Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 54 - Zijn vaderland

Pépé was een zwijgzame en joodse man uit Hamman-Lif. Zijn voorouders hadden generaties lang door Tunesië getrokken om zich in het kustplaatsje te vestigen. In de soeks groeide hij op als ieder ander Arabisch jongetje. Hij hield van dezelfde opzwepende muziek en van buikdanseressen met een spinel in hun navel. Je kon Pépé herkennen aan zijn keppeltje dat weinigen droegen; later aan de davidsster onder invallend vreemd gezag. Zijn familie decimeerde. Jaren later opende hij de eerste bioscoop binnen de muren van Hammam-Lif; in een verduisterde tent zoemde zijn projector. Mannen en vrouwen verdrongen zich voor de ingang terwijl kinderen gangetjes groeven en zich zwart en ademloos vergaapten. De zaken liepen goed en hij kon steeds vaker films van Louis de Funès uit Frankrijk laten komen. Frou-Frou, Bonjour Sourire, Bébés à gogo verrukten de plaatselijke bevolking. Pépé werd op handen gedragen. Het werd tijd om te trouwen. Aan Pépé werd een meisje voorgesteld en in en buiten de tent barstte een volksfeest los, vol van symboliek en rituelen. Vrouwen lieten hun tong rollen en hun keel zingen, vreugdekreten die ten hemel stegen toen Pépé met zijn vrouw onder de choepa stond en zijn wijnglas in scherven deed opspatten. De hora werd gedanst terwijl de boukha vloeide. Zonen werden geboren die, met hun als ingeweven keppeltjes, de smalle straatjes in de soeks verkenden en schaterlachten met hun vriendjes. Het lot haalde weer uit ten tijde van de Suezcrisis. Pépé’s vrienden staken zijn bioscoop in brand en verwoestten zijn woning. Zijn oudste zonen, al eerder gevlucht, wisten een troosteloos appartementje in een voorstad van Parijs te huren. Pépé’s hart scheurde los toen hij zijn geboortegrond moest verlaten. Aangekomen in de grote stad, in de bloei van zijn leven, nam hij zwijgend plaats in een oorfauteuil en kwam er niet meer uit tot hij werd weggedragen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een oude boom moet je niet verplaatsen. Het leven in een notendop. Moet in de bloei van zijn leven niet zijn in de nadagen van zijn leven? Je hebt een mooi stukje geschiedenis geschreven. Wij keken als kind thuis ook naar Louis de Funès. Heerlijke humor was dat.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als nyceway struikelde ik ook over 'in de bloei van zijn leven', maar tja, wie bepaalt welke leeftijd op die verwijzing staat. Het is wel een mooie tegenstelling omdat hij nadien een beetje als 'plant' gaat leven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel knap om in zo weinig woorden zo'n bewogen leven te kunnen schetsen, Mili. Ik viel niet over 'bloei'. De Suez crisis was niet ze heel lang na de tweede wereldoorlog. Als hij een jongetje was met een davidster, dan zal hij inderdaad in de bloei van zijn leven zijn geweest toen hij moest vluchten naar Parijs. Eén heel klein dingetje: ik wist niet dat boukha, een distillaat van vijgen is maar uit de context kan ik wel opmaken dat het een drank is. Ik had het liever zelf opgezocht. Door deze toevoeging werd ik even uit het verhaal gehaald. Desondanks heb ik er weer van genoten.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sluit me aan bij bartsnel. Een bondige, complete biografie met tal van interessante en sprekende details. Je moet het maar kunnen. Heel graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg er een beetje het gevoel Show me don't tell bij. Pépé was een zwijgzame en joodse man uit Hamman-Lif. ... Hij hield van dezelfde opzwepende muziek en van buikdanseressen met een spinel in hun navel. Wat ik knap vind is dat je zonder mijn kennis van Hammam-Lif een beeld schetst wat ik me voor de geest kan halen. Dank je wel

