Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #126 - Wensballon

Beste oudoom Karel, Het is nu een jaar geleden dat u overleed en mij uw vermogen naliet. Tot op de dag van vandaag begrijp ik nog steeds niet waarom u juist mij koos om uw kapitaal aan na te laten. Wij hebben elkaar maar zelden gezien en gesproken en toch was ik degene die u waardig achtte met uw nalatenschap. Ik kon het gevoel niet onderdrukken dat u dat met een bijzondere reden heeft gedaan en ik voelde mij verplicht om naar uw wens te handelen. Het legde een last op mijn schouders want vanaf dat moment heb ik telkens gedacht "Wat zou oudoom Karel willen dat ik zou doen?" Om antwoorden te vinden, ben ik in uw verleden gedoken. Ik ontdekte dat u en ik een ding gemeen hebben. Liefde voor dieren. Als kind stonden uw ouders u niet toe een huisdier te houden wat u altijd jammer hebt gevonden. Als volwassene had u te weinig tijd om er goed voor te zorgen. Voor u een reden om er definitief vanaf te zien. Ik hoorde van de zuster die u verzorgde op uw ziekbed dat u daar meerdere malen erg verdrietig bent geworden. Toen wist ik wat ik zou doen met uw geld namelijk een dierenopvang beginnen. Daarmee zou ik niet allen in uw geest handelen maar ook mijn droom verwezenlijken. Ik heb uw landhuis laten verbouwen tot een dierenopvang met alle benodigde faciliteiten en de opvang uw naam gegeven. Samen met een aantal vrijwilligers en de dierenarts in de buurt zorg ik nu voor de opvang van dieren die dat nodig hebben. Oudoom Karel, woorden kunnen niet uitdrukken hoe dankbaar ik u ben. Ik kan slechts 'Dank u wel' schrijven maar als u in mijn hart kijkt, kunt u de werkelijke omvang van mijn dank zien.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De Cardinaal, Een keurige brief. Wel een beetje erg braaf, naar mijn smaak ;) . Er zou iets meer wit in het geheel mogen, vind ik, nu is de tekst nogal compact. Je zou bijvoorbeeld 'Om antwoorden te vinden, enz.' op een volgende regel kunnen beginnen. En zo zijn er wel meer zinnen die op een volgende regel kunnen beginnen. Dat leest prettiger.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@DeCardinaal, ik sluit me volledig bij @Willemina aan. Het leest blokkerig en er is geen spatje conflict of anderszins te ontdekken om het minder braaf te maken. Succes hier!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina en Mili, bedankt voor de terugkoppeling. Braaf en blokkerig, helemaal mee eens. Het is mijn eerste schrijfopdracht, direct gemaakt nadat ik lid ben geworden. Inmiddels heb ik de nodige andere invullingen gelezen en ik heb al een beter beeld van wat er kan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke invulling van de opdracht, mooi verhaal over de dierenopvang. Meer witregels leest inderdaad prettiger, zoals hierboven al genoemd werd. Ik zou je ook aanraden nog eens te kijken naar het gebruik van leestekens, deze zou je meer mogen gebruiken. Een voorbeeld: Het legde een last op mijn schouders want vanaf dat moment heb ik telkens gedacht "Wat zou oudoom Karel willen dat ik zou doen?" Een komma na 'want', een dubbele punt na 'gedacht' en een enter voor de volgende zin maakt al dat het een stuk makkelijker leest.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dreaming, je hebt helemaal gelijk. Ik heb te weinig aandacht besteed aan de taalkundige correctheid van de tekst. Ik heb de tekst ingetikt, even door de spellingchecker gehaald en daarna gepost. Voor ik een opstel inleverde, las ik altijd de tekst nog een keer over (alsof ik mijn ergste vijand was) en dan kwam er vaak nog wel het een en ander boven water. De volgende keer zal ik het zo weer doen.

Rol

  • Anoniem
Hallo DeCardinaal, Grappig, dit is al de derde brief waarbij het geld besteed wordt aan de opvang van dieren en dat zonder enige aanwijzing in de schrijfopdracht in die richting. In dit geval vervult de dierenopvang beider wensen. Leuk hoe je in de brief uitlegt onderzoek naar de oudoom te hebben gedaan. Lijkt me overigens heerlijk om op zo’n landhuis annex dierenopvang te kunnen wonen en daar meer dan genoeg geld voor te hebben. (‘allen’ moet ‘alleen’ zijn) Schrijfcoach Corrie