Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#53- Ieder einde is een nieuw begin

(Wat vooraf ging: na de dood van haar tweelingzus Jara ontmoet Roos op Ibiza de DJ weer.) Ieder einde is een nieuw begin Bij de buren aan de legsteiger blinkt de dobberende, witte jetski in de zon en maakt de zee nog blauwer. Het pruttelen van de motor bekrachtigt de rust. Onbelemmerd speelt de wind met de haren van de passagiers als de jetski wegscheert. De stralende gezichten bezorgen haar een vreemd gevoel in de buik. Met een zucht strekt ze zich op het lounge bed en sluit achter de zonnebril haar ogen. ‘ Roos beschermt mij altijd, zelfs tijdens onze geboorte hield ze mijn hand vast.’ ‘ Nee, Roos houdt niet van snel en hard. Zij is de verstandigste van ons twee.’ ‘ Roos, laat me los!’ Met een ruk opent ze haar ogen en zoekt Jara in de wolkeloze lucht. Het geluid van de jetski sterft weg. Ze draait zich op haar buik, steunt op haar onderarmen en laat de zon op haar rug branden. Haar ogen traceren beweging in zijn huis. Ze zet haar zonnebril iets lager op haar neus en kijkt over de rand heen. Hij zwaait naar haar. Ze pakt haar glas naast zich, heft het naar hem op en zuigt aan het rietje. Hij schopt zijn voeten haar kant uit, zijn schouders bewegen nonchalant mee. Zijn lichtgroene zwembroek tint zijn huid, de streep wittere huid net boven de rand prikkelt haar. Ze schuift haar zonnebril met haar wijsvinger recht op haar neus en neemt nog een slok. ‘What are you drinking?’ Hij hurkt voor haar. Haar tong glijdt over haar bovenlip. Gejoel verraadt het plezier op de jetski. Ze biedt hem haar glas aan. Hij zet het op de grond en proeft haar mond. Ze kreunt zacht. ‘Muchjito! I wanna have more!’ Hij knipoogt. Ze draait zich loom op haar zij en klopt naast zich op het bed. Met een lach gehoorzaamt hij. Zodra hij ligt, slaat ze haar been om hem heen en kruipt boven op hem. Haar zonnebril schuift ze met beiden handen omhoog, ze versmalt haar ogen en kijkt naar hem. De dansende vonkjes rondom zijn pupillen bemoedigen haar. Langzaam buigt ze zich voorover. Zijn handen voelen koel op haar rug en ze drukt zich tegen hem aan. Haar kus intensiveert als ze zijn reactie voelt. De jetski klapt op het water. Ze laat zijn lippen los. Licht hijgend fronst hij zijn wenkbrauwen. Ze schuift naar beneden, ‘I like to ride…,’ en weer omhoog, ‘ a jetski with you.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een jetski met en knappe man. Mooi weer. Drankje erbij. Hmmm.... Ja, definitief een prettig idee. Maar. Ik vind dat de stukjes over Roos een beetje geplakt lijken in het fragment. Ik denk dat je ze hebt gebruikt om een soort van contrast weer te geven. Waarom het mij stoort kan ik eigenlijk niet benoemen. Hoe het naar mijn idee beter zou zijn ook niet. Misschien kom ik er later nog eens op terug. Wel ben ik benieuwd naar reacties van andere forumleden. Over het algemeen vind ik het fragment aangenaam en fijn leesbaar geschreven. (Volgens mij is het loungebed)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk stukje chicklit ik hou ervan! De zinnen over Roos kan ik niet goed plaatsen. Hoort Roos Jara praten in haar gedachten? Vervolgens gaat ze de DJ zoenen. Voor mij is deze overgang te groot en te abrupt... Of had jij dit anders bedoeld?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de indruk dat de HP niet voluit kan/wil leven. Steeds is er de band met haar overleden zus. Misschien geeft het haar troost, maar even goed kan het remmend werken, vermijdt ze risico's. De sfeer is knap weergegeven, met herkenbare, doch niet voor de hand liggende details. Zoals: Het pruttelen van de motor bekrachtigt de rust. (je hoort het, je ziet het, je voelt het) :thumbsup: Ik zal niet snel grijpen naar chicklit, maar via de wekelijkse schrijfopdracht krijg je de kans overal eens van te proeven. Knap geschreven, dus dit smaakte me wel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, fijn dat je niet uit het vliegtuigraampje bent gevallen om de postduif in zijn kladden te grijpen. ;) Je tekst vind ik pure chicklit - ik hoop wel dat ze ergens verdekt liggen opgesteld - waar het stukje over Jara niet in thuishoort; de band tussen beide zussen vind ik van een andere orde. Je wordt steeds gewaagder en geeft de vrouwelijke (bestijgende) partij een steeds grotere rol. :) Fijn dat je weer bent geland. [Hij schopt zijn voeten haar kant uit, zijn schouders bewegen nonchalant mee.]: een hele leuke zin!