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, de tragiek was groter dan het verplaatsen van een boom. Dank je voor het lezen en je reactie. @Lili, ik ben data en leeftijden nagegaan en echt, Pépé was nog in de bloei van zijn leven. Ook jij dank voor het lezen. @Bart, je hebt volkomen gelijk en ik heb het vijgendistillaat fluks weggehaald. :) Ben blij met jou en je complimenten. @Marcker, je zegt dat de details sprekend voor je zijn. Mag ik je vragen of je de 'ingeweefde keppeltjes' ook voelde? @PIm, fijn dat ik je heb mee kunnen nemen. Dank jullie hartelijk.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door Bart snapte ik dat de vrienden zijn huis verwoestten omdat hij een jood was in de Tweede Wereldoorlog. Verschrikkelijk. Mooi hoe je in de eerste alinea laat zien dat hij net als de anderen is. Eerst wordt hij op handen gedragen en later mag hij wegrotten in een stoel. Voor mij laat jouw tekst zien dat mensen gelijk zijn aan elkaar. Een mooie boodschap uit een droevig verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt eigenlijk een triest leven beschreven, op de Mili's dramatische manier: beschouwend maar zonder oordeel en niet over de top. :thumbsup: Er wordt de HP veel aangedaan buiten zijn schuld. Aan het einde vraag ik mezelf af wat de alinea over de bioscoop er toe doet behalve dat het kleur geeft aan het verhaal. Op mij komt het daardoor over dat de HP een geliefd persoon is, dat deze tijd de gelukkigste periode uit zijn leven is. De betekenis van het woord decimeren geleerd! :nod:
De Suez crisis was niet ze heel lang na de tweede wereldoorlog. Als hij een jongetje was met een davidster, dan zal hij inderdaad in de bloei van zijn leven zijn geweest toen hij moest vluchten naar Parijs.
Door deze opmerking van Bart vraag ik mezelf af hoe oud zijn oudste zonen dan zijn als ze zelfstandig vluchten? Ergens vind ik je verhaal anders dan anders, ik kan niet zeggen waarom. Misschien omdat je lijdende HP nu een man is? Jouw schrijfsels zijn altijd bijzonder! :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, in '42/'43 hebben de Duitsers Tunesië bezet en werd een eerste aanslag op joden gepleegd. In '56 was de Suezcrisis. Arabieren/moslims keerden zich tegen de joden met wie zij in vrede hadden geleefd die vervolgens het land werden uitgejaagd/ontvluchtten. Een coëxistentie die aan flarden werd gereten om reden van religie. Pépé was evengoed Tunesiër sinds generaties. @Marietje, de bioscooppassage was om zijn gelukkige leven aldaar te illustreren. Ik denk dat Pépé een jaar of vijftig was toen hij moest vluchten met zonen van begin twintig. Hij trouwde op latere leeftijd met een jongere vrouw. Tja, en wat je laatste opmerking betreft: weet je nog dat ik mijn potloden wilde slijpen? :) Dank jullie wel.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, naast het het feit dat dit verhaal op zichzelf al een tragische schoonheid uitstraalt, is het ook wondermooi geschreven. Ik sluit me bij alle complimenten aan, maar mag ik weer een paar taalkundige details noemen die jouw schrijven zo onderscheiden? Ik vind het bijvoorbeeld een feestje, in de eerste zin al, dat je 'en' toevoegt na 'zwijgzame': 'Pépé was een zwijgzame en joodse man uit Hamman-Lif.' Die piepkleine, haast onopvallende toevoeging geeft de zin een totaal andere lading. Je ziet het echt niet vaak en ik hou daar zo van, van dat soort details. Dan: de tweede wereldoorlog met 'onder invallend vreemd gezag' duiden. Het werkwoord 'decimeren'. Of de toevoeging van 'zwart' in de kinderen die zich zwart en ademloos vergapen. De ingeweven keppeltjes en een hart dat niet scheurt maar losscheurt. Een fauteuil tenslotte zegt zoveel minder dan een oorfauteuil en het 'weggedragen worden' is van een dermate broze waardigheid dat ik alleen nog maar stil kan zijn na het vallen van het doek.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] Ik vind het bijvoorbeeld een feestje, in de eerste zin al, dat je 'en' toevoegt na 'zwijgzame': 'Pépé was een zwijgzame en joodse man uit Hamman-Lif.' Die piepkleine, haast onopvallende toevoeging geeft de zin een totaal andere lading. Je ziet het echt niet vaak en ik hou daar zo van, van dat soort details. [...]
