Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 134 - Deugmenietje

Dutsje stond voor de spiegel en vroeg zich vertwijfeld af waarom ze vandaag niet goed genoeg had gedeugd. ’s Morgens had ze zich naar de kust gerept en uren langs de waterlijn staan turen. Zag ze een bootje aankomen met verdwaalde mannen aan wie ze de tekst op haar spandoek kon laten zien? In het Tigrinya, het Lingala en ook in het Tshiluba had ze er Welkom op gezet en er in zachte kleuren een regenboog met dansende dieren op getekend. Snel hadden zich loslopende vrouwen bij haar gevoegd met pittige kapsels in stralende kleuren en als een mantra hadden zij geneuried: ‘Ik wil weten wie je bent, ik wil je leren kennen.’ Tegen drieën hadden ze mandarijntjes kunnen uitdelen, anderen gaven de voorkeur aan bananen. In een mum van tijd was de waterlijn bezaaid met schillen en dozen, kapotte reddingsvesten en lek gestoken bootjes. Een van de mannen had zich uit de groep losgemaakt en was naar haar toegelopen met een halflege fles wodka in zijn ene hand, in de andere een iPhone. ‘Car’ had hij gezegd. En toen ‘hotel’. Begaan had zij haar vingers over zijn krachtige armen laten glijden terwijl het rag tussen haar benen wegwaaide. ‘Sorry, I can’t take you home right now.’ Haar spiegelbeeld liet twee blauwe ogen zien die niet van haarzelf waren. De gehechte vleeswond trilde na. Morgen ging ze echt deugen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, wat brei je weer een luguber einde aan je verhaal, maar toch wek je mijn lach. Qua emotie verwarrend! De (on)deugd wel duidelijk weer gegeven!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dutsje, wat een naam, hoe kom je er weer op. En ach, hoe onschuldig kan je nog zijn.Mandariijnen en bananen, en dan die bootjes. Ik voelde het aankomen waar het naar toe ging. De man waar al een halve fles wodka door heen liep. De rol van de man tegen over de vrouw. Of van beesten, beter gezegd. Het is in en in triest, Mili, wat je beschrijft. Jij schrijft en ik lees een verhaal met een begin dat aansluit bij het eind, de spiegel die centraal staat, die jij de lezer voorhoudt. Het is een goed kut verhaal, als ik het zo mag zeggen deze keer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MwMarie, ik las toevallig over een vrouwelijke agent in burger die werd aangevallen door een man + fles. Het is niet zozeer luguber als wel praktijk. Dat ik verwarring zaai, is fijn te lezen. :D @Madd, vind je niet dat Dutsje lijkt op mutsje? ;) Mijn doel is bereikt je reactie lezende. En je kunt het nu en altijd zeggen hoe je wilt. Hartelijk dank voor jullie beide reacties.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, (weer) een verhaal dat inslaat als een bom. Wat een vondst is alleen de titel al. De beginzin staat als een huis en fascineert me. Ook ik voorvoelde al dat het niet goed zou aflopen met de hp; dat bouwde je mooi en subtiel op. De feestelijke beelden 'regenboog met dansende dieren, mandarijntjes en bananen' staan in schrill contrast tot het drama dat zich afspeelt en wreed wordt weerspiegeld in de slotscène.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dutsje, mutsje, kutsje, ik dacht er allemaal aan. Opvallend en ook erg pijnlijk eigenlijk, is dat jij een verhaal durft te schrijven dat uit de werkelijkheid komt en dat je verhaal de rauwe harde wereld is die om ons heen zich verborgen achter de schermen afspeelt. Jij beschrijft en schokt de lezer door die werkelijkheid in het daglicht te tonen. En dat kan niet iedereen op deze manier.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Net, je doorziet de tekst, zoals gewoonlijk. Ik heb er een spelletje van wel of niet deugen van gemaakt dat ik verpakte in een laag sarcasme. Ik kan het modewoord deugen niet meer horen. @Madd, zoals ik eerder heb gezegd, word ik door mijn werk geconfronteerd met de rauwe werkelijkheid. Dan is het wel wegen en wikken wat ik wel of niet neerzet om de eventuele toorn van zij die wegkijken uit de weg te gaan. :crybaby: Durf hebben; een voor mij zeer waardevol compliment. Dank jullie beiden.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, een verhaal, dat ik twee keer moest lezen. De eerste keer onder de indruk van weer je geheel eigen stijl, de tweede keer om het tot me door te laten dringen. Dit vreselijke beeld passeert zo vaak, maar komt zo beschreven extra hard binnen. Fijn weekend, Connie