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ja, heel beeldend geschreven - vooral het klappen van de jetski op de achtergrond, zo'n detail maakt het verhaal. (Op het eind noem je het ineens waterski - zou ik niet doen)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De scene is een lekker stukje chicklit met goeie details -idd het geluid van de jet-ski, maar dan zitten de herinneringen aan Jara er voor mij niet lekker in. De overgang naar de ondeugende Roos is voor mij te groot, te snel. Ik weet niet hoe het overkomt in het totaal van het boek -ik weet dat ze daar diep gaat voor ze in het feel-good deel komt. Hier vind ik het onplezierig om te lezen, alsof ze het verdriet om haar zus eenvoudig opzij zet voor een zomerse flirt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik het lees, waren de twee zussen onafscheidelijk maar Roos steeds de terughoudende. Of althans, in die positie werd ze gemanoeuvreerd door haar zus. Dat vond Jara hinderlijk en zij bepaalde de sfeer en/of hun positie. Nu Jara weg is, valt ook de positionering van Roos door Jara weg en kan ze losgaan. Klopt dat? Het zoog mij wel mij mee, in ieder geval.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een jetski met en knappe man. Mooi weer. Drankje erbij. Hmmm.... Ja, definitief een prettig idee. Maar. Ik vind dat de stukjes over Roos een beetje geplakt lijken in het fragment. Ik denk dat je ze hebt gebruikt om een soort van contrast weer te geven. Waarom het mij stoort kan ik eigenlijk niet benoemen. Hoe het naar mijn idee beter zou zijn ook niet. Misschien kom ik er later nog eens op terug. Wel ben ik benieuwd naar reacties van andere forumleden. Over het algemeen vind ik het fragment aangenaam en fijn leesbaar geschreven. (Volgens mij is het loungebed)
:D Een combi van en lounge en louche bed! Foutje, bedankt! Jouw opmerking over de stukjes begrijp ik wel maar ik vind het niet mooi om te verduidelijken dat ze de stemmen hoort door dit te benoemen. Ik heb het inderdaad als een contrast bedoeld. Toen Jara nog leefde was Roos de verstandigste, wijste zus die voor Jara zorgde. Nu Jara dood is voelt ze het niet als een bevrijding maar is het uiteindelijk wel want nu kan ze die verantwoordelijkheid los laten. Ik denk dat het in het gehele manuscript beter tot zijn recht komt, hier heb ik het waarschijnlijk teveel naar de opdracht toegeschreven. Maar daar mag jij t.z.t. over oordelen als je wilt. ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk stukje chicklit ik hou ervan! De zinnen over Roos kan ik niet goed plaatsen. Hoort Roos Jara praten in haar gedachten? Vervolgens gaat ze de DJ zoenen. Voor mij is deze overgang te groot en te abrupt... Of had jij dit anders bedoeld?
Zie mijn reactie # 8 Het benoemen van het in gedachten horen praten, ter verduidelijking, vind ik niet mooi. Misschien heeft iemand anders een suggestie? [Haar ogen traceren beweging in zijn huis.] Hieruit zou voor de lezer duidelijk moeten zijn dat ze bij zijn huis aan zee ligt dus al bij hem is. Ze communiceren naar elkaar op afstand, hij loopt naar haar toe, ze bekijkt hem, drinkt zichzelf moed in en hij zoent haar. Bedankt voor je reactie! :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de indruk dat de HP niet voluit kan/wil leven. Steeds is er de band met haar overleden zus. Misschien geeft het haar troost, maar even goed kan het remmend werken, vermijdt ze risico's. De sfeer is knap weergegeven, met herkenbare, doch niet voor de hand liggende details. Zoals: Het pruttelen van de motor bekrachtigt de rust. (je hoort het, je ziet het, je voelt het) :thumbsup: Ik zal niet snel grijpen naar chicklit, maar via de wekelijkse schrijfopdracht krijg je de kans overal eens van te proeven. Knap geschreven, dus dit smaakte me wel.