Volledig mee eens. Door "en" wordt benadrukt dat joods een belangrijke kwalificatie is, en fungeert als opmaat voor de rest van het verhaal. Verder eens met de complimenten: het verhaal "loopt". Ik ben zelf niet zo'n fan van een alwetende verteller, maar in dit geval stoorde het me niet. Voorts viel het me op dat je met Pépé's (gelukkig) het Witte Boekje volgt qua spelling. Het Groene Boekje vindt dat het Pépés is (omdat er geen klankwijziging optreedt).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu heb ik zin om Louis de Funes te kijken. Gek eigenlijk dat ik daaraan denk na het lezen van dit toch wel behoorlijk dramatische verhaal. Misschien komt het omdat Louis de Funes grappige films maakt en dit verhaal zet aan tot treurige gedachten. Want jouw Hp hoort wat mij betreft niet in die stoel te eindigen. En juist dat contrast maakt een verhaal voor mij persoonlijk geslaagd. Mooi geschreven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, je haalt het er (zoals gewoonlijk) feilloos uit. Het is precies dat ik heb willen accentueren. (de lading wordt trouwens weer anders als je zou zeggen: hij was een joodse en zwijgzame man). Je taalgevoel is groots te noemen. :) Dank je! @Leonardo, ik heb sterk aan je gedacht want ik wist dat ik vertellend bezig was dankzij de lessen die ik van je heb kunnen leren. En had ook wel het gevoel dat het kon. Pépés ziet er niet uit, vind je ook niet? Dank je hartelijk voor je reactie. Goed ingezien @Johanna. Ik heb dan ook bewust voor filmtitels gekozen die vrolijk zijn. Zoals: 'Bébés à gogo' = Volop baby's. Fijn dat je het mooi vond.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Een overzicht van een mensenleven, meestal houd ik van scenes, maar hier stoort het niet. In een paar alinea's komt Pepes leven voorbij. En dat heb je goed gedaan. (Tunesie was tijdensWOII nog een kolonie van Frankrijk en viel onder het bestuur van Vichy-Frankrijk - het zuidelijk deel van Frankrijk dat met de Duitsers samenwerkte)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, in '42/'43 hebben de Duitsers Tunesië bezet en werd een eerste aanslag op joden gepleegd. In '56 was de Suezcrisis. Arabieren/moslims keerden zich tegen de joden met wie zij in vrede hadden geleefd die vervolgens het land werden uitgejaagd/ontvluchtten. Een coëxistentie die aan flarden werd gereten om reden van religie. Pépé was evengoed Tunesiër sinds generaties.
Bedankt voor deze informatie, het is verschrikkelijk dat de Suezcrisis na de oorlog kwam... Ik had ook eigenlijk even moeten zoeken op Suezcrisis, dan had ik het zelf geweten ;).

