Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#55 haiku

de merel slaat zacht steeds weer de slak op het pad, hapt in de regen. ik kijk uit het raam er verschijnt op de iPad zomaar een haiku.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
als die van jou zomaar verschijnen mag je me wel een cursus geven :) Krijg ik ook nog wat tekst en uitleg bij jouw eerste haiku? Ik breek er mijn hoofd over. Ik stel me voor dat de slak op het menu staat bij de merel, maar dat de slak te goed beschermd wordt door zijn huisje, waardoor de merel regendruppels hapt. Wat ik wel doorheb is dat de merel het slakkenhuisje wil breken door hem steeds tegen de grond te laten vallen en weer op te rapen, ja toch? Ik weet ook niet of ik er sowieso wel een betekenis moet achter zoeken.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste haiku is de meest klassieke van de twee. Vooral de eerste twee regels zijn een mooi voorbeeld van een haiku-observatie. Ik heb alleen mijn twijfel bij het woordje 'zacht'. Ik denk dat de merel steeds weer de slak op het pad slaat om het slakkenhuis kapot te krijgen. Dan doe je dat hard, niet zacht. Verder begrijp ik de laatste regel niet zo goed. Wie hapt er nu in de regen? Is dat de merel of de slak? Wat bedoel je met de laatste regel? De tweede haiku blijft mooi dicht bij het haiku gevoel van verwondering hoewel het thema heel modern is. De verwondering dat er zomaar een haiku verschijnt (of ontstaat?) op de iPad. Leuk.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Ik ga lekker mijn eigen invulling geven, ook omdat ik van vogels en vooral merels hou. 'De merel slaat zacht' Dat is mijn zintuiglijke waarneming van hoe een merel met een slak te werk gaat. Ik zou de schelp in een seconde breken. Een keiharde klap en basta. De merel slaat zacht(er). 'hapt in de regen' Water is voedsel, is voortbestaan, is leven, zeg ik dan. En dan dicht ik de merel de zachte lieflijke eigenschappen toe, die ik er als mens in wil zien en de merel zelf misschien ook. Maar ja, hii/zij moet wel. Hij moet overleven. (Schampere poging wellicht, maar zo las ik het en daarom vond ik het mooi :) )

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat zit er toch veel diepgang in een haiku. helaas haal ik er niet uit wat Woodpecker er uit haalt. Ik zie het wel voor me, vooral die van de Ipad. alleen ik heb ook een ipad en daar komt toch niet zomaar een haiku op :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, twee lieflijke haiku's. Geef ook de voorkeur aan 'ontstaat' omdat jij ze maakte.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een haast mysterieuze omschrijving hoe een merel aan zijn eten probeert te komen. en schrijvenmaar aan een Haiku. Graag gelezen

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) In de natuur zijn deze periode veel slakken te vinden op het pad. ik had ook die zintuigelijke waarneming! (Maar dan iets anders ;) ) De merel slaat zacht is een mooie tegenstelling, ik haal daar het respect van de merel voor de slak uit. Maar in de natuur is de 1 zijn brood, de ander zijn dood. Eens met @Mili dat -ontstaat- mijn voorkeur heeft. Kortom: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen hartelijk dank voor de reacties. Ik kom er deze week slecht aan toe, al lees ik jullie wel stiekem tussendoor. Over haikus heb ik sowieso weinig te zeggen. Ik weet eigenlijk niet of zacht slaan aardiger is dan het 1 flinke mep. Ik vroeg me af wat en waarom hij nou precies deed, daar het een naaktslak betrof. (Inmiddels heb ik het meerdere malen zien gebeuren, en snap ik het nog niet ...) een om en om slaande beweging, alsof hij hem wilde paneren, of eigenlijk vooral alof hij geen idee heeft hoe hij hem naar binnen moet krijgen. Gezien de regen had ik de indruk dat de merel met zijn gekke bewegingen nog meer regen dan slak binnenkreeg, maar hij dipte ook de slak keer op keer in de plassen, dus zag het er ook uit alsof hij die hapjes/ slokjes daarvan liet nemen. Wie er hapt in de regen is inderdaad de vraag. Allemaal vrij letterlijk dus. Zelf vroeg ik me daarbij af of ik nu juist met zorg of met onvermogen gehandeld zag worden, en dan kun je je natuurlijk afvragen in hoeverre je dat verschil ooit vanaf een afstand kunt beoordelen ... maar ik juich van harte toe dat eenieder er zijn eigen ding in leest, en bovendien dat merels positieve eigenschappen worden toegedicht. :) Ik had in de tweede haiku in eerste instantie 'ontstaan' maar dat dekte niet de lading van mijn verwondering. Ik,schrijf nooit op de iPad en ik schrijf nooit haikus; het was echt iets wat me overviel (te meer daar ik merel twee dagen eerder zag en ik eigenlijk uit het raam keek om te zien of ik door de regen naar de dokter moest fietsen in wiens wachtkamer ik een verhaal voor de wekelijkse opdracht had willen uitbroeden, als de opdracht daar maar naar geweest was.) Sindsdien overvallen ze me meer trouwens, de hele dag blijkt erin samen te vatten: de schone luier onwaarschijnlijk veel lichter dan de gebruikte kind in de fietskar een voor- en een achterop dat is flink trappen groene asperges met broccoli en penne, beetgaar het lekkerst ik ben bij deze af van het vooroodeel dat haikus vergezocht en pretentieus moeten zijn ;)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het doet mij absoluut deugd dat je af bent van het vooroordeel dat haiku's vergezocht en pretentieus moeten zijn. Het tegendeel is namelijk het geval. Ik merk dat de haiku-virus jou te pakken heeft. Leuk. Van je drie nieuwe haiku's spreekt de eerste mij het meest aan, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf een dochter heb van net 1 jaar. ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gelijk heb je. De tweede is heel leuk. Onwaarschijnlijk lichter klinkt een beetje vreemd. De schone luier is ongetwijfeld lichter. (twee deciliter lichter)(?)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sindsdien overvallen ze me meer trouwens, de hele dag blijkt erin samen te vatten: de schone luier onwaarschijnlijk veel lichter dan de gebruikte kind in de fietskar een voor- en een achterop dat is flink trappen groene asperges met broccoli en penne, beetgaar het lekkerst
:thumbsup: Ze zijn leuk! :D