:thumbsup: Je hebt de juiste indruk, daar ben ik blij mee. Helemaal als een niet-chicklit liefhebber zo reageert! :nod: Fijn dat mijn schrijfsel je smaakt! Dank je wel! :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, fijn dat je niet uit het vliegtuigraampje bent gevallen om de postduif in zijn kladden te grijpen. ;) Je tekst vind ik pure chicklit - ik hoop wel dat ze ergens verdekt liggen opgesteld - waar het stukje over Jara niet in thuishoort; de band tussen beide zussen vind ik van een andere orde. Je wordt steeds gewaagder en geeft de vrouwelijke (bestijgende) partij een steeds grotere rol. :) Fijn dat je weer bent geland. [Hij schopt zijn voeten haar kant uit, zijn schouders bewegen nonchalant mee.]: een hele leuke zin!
De postduif vloog in zijn kooitje eerste klas! :p Wat is chicklit? Tijdens mijn vakantie bladerde ik een chicklit door ( boeken lezen kan ik niet meer sinds ik zoveel heb geleerd hier, ik lees alles door het oog van een schrijver en zie daarom vele verbeterpunten ) waar slecht 1 'seksscène' in voorkwam, ook nog cliché geschreven. Het is mijn bedoeling dat de band van de twee zussen meer diepgang aan het verhaal geven. Mijn bagage is aangevuld met nieuwe ideeën. Ik zat niet op Ibiza maar de jetski was er wel! :thumbsup: Dank voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ja, heel beeldend geschreven - vooral het klappen van de jetski op de achtergrond, zo'n detail maakt het verhaal. (Op het eind noem je het ineens waterski - zou ik niet doen)
Waterski/ jetski: vakantie modus... :rolleyes: Bedankt! Ik hoop dat je gelezen hebt dat de jetski ook symbool staat voor haar gevoelens? ( klappen = applaudisseren, wegsterven van het geluid = de dood van Jara wegstoppen, het pruttelen van de motor ervaart ze positief etc.) :?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De scene is een lekker stukje chicklit met goeie details -idd het geluid van de jet-ski, maar dan zitten de herinneringen aan Jara er voor mij niet lekker in. De overgang naar de ondeugende Roos is voor mij te groot, te snel. Ik weet niet hoe het overkomt in het totaal van het boek -ik weet dat ze daar diep gaat voor ze in het feel-good deel komt. Hier vind ik het onplezierig om te lezen, alsof ze het verdriet om haar zus eenvoudig opzij zet voor een zomerse flirt.
:thumbsup: Jij benoemt exact het contrast dat ik wil duidelijk maken. De DJ kent haar verdriet niet en bij hem hoeft ze niet de verdrietige Roos te zijn, kan ze het verdriet wegstoppen/ even vergeten. Zoals ik al eerder reageerde denk ik dat het in het totaal van het verhaal anders overkomt. Bedankt voor je reactie! :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik het lees, waren de twee zussen onafscheidelijk maar Roos steeds de terughoudende. Of althans, in die positie werd ze gemanoeuvreerd door haar zus. Dat vond Jara hinderlijk en zij bepaalde de sfeer en/of hun positie. Nu Jara weg is, valt ook de positionering van Roos door Jara weg en kan ze losgaan. Klopt dat? Het zoog mij wel mij mee, in ieder geval.