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Het was niet makkelijk te lezen. Je hebt een wat surrealistiche schrijfstijl die heel beeldend is, maar waarin je de werkelijkheid zelf moet zoeken. De overgang naar de laatste alinea was voor mij wel een grote stap. In de alinea ervoor suggereer je nog dat Dutsje uit vrije wil deze man uitzoek om.... 'Terwijl het rag tussen haar benen wegwaaide' vind ik een sublieme vondst.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, ik weet niet precies welk beeld je eruit haalt. In ieder geval waardeer ik wel je waarderende woorden. Dank je. @Marceline, surrealistisch heb ik nog niet gehoord ;), voor mij is het meer realistisch. Maar jij bent de lezer. De man kwam naar Dutsje toe, had eisen, zij vond het heerlijk hem aan te raken, binnen te halen maar was wel zo hypocriet hem niet in haar huis op te nemen. En toen werd ze afgestraft voor haar deugdzaamheid, of was het ondeugdzaamheid? Met de pittig korte kapsels heb ik ook iets willen meegeven. :D Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Je schrijft fantastisch rauw over een gruwelijk rauwe wereld. Het is geen verhaal om van te genieten maar wel om jouw schrijven te bewonderen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, je klinkt als een fan. Dat ik me nog maar lang in jouw warme belangstelling mag koesteren. :nod:

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Al de vrouwen hier lijken je altijd te begrijpen. Ik begrijp verdraaid goed je begin en einde. Dat je verdwaalde bootvluchtelingen te eten geeft, gaat er bij mij in. Bij loslopende vrouwen krijg ik een beeld van vrouwen zonder leiband, zoals een hond. Kapotte reddingsvesten en lek gestoken bootjes. Kans op overleven praktisch nihil. Degenen die overleven met een droge iPhone (waar komt die vandaan?) zijn zodanig dankbaar dat ze met de eerste de beste vrouw het bed induiken? Als het niet met een onwillige hp is, waardoor ze klop krijgt, dan wel met een andere vrouw? Steeds ruw en rauw, je schrijven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leeghoofd, au contraire. Je reactie komt bij mij over als dat je niet breed aan nieuwsgaring doet. 'Bootvluchtelingen' zijn niet verdwaald maar betalen. Aan mensensmokkelaars. Zij die geen geld hebben, steken niet over. Loslopende vrouwen is literaire vrijheid; aan jou het te begrijpen zonder leiband. Reddingsvesten en bootjes worden bij aankomst onklaar gemaakt. Er is trouwens een initiatief van vrouwen die er handtassen van maakt. De droge iPhone hebben ze al van huis uit. Het zijn de kortgeknipte vrouwen die de mannelijke instroom begeren zonder over consequenties na te denken. Je hebt mijn sarcastische parodie niet begrepen. Niet erg verder. Dank voor je klopreactie.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met prachtige beelden schep je een verontrustende sfeer. Heel knap - hoewel ik wel het gevoel heb dat het verhaal me ontglipt

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een paar zinnen een wereld van tegenstellingen schetsen met sfeer en poëzie, dat is schrijven. Ik blijf toch met de vraag zitten of ze twee blauwe ogen geslagen heeft gekregen of dat je er iets anders mee bedoelt. Een kind? Die ambiguïteit is mogelijk net iets te veel, maar helemaal uitleggen vraag ik je niet te doen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile, je hebt het me meer gezegd, niet alles te willen uitleggen. Het voelt ook alsof je je 'verdedigt'. Ik zal aan je denken en het (proberen) minder gaan doen. Van mijn dubbelzinnigheid of gelaagdheid kom ik toch niet af. ;) De vraag beantwoordde je al in het eerste gedeelte. Dank voor je compliment, je opdracht en reactie. @Annetteke, mooi samengevat, het verontrustende. En ach, mij ontglipt ook zo veel. Dank je.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neig zoals jij naar cryptisch, zo je wilt mysterie. Als een proeflezer aangeeft echt iets niet te begrijpen, volstaat vaak een enkel woord of halve zin veranderen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Dutsje doet me denken aan Dutchje en daar krijg ik allerlei beelden bij. Niet zozeer positief en vooroordelend van mannen naar (Nederlandse) vrouwen toe. Maar binnen dit verhaal sprekend. Het rag tussen de benen, hahaha (mooi verwoord), dat verwacht ik dan weer niet in deze context. Lang geleden heb ik tigrigna geleerd. Met deze spelling. Of dat correct is, geen idee. Maar zeker weten is het zonder N achter ti. Mooi hoe begin en eind op elkaar aansluiten. Groet, Imena