Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

52 Slechte invloed

‘Heb je het echt gedáán?’ ‘Ja.’ ‘Goh, dat had ik niet van jou verwacht. Waarom nu ineens wel?’ ‘Bijna iedereen doet het, dus ik dacht, laat ik het ook eens proberen.’ ‘En, geen spijt?’ ‘Nee, ik snap niet dat ik het niet eerder gedaan heb.’ ‘Eigenlijk valt het mij best tegen van je, Emily.’ ‘Jij doet het toch ook? En over mij oordeel je.’ ‘Eerlijk gezegd keek ik best tegen je op. En nu ben je net als de rest.’ ‘Mag ik niet eens lekker losgaan?’ ‘Het past gewoon niet bij je.’ ‘Hoezo past niet bij me. Ik vond het anders een onbeschrijflijke ervaring. Alsof ik samensmolt met iets… groots. Intens, ik voelde het in iedere cel. En bevrijdend, ik kon eindelijk alles los laten, en toen, wow… je weet vast wel wat ik bedoel.’ ‘Ow echt? Het had ook anders kunnen uitpakken, de eerste keer, Em.’ ‘Geloof je me niet?’ ‘Ik weet niet. En Bas dan? Hij is zo keurig.’ ‘Hij heeft het uitgemaakt.’ ‘Dat méén je niet. Wat een eikel. Waarom?’ ‘Ik had hem min of meer overgehaald.’ ‘Jezus, wat een lul.’ ‘Mag ik bij jouw groep, Sanne?’ ‘Nee, dat lijkt mij geen goed idee. Daar pas je echt niet tussen.’ ‘Toe nou. Ik vind die ene jongen zo leuk, Jeremy, heet hij geloof ik.’ ‘Jem? Die is compleet van het padje af. Iedereen gaat over je kletsen. Echt Em, geen goed idee.’ ‘Daar ben ik zo klaar mee wat iedereen van mij vindt. Ik wil eindelijk leven, doen wat ik zélf wil.’ ‘Als je beste vriendin zeg ik je. Doe. Het. Niet. Je bent jezelf niet, Emily!’ ‘Nu lijk je mijn moeder wel.’ ‘Je moeder vindt toch al dat ik een slechte invloed op je heb.’ ‘Zoals gezegd, Sanne. Ik heb mijn keus gemaakt. Heb je spul bij je?’ ‘Nee. Ik heb geen geld.’ ‘Ik wel. Zullen we iets kopen?’ ‘Hoeveel geld heb je?’ ‘Genoeg.’ ‘Oké. Ik weet wel een gast die het verkoopt.’ ‘Mag ik dan bij de groep?’ ‘Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb, Em.’