Wow! :eek: Heerlijk als mijn bedoeling overkomt! :D Toen ze 16 jaar waren zijn hun ouders verongelukt en er is nog iets met Roos gebeurt waardoor haar verantwoordelijkheid gevoel t.o.v. Jara zo groot is. Maar Jara ervaart het niet als hinderlijk. Roos heeft ook een schuldgevoel dat Jara eerder dood gaat. Inderdaad nu Jara weg valt moet Roos haar positie weer vinden. :thumbsup: Fijn dat je in het verhaal werd gezogen. Dat maakt voor me duidelijk dat ik op het juiste schrijver pad zit! Enorm bedankt voor je reactie! :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een jetski met en knappe man. Mooi weer. Drankje erbij. Hmmm.... Ja, definitief een prettig idee. Maar. Ik vind dat de stukjes over Roos een beetje geplakt lijken in het fragment. Ik denk dat je ze hebt gebruikt om een soort van contrast weer te geven. Waarom het mij stoort kan ik eigenlijk niet benoemen. Hoe het naar mijn idee beter zou zijn ook niet. Misschien kom ik er later nog eens op terug. Wel ben ik benieuwd naar reacties van andere forumleden. Over het algemeen vind ik het fragment aangenaam en fijn leesbaar geschreven. (Volgens mij is het loungebed)
:D Een combi van en lounge en louche bed! Foutje, bedankt! Jouw opmerking over de stukjes begrijp ik wel maar ik vind het niet mooi om te verduidelijken dat ze de stemmen hoort door dit te benoemen. Ik heb het inderdaad als een contrast bedoeld. Toen Jara nog leefde was Roos de verstandigste, wijste zus die voor Jara zorgde. Nu Jara dood is voelt ze het niet als een bevrijding maar is het uiteindelijk wel want nu kan ze die verantwoordelijkheid los laten. Ik denk dat het in het gehele manuscript beter tot zijn recht komt, hier heb ik het waarschijnlijk teveel naar de opdracht toegeschreven. Maar daar mag jij t.z.t. over oordelen als je wilt. ;)
Het hoeft ook niet duidelijker. Wat mij betreft is het duidelijk dat Jara haar zus hoort. Ik bedoelde meer dat het niet natuurlijk leest. Ik vind overigens niet dat het overkomt alsof ze haar verdriet makkelijk opzij zet. Op mij komt het meer over als iets -in dit geval verdriet over het verlies van haar zus- dat constant aanwezig is in je hoofd. Naarmate de tijd voorbij gaat kun je het af en toe wegdrukken. Dat was juist duidelijk overgebracht wat mij betreft. Misschien zou ik het (in dit fragment) meer in het verhaal verweven laten terugkomen. Bijvoorbeeld als de DJ naar haar toe loopt. Ze vindt hem knap en dat omschrijf je op een water in de mond loop manier. Ik zou er misschien voor kiezen om meteen daarna een gedachte aan Jara te laten komen. Wel met het risico dat het wat melodramatisch raakt. Maar dat mag in dit genre ook, denk ik. En uiteraard wil ik er in de toekomst graag oordelen over het manuscript.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hoeft ook niet duidelijker. Wat mij betreft is het duidelijk dat Jara haar zus hoort. Ik bedoelde meer dat het niet natuurlijk leest. Ik vind overigens niet dat het overkomt alsof ze haar verdriet makkelijk opzij zet. Op mij komt het meer over als iets -in dit geval verdriet over het verlies van haar zus- dat constant aanwezig is in je hoofd. Naarmate de tijd voorbij gaat kun je het af en toe wegdrukken. Dat was juist duidelijk overgebracht wat mij betreft. Misschien zou ik het (in dit fragment) meer in het verhaal verweven laten terugkomen. Bijvoorbeeld als de DJ naar haar toe loopt. Ze vindt hem knap en dat omschrijf je op een water in de mond loop manier. Ik zou er misschien voor kiezen om meteen daarna een gedachte aan Jara te laten komen. Wel met het risico dat het wat melodramatisch raakt. Maar dat mag in dit genre ook, denk ik. En uiteraard wil ik er in de toekomst graag oordelen over het manuscript.
Bedankt voor de verduidelijking, ik zie wat je bedoelt en ik ga je oplossing gebruiken. De tekst van Jara in haar hoofd ga ik verspreiden dan laat Roos haar ook langzamer los. :thumbsup: wat loopt hij sexy hè? ;)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Vanaf het moment dat haar tong over haar bovenlip glijdt komt de spanning, waarop geanticipeerd werd, er mooi in. Mooi beschreven spel tussen die twee. ('Haar kus intensiveert' vind ik wat minder. 'Haar kus wordt gretiger' of iets in die trant zou ik mooier vinden. Maar dat kan persoonlijk zijn 8) :thumbsup: )

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Vanaf het moment dat haar tong over haar bovenlip glijdt komt de spanning, waarop geanticipeerd werd, er mooi in. Mooi beschreven spel tussen die twee. ('Haar kus intensiveert' vind ik wat minder. 'Haar kus wordt gretiger' of iets in die trant zou ik mooier vinden. Maar dat kan persoonlijk zijn 8) :thumbsup: )
Zo had ik het likken van de bovenlip nog niet bekeken maar het heeft het gewenste effect! Dank je wel! :) Hmm, misschien - Haar kus verdiept-? Gretige vind ik zo'n hard woord door de G klank. Waarom vind je intensiveren niet mooi?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, top top top! Ik wil echt meer lezen over Roos!
