Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#126 Sneller

Beste Oom, Het is nu alweer een jaar geleden dat u van ons weg bent genomen. Ik wil dat u weet dat ik u mis, daarom schrijf ik u, in de hoop dat u deze brief hoog in de lucht, ergens in de wolken, zult ontvangen. Wanneer het regent zal ik weten dat u hebt gehuild van blijdschap, want zo werkt het daarboven, toch? Vertel me daar eens wat over, of moet ik daar maar achter komen wanneer het voor mij zover is? Ook is het een jaar geleden dat u uw geld hebt achtergelaten. Het huis en bijna al uw bezit is tegen mijn wil verkocht, het geld en uw as is het enige dat we nog over hebben, en dat koester ik. Daarom heb ik besloten om niet mijn wensen ermee te vervullen, maar die van anderen. De helft is naar een goed doel gegaan, zodat heel de wereld mag genieten van uw fortuin, het zal voortleven in het geluk van de armen, is dat niet mooi? De andere helft gaat naar mijn kinderen, voor een goede start en zodat u ook nog een beetje in hen leeft. Want ik heb geen wensen meer, u hebt die allemaal vervuld. U was niet zomaar een oom, u was mijn oude broer, mijn vader, mijn opa en mijn mentor. U bent de bouwsteen van mijn leven. Wacht, ik heb nog één wens, maar iedereen weet dat die niet vervuld kan worden, dat is onmogelijk, tenzij u terugschrijft. Want mijn wens is dat u nog leeft, ergens hoog in de lucht, tussen de wolken, waar u de brief zult ontvangen. En als dat zo is, wacht u dan op mij, ik kom eraan. Sneller dan u denkt. Liefs, je Neef.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik, wauw, dacht ik, wat een hoop sentimentaliteit. Ik mis logica. Bezit tegen wil verkopen, geld en as koesteren en daarom maar besluiten niet je wensen te vervullen? Één goed doel is niet de hele wereld en kun je zeggen: u bent de bouwstenen in het meervoud? Je zou moeten afsluiten met: uw neef omdat je de oom eerder vousvoyeert. De hp komt mij vreemd over. Waarom moet hij zo nodig ook willen of gaan hemelen? (vervult = vervuld)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, Ik heb er inderdaad voor gekozen om het heel sentimenteel te maken. Door de laatste zin was het eigenlijk de bedoeling om de relatie tussen de twee duidelijker te maken. Dat die oom echt een van de weinige was op wie hij kon vertrouwen. Daarom wil hij zo graag naar hem toe, en wilde hij niet zijn huis verkopen. Hij wilt iets van zijn oom terugzien in de wereld, daarom steunt hij met zijn geld een goed doel. Misschien is het inderdaad zo dat het geen invloed heeft op de hele wereld, maar in ieder geval wel in een klein deel. Bedankt voor feedback!

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik Je maakt lange zinnen door (te) veel bijzinnen met komma's te koppelen. Het leest daardoor wat onprettig. ", en" is een koppeling die je niet mag gebruiken. Ofwel "," ofwel "en", niet beide na elkaar. Hoe moet trouwens oudoom iets vertellen/schrijven aan neef? De afsluiting geeft de indruk dat neef erg depressief is en op het punt staat de hand aan zichzelf te slaan. Was dat ook je bedoeling?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meikiepeik, Ik kan dit verhaal ook niet helemaal rijmen. Misschien is het een en ander voor jezelf heel duidelijk maar voor mij, als lezer, is het dat niet. Het is zoals Mili schreef: de logica ontbreekt. Hp koestert het geld en de as maar geeft het vervolgens (het geld) weg. Wanneer je zegt dat de as en de herinnering dusdanig gekoesterd wordt dat hp het geld om die reden weggeeft, wordt het al iets logischer. 'Het fortuin zal voortleven in het geluk van de armen.' Huh? En hoezo weet iedereen dat die wens niet vervuld kan worden dat oudoom voortleeft? Er zijn nogal wat mensen die iets dergelijks juist geloven ;) . Ik denk dat je dit verhaal over een paar dagen het best nog eens terugleest alsof je het voor het eerst leest.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@De Cardinaal,
Is het waar dat er nooit een komma voor en mag staan? Nee. Zo geformuleerd is deze regel veel te algemeen en daardoor onjuist. Als en de laatste twee elementen van een opsomming koppelt, zoals in 'A, B, C en D', gaat de regel meestal wel op. Maar en komt niet uitsluitend in opsommingen voor. Een komma geeft een (kleine) rust aan, maar kan ook de interpretatie van een zin bepalen. In sommige zinnen is een komma voor en daarom noodzakelijk. Het ontbreken ervan kan tot twee soorten misverstanden leiden: een niet-bedoelde betekenis of een zinsstructuur die de lezer even op het verkeerde been zet.
Dit mag dus wel, al ben ik het eens dat het soms verstorend kan zijn. @Willemina, Bedankt voor de feedback. Voor mij als schrijver ervan is het inderdaad een stuk logischer, ik zal er over een aantal dagen nog eens naar kijken. Ik hoop dat ik er inderdaad als jullie op terugkijk :)

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik Ik wist niet beter dan dat het niet toegestaan was. Ofwel de regel is veranderd ofwel mijn docenten wisten niet van de regel. Ik ben blij dat het toch toegestaan is want bepaalde zinnen lopen daardoor gewoon lekkerder. Weer wat geleerd, dank je wel daarvoor.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie zinsbouw en mooi vormgegeven hoeveel de oom voor de neef betekent. Ik mis wel wat spanning, maar daar leent deze opdracht zich ook wat minder voor.

Rol

  • Anoniem
Hallo Meikiepeik, ‘het zal voortleven in het geluk van de armen’, dat is inderdaad mooi, al is het zo dat een fortuin niet voort kan leven, waarschijnlijk bedoel je dat je oom voorleeft. Je hebt ervoor gekozen dat je de onbekende oudoom toch kent, wat het tot een hele andere brief maakt dan wanneer je de persoon niet gekend hebt. Bewuste keuze, of overheen gelezen? Dat de schrijver er sneller aankomt dan hij denkt, baarde me zorgen. Is hij ziek, wil hij er een einde aan maken? Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, overheen gelezen, denk ik. Bedankt voor de feedback!
Dat de schrijver er sneller aankomt dan hij denkt, baarde me zorgen. Is hij ziek, wil hij er een einde aan maken?
Dat is inderdaad de vraag die ik zocht met dit einde, ik laat het daarom ook graag over aan de interpretatie van u! ;)