Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#75 - Misofonie

Open. Dicht. Open. Dicht. De actie in het schijnsel van een ongetwijfeld erg interessant tekstbericht eist mijn volledige aandacht op. Het schouwspel op het grotere scherm – waar ik nota bene dertien euro voor betaald heb – zou me meer moeten boeien, maar ik slaag er niet in om het te volgen. Het ritme van zijn kaken heeft iets van een anti-mantra en lijkt enkel een irritatie-effect na te jagen. Als de man vervolgens zijn smartphone toegrijnst, zie ik een lange speekseldraad tussen zijn tanden blinken, vlak voordat hij knapt. Walgelijk. Zijn date trekt er zich niets van aan en grabbelt opnieuw in de halflege voederton. Herkauwers. Mijn dwangmatige geest voegt uit eigen initiatief geluid toe aan de wansmakelijke scène. Crunch. Smak. Smak. De adrenaline stijgt met elke malende beweging en kaapt mijn ratio. Mijn hartslag versnelt, mijn ademhaling volgt. De stem in mijn hoofd die me altijd zegt om me ergens anders op te focussen heeft vanavond vrij genomen. Ik knijp mijn beide handen tot stevige vuisten. De lucht die ik door mijn neus uitadem verschroeit bijna mijn bovenlip. Ik knak mijn vingers en stuur verwoestende blikken naar de achterkant van het kauwende hoofd. Krak. Van alle plekken in deze praktisch lege zaal... Grabbel. ...kiezen de enige twee marginalen... Crunch. …die een emmer popcorn hebben gekocht... Smak. ...de rij voor mij... Ting-ting. ...om hun gsm te checken... Krak. Krak-krak. Plots vouwt een hand zich rondom mijn vuist. Mijn vriendin werpt me haar liefste glimlach toe. 'Zullen we gaan?' Ik begrijp het niet. Zij had deze film uitgekozen, hij stond al een tijdje op haar verlanglijstje. 'Ik vind er maar niets aan. Kom je?' Ik knik. 'Oké...' 'Ssjt!' Ik draai me om naar de man die ons boos aankijkt, wijsvinger tegen zijn lippen. De adrenaline balt opnieuw mijn vuisten. Krak.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rustig blijven, Tja. Adem diep in. Denk aan fluitende vogeltjes in het ochtendzonnetje. Of als je niet tegen het gekwetter kan, denk dan aan dode vogeltjes in het ochtendzonnetje. Er zijn geen zakjes, Tja. Geen zakjes. Er is enkel de zuurstof in je longen. En dode vogeltjes. Adem uit, Tja. Alles is goed.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi etiket. Ik ben een tikje misofoon en ik kan me zeker vinden in je tekst. Ik vind wel dat het begin (tot aan 'wansmakelijke scene') iets te vaag is geschreven, waardoor het lang duurt totdat je als lezer doorhebt wat er aan de hand is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@etiket, zeer apart onderwerp en ik had nog niet eerder van misofonie gehoord. Je leerde me. Beklemmend geschreven. Er is een dingetje dat ik niet echt logisch vind. Waarom gaat het stel in een praktisch lege zaal niet elders zitten?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi etiket, je neemt ons mooi in de stijgende irritatie van de HP, erg leuk gedaan. En heel herkenbaar. Ik vind wel dat " De lucht die ik door mijn neus uitadem verschroeit bijna mijn bovenlip" erg over de top is. Op zich is er niks mis met 'over de top' maar hier valt het uit de toon. Vind ik.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: de meest irritante types verschijnen pas als het reeds donker is in de zaal en de film al begonnen is. Veranderen van plaats zou een goeie optie zijn, maar het kwaad is geschied van zodra de popcorn en de gsm gesignaleerd zijn: als de ik-figuur naar een rij meer achteraan verhuist, dan zal zijn blik steeds afdwalen naar het oplichtende schermpje van de gsm en in gedachte het geting blijven horen. Verschuift hij naar voor, dan weet hij dat er ergens achter hem iemand zit te smakken en zal hij zich daar de rest van de film op focussen om te horen of het gesmak er nog is. :ninja: @bartsnel: in mijn hoofd zie ik het ik-figuur ondertussen als een woeste stier door zijn neus blazen. De analogie met de herkauwers op de rij voor hem vond ik zelf een mooi beeld, maar heb ik niet verder uitgewerkt, waardoor die associatie waarschijnlijk enkel in mijn verbeelding bestaat. :D Bedankt voor alle reacties trouwens!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad zitten er zinnen in die over de top zijn, oftewel, doel misschieten. Bij een juryrapport zou deze zin eruit gepikt worden als te veel tell: De adrenaline stijgt met elke malende beweging en kaapt mijn ratio Je gebruikt daarin adrenaline, dat tell is (je laat de adrenaline niet zien) en ratio, dat te abstract is (wat is je ratio op dat moment?) Verder zit er veel spanning in, dus dat is goed, en iedere zin gaat over het in de titel aangeduide misofonie.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kapen van de ratio vond ik wel mooi gevonden maar herhaal je voor mijn gevoel met: "De stem in mijn hoofd die me altijd zegt om me ergens anders op te focussen heeft vanavond vrij genomen." Dat de snoodaard dan zelf een beetje bijdehand gaat zitten doen, maakte het mooi extra irritant.