Ze komt vast nog wel eens langs! ;) Dank je wel voor jouw enthousiaste reactie! :D

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Marietje]
Hmm, misschien - Haar kus verdiept-? Gretige vind ik zo'n hard woord door de G klank. Waarom vind je intensiveren niet mooi?
In het zuiden klinkt de G iets zachter :nod: Het woord intensiveren heeft voor mij geen gevoelswaarde, en past, naar mijn idee bij gebrek aan emotie, daarom niet zo in deze context.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Woodpecker]
Hmm, misschien - Haar kus verdiept-? Gretige vind ik zo'n hard woord door de G klank. Waarom vind je intensiveren niet mooi?
In het zuiden klinkt de G iets zachter :nod: Het woord intensiveren heeft voor mij geen gevoelswaarde, en past, naar mijn idee bij gebrek aan emotie, daarom niet zo in deze context.
Agh sooo! ;) Dan is het toch een kwestie van smaak want voor mij geeft het woord intens wel een gevoel aan/ een verdieping. Een intens gevoel, een intense blik, intense ervaring of een intense zoen betekent voor mij een gevoel dat verdiept, verder gaat dan... Het overwegen waard! Thanks! :)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje ik ben niet zo thuis in het chicklit genre maar ik voel de zon op Roos' rug branden en haar emoties alle kanten op gaan. Ik kreeg ook spontaan zin in een mojito op het strand, maar toen zag ik dat er muchjito stond, dus heb ik nu aan het verkeerde drankje geproefd? Ik vind het beeld dat die mooie jongen haar glas op de grond zet en het drankje via haar lippen proeft vertederend. Ik ben het met Woodpecker eens, een mooi beschreven spel tussen die twee. 'Haar kus wordt gretiger' vind ik hier persoonlijk ook beter passen. Intensiveren klinkt zo gekunsteld. Intensief zoenen... Niet toch? Intensief de plinten soppen of intensief op zoek gaan naar een baan, dat wel. Maar zoenen doe je gretig als de passie zich er mee bemoeit. 'Haar zoen verdiept' vind ik ook niet zo fraai, alsof haar mond dan ineens in die van hem wegzakt. :o Als je gretig zoenen te gretig vindt (of niet romantisch genoeg, ik weet niet hoe dat zit met chicklit) zou ik voor intens gaan in plaats van intensiveren. Dat vind ik beter bij de liefde passen dan het werkwoord, vraag me niet waarom. Ze kust hem intenser of haar kus wordt intenser, zoiets. Het is maar een gedachte, geen kritiek! 8)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Marietje]
Hmm, misschien - Haar kus verdiept-? Gretige vind ik zo'n hard woord door de G klank. Waarom vind je intensiveren niet mooi?
In het zuiden klinkt de G iets zachter :nod: Het woord intensiveren heeft voor mij geen gevoelswaarde, en past, naar mijn idee bij gebrek aan emotie, daarom niet zo in deze context.
Agh sooo! ;) Dan is het toch een kwestie van smaak want voor mij geeft het woord intens wel een gevoel aan/ een verdieping. Een intens gevoel, een intense blik, intense ervaring of een intense zoen betekent voor mij een gevoel dat verdiept, verder gaat dan... Het overwegen waard! Thanks! :)
Het woord 'intens' of het bijvoeglijk naamwoord 'intense' kan voor mij ook een gevoelswaarde hebben. Maar bij het werkwoord 'intensiveren' proef ik dat niet.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is maar een gedachte, geen kritiek! 8)
:thumbsup: Alle onderbouwde gedachten zie ik niet als kritiek! ;) Bedankt voor je reactie! @elysevdr, @schrijvenmaar en @woodpecker: Dank voor jullie moeite om me te overtuigen van het feit dat intensiveren en intens twee verschillende woorden en dus betekenissen zijn! Ik weet niet of Roos het fijn vindt dat haar manier van kussen uitgebreid wordt besproken maar ik wel! :p

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, erotisch, niet banaal. Suggestie voor het intensiveer item: 'Ze zuigt zich vast aan zijn lippen.' of zoiets. Ik krijg nu wel zin in een mojito!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, erotisch, niet banaal. Suggestie voor het intensiveer item: 'Ze zuigt zich vast aan zijn lippen.' of zoiets. Ik krijg nu wel zin in een mojito!
Een verrassende reactie van een Pater! :p Het wordt: -Haar kus wordt intenser als ze zijn reactie voelt.- Ik wil hiermee aangeven dat ze het niet bewust doet maar dat ze slechts gehoor geeft aan de passie. Proost enne bedankt voor je reactie! :)