Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht # 86 Mijn naam is ...

Was mijn geboorte een welkome en vreugdevolle gebeurtenis? Nou, nee. Integendeel. Nummertje zoveel én … alweer zo’n meisje. En hoe moest die nou weer gaan heten? Gelukkig lagen er nog drie namen rusteloos op de geschiedenisplank: Francisca, Joyce en Karin. Met al een moeilijke achternaam, sprong Karin er toch zeker gelijk bovenuit? Blijkbaar niet. Vier dagen na mijn geboorte werd er uit armoede maar een lootje getrokken, en de prijs bleek Joyce te zijn. De hoofdprijs uit de loterij? Niet echt, deze naam bleek niemand foutloos te kunnen schrijven en mijn opa, en velen met hem, kon hem zelfs niet naar behoren uitspreken. Bovendien was Joyce blijkbaar uitsluitend voor administratieve doeleinden bedoeld geweest; mijn roepnaam was onveranderlijk ‘Kind’. In mijn tienertijd leerde ik uiteraard Engels en al gauw begreep ik dat de vertaling van Joyce het woord Vreugde was, maar het raakte mij niet, het voelde gewoon als de vertaling van een willekeurig woord. Diep in mijn volwassenheid aangekomen begon er iets los te trillen. Tot mijn verbazing begon ik steeds vaker en duidelijker een verband te leggen tussen enerzijds de vreugdevolle betekenis van het woord Joyce, en anderzijds het gevoel van somberheid en twijfel in mijn leven; die stonden wel in een erg schril contrast. Het besef ontwikkelde zich heel langzaam; ik zou mijn leven een andere wending kunnen geven als ik er bewust voor koos om Joyce te voelen en te zijn. Ik zou dat gevoel tot leven moeten wekken, wetende dat Vreugde diep in mij verborgen, al aangeboren aanwezig was. Het leven dat ik leidde zou de waarneembare weerspiegeling moeten worden van mijn uiterlijke en innerlijke naam. Inmiddels ervaar ik mijn naam Joyce als een geschenk, toch de hoofdprijs uit de loterij en draag hem met dankbaarheid en heb er bovendien vertrouwen in dat ik hem eer aan doe.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joyana, wat bedoel je met [alweer zo’n meisje] of wil je zeggen: weer een meisje. [ ... lagen er nog drie namen rusteloos op de geschiedenisplank ...], fraaie zin! Uiteraard voor Engels zou ik laten vervallen; het is m.i. namelijk niet zo logisch. Je ontrolt een leven van verdriet - schrijnend in de zin: mijn roepnaam was Kind - acceptatie en vreugde. Goed gedaan. Het is niet handig je inzending op de laatste dag voor de nieuwe schrijfopdracht te plaatsen, je krijgt dan weinig reacties. Morgen weer een nieuwe en welkom hier.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Joyana, mooi verhaal. Ik ben blij dat de HP haar ware aard heeft ontdekt. Joyce is een prachtige naam. Ode an die Freude, coponeerde Beethoven ooit...... :o Dit moeten we in herinnering houden want vandaag 22 Maart 2016 was niet erg vreugdevol, maar integendeel heel droevig hier in België.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, dank je wel voor je reactie. En wat betreft 22 maart: het zal ongetwijfeld weer een dag en datum zijn die we niet zullen kunnen vergeten.