zonder t ? Ook jij bedankt voor het lezen. @ Leonardo, ik zal bij eerstvolgende dialogen aan je advies denken. Bedankt @ Marcker, fijn dat je het grappig vond. Was mijn bedoeling. Alle anekdotes zijn echt gebeurd, alleen niet allemaal door mijn klauterende kleinzoon.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
want ik wordt het zat.
want ik word het zat. (Sorry, ik kon het niet laten...) Een leuk verhaal, jules, want natúúrlijk loop je gewoon over van de ene op de andere tak. Waarom kan zijn vader dat niet zelf verzinnen? Een vermakelijk verhaal.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk herkenbaar verhaal! Heel eenvoudig! Kom je ook kijken? Ik denk van niet. Het feit dat vader zo moppert geeft voor mij aan dat hij niet zo'n klimmaniak zal zijn ... Of het is gewoon een zeurkous die niet kan velen dat hij al ouder is en gewoon niet meer kan klimmen zoals vroeger toen zijn moeder hem regelmatig uit de boomgaard moest roepen!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=jules du lac] ‘We moeten hem eens flink aanpakken, want ik wordt het zat. Het foutje staat er nog in. Deze zin bedoelde ik Jules.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Anne B. en Nyceway. Ik heb helemaal niet in de gaten gehad dat er wordt met een t stond. Stom natuurlijk en erg eigenwijs van me. Ik heb het nu verbeterd. Bedankt allemaal.