Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#102 Appeltaart met slagroom

7 juli 2016 - 19:29
Lijsje was tien en dacht: Wat nu? Het bakken van appeltaarten is leuk, maar kan ik mijn leven daarmee vullen? Ze klopte de slagroom en keek naar haar pop die ze op de keukentafel tegen het kommetje wellende rozijnen had gezet. Los zitten wilde Bella-Bonita, want zo heette die pop nu eenmaal, maar niet lukken. Het beroerde van poppen is, dat ze hardleers zijn. Daarom, wist Lijsje zomaar ineens tijdens het slagroom kloppen, wilde ze kinderen. Minstens vijf, die stuk voor stuk het zitten en lopen zouden begrijpen en die appeltaart zouden leren bakken. En die dan op een dag, net zoals zij, zouden denken: Wat nu? En dan zou Lijsje oma worden. Waar het geld voor de appeltaart-ingrediënten in Godsnaam vandaan moest komen, daar dacht Lijsje gelukkig niet over na. Om over de kosten van de slagroom nog maar te zwijgen. Maar als je tien bent is dat zo zorgwekkend nog niet, en vanaf dat moment kon Lijsje alleen nog maar aan haar vijf baby's denken. Wat wel zorgwekkend is, is dat het hoofd van Lijsje, inmiddels eenentwintig, op dat gebied nog altijd geen hersenactiviteit vertoont. Lijsje is hoofdzakelijk verrukt; ze verwacht haar eerste baby. En misschien zijn het er zelfs wel twee tegelijk. Aanvankelijk huilde ze wat omdat ze nu niet op kosten van haar papa op vakantie kan - ze is bang gemaakt voor het zikavirus - maar de aanstaande vader van haar mormels rookt al beduidend minder jointjes en slaapt nog maar achttien uur per dag in plaats van twintig; het leven lacht Lijsje toe, en wie haar voortaan ziet, neemt iemand waar die uitsluitend vol is van wat zich in haar vermenigvuldigt.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 juli 2016 - 19:51
Vriendelijk ogend begin, met harde realiteit in het slot van de tekst. Deze op één na laatste zin: Aanvankelijk huilde ze wat omdat ze nu niet op kosten van haar papa op vakantie kan - ze is bang gemaakt voor het zikavirus - maar de aanstaande vader van haar mormels rookt al beduidend minder jointjes en slaapt nog maar achttien uur per dag in plaats van twintig; het leven lacht Lijsje toe, en wie haar voortaan ziet, neemt iemand waar die uitsluitend vol is van wat er zich in haar vermenigvuldigt. Geeft heel veel informatie en wordt in mijn gevoel wat rommelig, doordat er geen einde aan lijkt te komen. Dat weer spiegelt het verhaal wel mooi aan de ene kant, echter ik moest het wel twee maal lezen, voordat het mij duidelijk was. Misschien opdelen in meer zinnen? Korte zinnen zijn krachtiger heb ik net geleerd. Graag gelezen!

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2016 - 2:34
Je hebt gelijk Marie, maar soms houd ik van lange zinnen. Dit moet voor mij in één adem, die hele toestand krijg je als een geheel voor je kiezen. Zoals je zegt, het weerspiegelt de situatie. :ninja: (Dankzij de interpunctie is het m.i. wel te volgen.) Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 juli 2016 - 21:27
elysevdr, Drama in het alledaagse, prima tekst. Dit groepje woorden in de laatste zin:
was toch al nooit veel
mag voor mij met minder - was toch al weinig

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2016 - 2:28
Janp, dank je wel. Ik laat bij nader inzien die laatste zin weg. Ik krijg hem niet precies genoeg geformuleerd. En dan is het beter zonder. Denk ik. :rolleyes:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2016 - 14:22
Het eerste gedeelte leest huppelend: inherent aan de tekst> knap gedaan. :nod: Ik krijg tijdens het lezen een beeld van een kindmoedertje en door de zikamug plaatst het verhaal zich m.i. in tropische oorden. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2016 - 16:23
Elyse, jouw verhalen lees ik altijd een paar keer. Er is altijd zoveel uit te halen. Een herkenbaar type: Lijsje (passende naam) De laatste lange zin vind ik briljant: het verwende toontje over de vakantie, de mormels, de jointjes, de vermenigvuldiging. Een heel leven samengevat.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2016 - 22:28
oh weer een zalig verhaal. Het begint schattig zoals kleine meisjes dromen en slaat dan langzaam om wordt steeds rauwer. Mooi stukje

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juli 2016 - 9:49
Weer een fraai stukje uit eigen keuken, Elyse. Prachtig, De naam Lijsje, haar appeltaartdroom en haar werkelijkheid. Het verhaal proeft als een appeltaart, zoet, zuur, een hard randje, en bedwelmend. Een genot om te lezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2016 - 1:17
En daarom zijn er verstandigere hobby's als bijvoorbeeld het bakken van appeltaarten :). Anderzijds, ze is nog jong. De aanstaande vader ook. Een machteloos verhaal.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2016 - 11:06
Minstens vijf baby's die: "dan op een dag, net zoals zij, zouden denken: Wat nu? En dan zou Lijsje oma worden." Een prachtige zin, veel gezegd met weinig woorden :) De zin: "Wat wel zorgwekkend is, is dat het hoofd van Lijsje, inmiddels eenentwintig, op dat gebied nog altijd geen hersenactiviteit vertoont." kan ik moeilijk plaatsen, ik zou juist denken dat dat hoofd op dat gebied overwerkt is. Mooi gevuld drama.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juli 2016 - 19:05
@Elyse, een pop tegen wellende rozijnen en slagroomkosten. Wat denk je, alleen wie zou dit kunnen schrijven? Lijsje als naam prachtig gekozen. Opmerkingen: [ ... voor de appeltaart-ingrediënten ...]; deze samentrekking staat niet mooi. Plus de lezer weet dat het over appeltaart gaat. Appeltaart hier weglaten? [op dat gebied nog altijd geen hersenactiviteit vertoont.]; op dat gebied kan van alles zijn, ik weet het niet, op dat gebied weglaten? Ik weet dat je van lange zinnen houdt en zelf heb ik daar geen enkele moeite mee. Integendeel, ze zijn opwindend. En prachtig portret van BaarLijsje.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juli 2016 - 22:34
ach, Lijsje, lief meisje, hoe moet dat nu toch? :crybaby: zo zoet als het begint, zo bitter eindigt het; een naar verhaal, maar dan wel fijn gedaan ook ik haakte op de hersen-activiteit-zin en -als detail langs de zijlijn- godsnaam zonder hoofdletter

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 juli 2016 - 12:00
Elyse, je hoeft je lange zinnen niet op te offeren. Het hangt af van je publiek of je lange of korte zinnen maakt. Jij wisselt ze mooi af en het verhaal heeft een prettig ritme. De lange zin waar geen eind aan komt kan een gevoel van terging of eindeloosheid onderstrepen. Graag gelezen, dit verhaal. Er zit veel sfeer in.