Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#53 De vrijheid van Democratie en Protest

Geachte Graaf Petrus van Zilten, zo begon de eerste brief die hij openmaakte. Gezien de nette opening en de stempel van het Gilde van Architectuur zou dit wel eens een domper op zijn dag kunnen zijn. Deze brief zou waarschijnlijk moeten worden voorgedragen aan de nieuwe Raad van Openbare Besluitvorming. Het was een lange brief en Peter moest meerdere malen even slikken tijdens het lezen. Na de eerdere vergaderingen binnen het Gilde en de aankondiging voor de bouw van het nieuwe marktplein waren er hevige protesten ontstaan. Na enkele klachten over de locatie en de grootte van het plein had het Gilde een stemming gehouden onder de bewoners van de stad. Alleen leidde dit tot een ware stortvloed aan tegenwerpingen en nieuwe voorstellen. Terwijl een kleine groep zich kon vinden in het originele voorstel was er voor elk voorstel wel een groep aanhangers. Hierdoor was er een ware verdeling van de stad ontstaan. De brief eindigde uiteindelijk met een dringende vraag om hulp, de bouw van het marktplein had een ware splitsing van de stad veroorzaakt. De protesten waren vredig begonnen, maar al na twee dagen werd de eerste gewonde binnen gebracht bij het Huis van Heling. Peter zag de protesten levensecht voor zich, twee grote groepen tegenover elkaar. Beide zijden schreeuwend en dreigend om zo de ander tot overgave te dwingen. Dit moest inderdaad worden voorgedragen aan de Raad van Openbare Besluitvorming. Zij zouden de twee beste voorstellen kiezen en hierover kon in het beleidshuis opnieuw worden gestemd. Diezelfde avond was de Raad van Besluitvorming bijeen gekomen en waren twee voorstellen gekozen. Er werd een nieuwsbericht verspreid voor de Openbare stemming. Twee dagen na de stemming was alles geteld en werd het Nieuwe Marktplein weer aangekondigd. De bouw kon beginnen. Maar ondanks de Openbare Stemming was er nog altijd rumoer en onrust in de stad. Hoewel er geen openbaar bezwaar was konden sommige bewoners die zich niet konden neerleggen bij het besluit. Nadat de bouw was begonnen werden er elke nacht stellingen afgebroken. En protest van de bouwers volgde, wie zorgde voor veiligheid en bewaking van het terrein

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt op een verhaal dat nog niet af is. Ik mis wat spanning, misschien kan je kijken hoe je die er iets meer in kan brengen. Het leest wel prettig.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt op de de aanloop naar een kroniek. Onwillekeurig moest ik denken aan de perikelen omtrent het BAM tracé en de overkapping van de ring in Antwerpen. (al zijn daar gelukkig nog geen gewonden gevallen!) Het leest als een verslag en eigenlijk ben ik best wel benieuwd hoe het daar nu verder gaat. Ik voel een ingehouden dramatiek, alsof de droge mededeling van de gebeurtenissen het deksel is op een krabbenmand.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Ik denk dat je je verhaal spannender kunt maken door het te vertellen aan de hand van een protesterende burger. Dan zitten we middenin het conflict, nu staan we aan de zijlijn toe te kijken. Door mij middenin de gevechten te zetten maak je het verhaal voor mij ook spannender. Ik hoop dat je met de volgende opdrachten ook mee gaat doen, ik ben benieuwd! ;)