Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #136: Water

Hij zat op de rand van de kade met zijn voeten in het water. Zachtjes bungelden ze heen en weer op het ritme van de voorbij zeilende boten. Het voelde koud aan en telkens als het water iets hoger tegen zijn benen spatte voelde het weer een stukje kouder. Hij keek naar de bodem die hij niet kon zien. Hij keek er zo lang en zo gefocussed naar, dat waarvan hij wist dat het op de bodem verborgen lag zich haarscherp aftekende in zijn gedachten. De kans was groot dat het er nu al anders uit zou zien dan toen ze het een paar weken geleden over de rand van de kade in het water hadden geduwd. Waarschijnlijk was het nu opgezwollen en verkleurd. Misschien hadden algen het al ontdekt als vruchtbare broedplaats. Hoe het er nu ook in werkelijkheid uitzag, in zijn gedachten was het nog onaangetast door het water en zag het er precies hetzelfde uit als twee weken geleden. Levenloos en koud. “Ronald!” Hij schrok op. “Waar zit jij met je gedachten? Ik heb je al vijf keer geroepen!” Het was zijn broer Harold. Hij was naast hem komen staan en tuurde ook in het donkere water. Ronald had het gevoel dat Harold zijn gedachten kon lezen en hetzelfde in het water zou kunnen zien als hij. Hij schudde zijn hoofd en probeerde snel ergens anders aan te denken. “Wat is er dan?” vroeg hij Harold terwijl hij zijn blik van het water afwendde en opstond. “Agent Plant wil je spreken. De hond van de bakker wordt al twee weken vermist.” Harold liep weer weg en liet Ronald op de kade achter met druipende benen en koude voeten.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Minkee, Welkom op SOL! Je hebt een mooie eerste bijdrage met ons gedeeld. In de eerste alinea kabbelt het eerst met een HP die lekker aan de waterkant zit. Daarna voel ik de spanning opkomen, met wat hij niet op de bodem kon zien (wat dan? dacht ik toen) en hoe je dat daarna verder uitwerkt. Ook de weergave van HP's gevoelens en gedachten. Knap gedaan! Ik wens je veel succes met schrijven en hoop meer van je te lezen hier op SOL! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Minkee, Welkom inderdaad :) Ik sluit mij aan bij Ton. Ik kon de situatie van Ronald aan de waterkant goed voor me zien en hoe in de diepte staart. Mooi gevonden van het water dat even opnieuw koud is als het een stukje huid raakt die nog niet nat was. Heel herkenbaar. Ik zat er helemaal in, maar ik vond dat de uitleg, hoe kort ook, dat Harold zijn broer was mij even uit het verhaal haalde. Heb je overwogen om het in de dialoog te leggen? ‘Ronald, broertje! Waar zit je met je gedachten?’ Een leuk stuk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
je kunt je afvragen of het überhaupt uitmaakt dat Harold zijn broer is ... Ik vind je eerste alinea fijn lezen en goed opgebouwd. Ik heb alleen wat moeite met het ritme van de boten. Ik snap wat je bedoelt, maar geloof niet dat boten een ritme hebben, zij glijden (de golfslag die ze veroorzaken is eigenlijk de weerkaatsing van de bestaande golfslag tegen de boot); het haalde mij in elk geval even uit het verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Minkee, ik begrijp niet helemaal waar met dit verhaal naartoe wil. Halverwege snapte ik nog steeds niet wat ik nu precies aan het lezen was. groet, Eminem

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Minkee, Mooi verhaal. Blijkbaar haalt Harold dus niet enkel Ronald uit zijn overpeinzing, maar ook de lezers uit het verhaal :unibrow: . Mij stoorde het niet zo. Het einde was wel verrassend. Ik dacht heel de tijd: Oh nee, Ronald is een moordenaar!, maar uiteindelijk ging het 'maar' om een hond.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Minkee, mooi opgebouwd verhaal. Eerst het beeld, dan inzoomen op wat er in het water ligt op de bodem en daarna wordt duidelijk dat het mogelijk de vermiste hond is. Zo wordt een verhaal gesuggereerd, en dat doe je goed. Je kunt de zinnen nog wat soepeler maken hier en daar. Bijvoorbeeld: 'naar, dat waarvan hij wist dat het op de bodem verborgen lag' misschien in twee zinnen?