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mili, Je - terechte - vraag (#6) aan mijn adres knaagt nu al enkele dagen in mijn hoofd. Ik wil me dan ook publiekelijk verontschuldigen voor mijn oppervlakkigheid. Ik heb lang nagedacht hoe ik zou reageren op jouw vraag, maar in alle opzichten heb je gelijk. Deze excuses zijn zonder ironie of bijbedoelingen, maar intens oprecht. Met welgemeende groeten, Marc

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik ben het met alle lovende reacties hierboven eens. Ik vind het heel knap hoe je allerlei, voor mij onbekende, woorden in een zodanige context plaatst, waardoor ze begrijpelijk worden. Hulde!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verpakt compliment, @schrijvenmaar. Dank je. @Marc, wat een openhartig en eerlijk bericht dat niets en niemand je verplicht te posten. Ik stelde je de vraag omdat ik je zie als een verrassende en kundige schrijver en benieuwd was hoe jij het detail in kwestie had opgepakt/begrepen. Ik ben er een groot voorstander van qua feedback inhoudelijk van elkaar te kunnen leren. Je reactie siert je. Dank je. @Olaf, een meertaligheid zal hier zeker toe bijdragen. En je moest eens weten hoe onduidelijk ik was toen ik hier begon. ;) @janp: ja, je aanvullende informatie is zeker relevant.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Eigenlijk is het heel simpel. Het is voor mij een initiatie. Tot mijn 50ste heb ik altijd gewerkt in een wat ruwere omgeving (carwash) en was het een soort droom mijn schrijfsels te laten beoordelen door mensen die van wanten weten. Deze vond ik hier. Ik ben vaak geïntimideerd door de kunde en commentaren die ik op dit forum vind en is het fantastisch dat ik hier serieus genomen word. Jouw commentaar heeft me verplicht om mezelf eerlijk en objectief te bekijken. Ik heb nog wat in te halen. Ik zie jou als iemand waar ik nog heel wat van kan leren (zonder de andere SOL-lers te kort te doen!) Jouw compliment dat je mij een verrassend en kundig schrijver vind, betekent heel wat voor me. Ik weet dat dit even off-topic is, en dat ik je ook persoonlijk dit bericht kon sturen, maar dat kan me even niet schelen. Dus nu on-topic: er is al veel meer over jouw tekst gezegd dan ik kan zeggen, ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Nog een prettig weekend gewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Milli, het tragisch levensverhaal van de joodse man, heeft me ontroerd. Vooral de laatste zinnen zijn zo mooi! De symboliek van de keppeltjes versta ik niet goed. Zal mijn onwetendheid zijn, alhoewel een joodse man in mijn leven een grote rol gespeeld heeft. Zijn familie was ook gedecimeterd! Mooi woord. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marcker #20, ik kom nog even terug om je tegen te spreken. Van mij heb je weinig te leren omdat ik zelf leer. Van wie je wel kunt leren, is @Leonardo Pisano, hier welbekend. Hij gaf recent een boekje uit: Mosterd voor de maaltijd, over het schrijven van dialogen dat ik je van harte aanbeveel. Wens je veel schrijfplezier. @Blavatski, keppeltjes worden in het haar vastgezet met schuifspeldjes. Daarnaast wilde ik met 'ingeweven' aangeven dat Pépé's zonen per definitie joods waren van geboorte. (alleen tussen ons, ssst, het is gedecimeerd). Dank voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Milli, ook ik vind het weer schitterend geschreven. Jouw gebruik van taal is uniek en er spreekt diepgang, doorgronding en scherpzinnigheid uit. Dit verhaal raakt me echt diep, door de tragiek die ook resoneert in hedendaagse conflicten tussen oost en west en groepen mensen die zo dicht naast elkaar en met elkaar leefden. Het verscheuren van zijn hart is zoals het verscheuren van vriendschappen, banden en landen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, @Odile, het is van een niet te bevatten krankzinnigheid, om welke aangevoerde reden dan ook, dat wereldwijd een grote tragiek heerst. Ik vond het bijzonder fijn je waardering te lezen. Dank je hartelijk. @Virtuoso, dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarnaast wilde ik met 'ingeweven' aangeven dat Pépé's zonen per definitie joods waren van geboorte.
Dat kan je, per definitie, alleen aangeven als de moeder joods is. Niet ingeweven, maar weven is [zou moeten zijn] voldoende voor een autrice van uw formaat. Zou ik u iets willen leren - dan zou ik u dit verhaal opnieuw laten schrijven. En dit verhaal? Mandalareren!