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmmm. Ik vind de dialoog iets onnatuurlijks hebben, te recht voor zijn raap. Datgene wat niet mag worden gezegd, wordt m.i. te veel benadrukt. Dat "bij de groep willen" lijkt me niet iets wat je direct vraagt. Het komt kruiperig over. Dat Jeremy van het padje af is, zal Sanne m.i. niet zeggen als die bij de groep hoort en Emily niet. Het verhaaltje heeft wel potentie. Kijk eens, waar je delen kunt schrappen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst dacht ik dat het ging over het zetten van een tattoo. Toen ging ik denken aan wiet (of zwaarder). Hoe dan ook, de waarschuwingen van de vriendin lijken niet oprecht, ze gaat wat vlug overstag, evenwel met de waarschuwing dat het de beslissing van de HP zelf is. Het is moeilijk een beeld te vormen, alsof je het gesprek achter een muur hoort en je ziet niet wie spreekt. Ik ben het eens met Leonardo: het heeft potentie, is fragmentarisch en daarom lijkt het een uitgelicht deel van een verhaal. Kan dat? Wel goed geschreven.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat het om een oudere en jongere zus ging. Als twee beste vriendinnen vind ik het op die leeftijd vreemd overkomen dat ze blijkbaar zo'n verschillend leven hebben dat de één zich keurig lijkt te gedragen en de ander zich aangesloten heeft bij een slechte groep. Waarom zou je zoiets zelf wel willen en voor je vriendin niet? In het geval van een grotere oudere zus die haar kleine zusje wil beschermen kan ik me dat wel voorstellen. Het stuk heeft me wel geboeid.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje Nyceway. Mijn idee erachter is, twee vriendinnen die uit elkaar groeien en toch gefascineerd zijn van elkaar. De één die afglijdt en haar vriendin min of meer wil beschermen, de ander die wil uitbreken. Maar misschien ligt het er inderdaad te dik op en komt het daardoor onnatuurlijk over. Ik kan mij wel voorstellen dat je er wanhopig graag bij wilt horen op die leeftijd.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, Het is inderdaad wel veel, als je hier en daar wat schrapt wint het mijns inziens aan kracht. Ik denk overigens dat het over drugs gaat. Klopt dat?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gaat het over drugs? Probeert zij zich in een groep te mengen door zich hier naar te gedragen? Is het een keuze om drugs te gebruiken en verslaafd te raken. Ik heb het idee dat dit geleidelijk gaat ontstaan door situaties die het toelaten en niet doordat je kiest om nu eens te gaan gebruiken. Misschien heb ik het niet gesnapt, kan ook hoor.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tot ongeveer halverwege dacht ik dat het over de eerste keer sex ging, maar volgens mij was het ook de bedoeling dat ik dat dacht. De tweede helft vond ik ook iets minder om genoemde redenen. Sommige dingen worden expliciet genoemd terwijl dat niet nodig is en de opdracht ook juist ' show, don't tell' was.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje voor je reactie bartsnel, je hebt gelijk. Ik zal het herschrijven, nu ik het achteraf 'kritisch' lees en ook mede door de reactie van Pim, zie ik dat het ook vrij ongeloofwaardig is.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijf; Slechte invloed ‘Hoi Sanne.’ ‘Jezus, Emily, wat doe jij hier?’ ‘Ik was toevallig in de buurt.’ ‘Kom op zeg. Deze plek moet je echt weten. Bespioneer je me, of zo?’ ‘Au, Sanne, je hoeft mij niet zo ruw beet te pakken.’ ‘Kom, we gaan daar bij die boom staan.’ ‘Is dat Jeremy?’ ‘Em, de tijd dat wij samen over jongens smoesden ligt ver achter ons. Wat wil je?’ ‘Zullen we weer eens afspreken?’ ‘Heb je geld?’ ‘Ja, hoezo?’ ‘Kun je mij wat lenen?’ ‘Laten we iets gaan drinken, Sanne. Kunnen we gezellig bijkletsen, net als vroeger.’ ‘Hoeveel heb je bij je, Em?’ ‘Genoeg. Ik trakteer, oké?’ ‘Geef me wat geld, wil je?’ ‘Sanne, je vingers trillen helemaal. Ik maak me zorgen om jou.’ ‘Toen ik je nodig had was je er niet.’ ‘Het spijt me, Sanne. Echt. Ik wil er nu voor je zijn.’ ‘Daar is het te laat voor. ‘Laat mij je helpen.’ ‘Dat doe je als je me geld geeft.’ ‘Ik weet niet.’ ‘Sta niet zo te zuchten, Em. Jij met je perfecte leventje hebt werkelijk geen idee van mijn vader.’ ‘Wacht, loop niet weg. Alleen voor deze keer dan. Hier, alsjeblieft, is het genoeg?’ ‘Ja. Ga nu weg. Je moeder had gelijk, ik heb een slechte invloed op je.’ ‘Sanne?’ ‘Laat me met rust. Ik wil je niet meer zien!’

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje voor je reactie, Anne. Dat vind ik leuk om te horen. Het eerste verhaal rolde er zo uit, het tweede heb ik erg over nagedacht. Ik had ook nog een schrapversie van het eerste, maar daarover ik bleef twijfelen ;)