Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#146 tinnitus

10 juni 2017 - 11:17
tinnitus de dag is nog zo jong als het morgenlicht ik voorvoel het ontluiken van een hekeldicht de duif die kirt en koert de eend kwik, kwek en kwakt de valk krijst en kiekert de kraai krast en koldert en de kip kakelt en kokkelt de mussen kwetteren en de mezen kwelen ... al dit gekir, gekras en gekrijs is niet te smoren het klinkt mij als tinnitus in de oren

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2017 - 11:30
Dos, ... hoe kun je dat nou toch zeggen. Je alliteraties vind ik klasse. Je hebt er een gedicht vol muziek van gemaakt. Met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2017 - 11:52
Riny, ik zou willen dat ik het niet kon zeggen. Dit keer geen fictie. Bij het eerste ochtendgloren zijn dat de geluiden die ik te horen krijg, massaal, alles door elkaar, niets te onderscheiden. Er zitten vast ook krekels tussen. Gelukkig op enige afstand. Ik word er niet knettergek van. Het geluid is ook niet altijd even sterk. Ik voel me zelden echt alleen. :)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2017 - 13:19
@Dos, ik heb met je te doen. Dit fenomeen teistert al jarenlang mijn oren, maar geen natuurgeluiden. Is dat prettiger? Maar je hebt er goed gebruik van gemaakt in deze opdracht. Het gedicht is leuk om te lezen, klinkt gezellig, maar geeft in de laatste regel duidelijk aan hoe voor jou de realiteit is. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2017 - 13:57
Tjeetje, Dos, ... geen moment gedacht dat je dit - je laatste regel - serieus bedoelde, wat spijt me dit. :o Ik ben een beetje van 't padje.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2017 - 14:31
Prachtig! Laatst nog een nacht in een caravan geslapen en om 4:30 uur begon het al, wat een tyfus herrie kan de natuur maken! Tinnitus is niet grappig. Heel graag gelezen!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2017 - 14:37
De titel en de vogels, jouw woorden en mijn glimlach. Uit medelijden en uit plezier. Omdat ik van vogeltjes die zingen houd.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2017 - 18:29
@Dos, je hebt prachtige geluiden voortgebracht. Kiekeren kende ik niet, zocht het op, en inderdaad, het geluid van een valk. Daar had ik natuurlijk ook niet aan hoeven twijfelen. Tinnitus, je bracht het op een luchtige manier door te zeggen: 'als tinnitus'. Dan begrijp ik in #2 dat het geen fictie is. Weet je, ik zag ooit een documentaire over een vrouw met krijsende treinen in haar oren en zij stapte uit het leven. Ook Connie lijdt er aan. Het is niet te bevatten voor mij, hoe je met zoveel geluid kan leven. Een dikke :thumbsup: bij gebrek aan digibloemetjes.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 0:29
Hoi Dos, dit gedicht bevat zoveel moois, na de intro (echt op zijn Dos!) je beschrijving van hoe vogels klinken, die ik ronduit poëtisch vind, in één woord subliem! :thumbsup: Dan als laatste de grauwsluier van jouw tinnitus, het spijt me heel erg voor jou.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 16:12
@Dos, ik heb met je te doen. Dit fenomeen teistert al jarenlang mijn oren, maar geen natuurgeluiden. Is dat prettiger? Maar je hebt er goed gebruik van gemaakt in deze opdracht. Het gedicht is leuk om te lezen, klinkt gezellig, maar geeft in de laatste regel duidelijk aan hoe voor jou de realiteit is. Graag gelezen, Connie
Connie, je hoeft niet met mij te doen te hebben. Over het algemeen heb ik er weinig last van. Het is (nog) geen geruis dat door alles heen overheerst en niet altijd even sterk. Ik weet het goed te beheersen door er geen aandacht aan te schenken. Mijn vrouw zegt wel eens: 'Hoor de vogeltjes eens fluiten'. Ze doelt dan op meesjes en ander klein gevogelte. 'Die hoor ik altijd', zeg ik dan. Maar in werkelijkheid heb ik de meesjes al lang niet meer gehoord. Merels, kraaien, hanen en eenden hoor ik wel. Zij maken geen deel uit van mijn tinnitus. In bovenstaande tekst maak ik gebruik van dichterlijke overdrijving. Een dichter moet je niet op zijn woord geloven. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 16:14
Tjeetje, Dos, ... geen moment gedacht dat je dit - je laatste regel - serieus bedoelde, wat spijt me dit. :o Ik ben een beetje van 't padje.
Riny, het hoeft je niet te spijten en kom maar weer gauw op je padje. :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 16:19
Prachtig! Laatst nog een nacht in een caravan geslapen en om 4:30 uur begon het al, wat een tyfus herrie kan de natuur maken! Tinnitus is niet grappig. Heel graag gelezen!
i-Kat, tinnitus hoeft niet altijd een ramp te zijn; je hebt ze in soorten en maten. Langs een autoweg wonen is vele malen erger dan mijn tinnitus. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 16:24
De titel en de vogels, jouw woorden en mijn glimlach. Uit medelijden en uit plezier. Omdat ik van vogeltjes die zingen houd.
Maddy, laat asjeblieft het medelijden achterwege. Ik houd ook van zingende vogeltjes. Alleen die van mij doen het massaal, op afstand en ongearticuleerd. Ik weet nooit welk gevederte de boventoon voert. Er zitten ook krekels tussen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 16:31
@Dos, je hebt prachtige geluiden voortgebracht. Kiekeren kende ik niet, zocht het op, en inderdaad, het geluid van een valk. Daar had ik natuurlijk ook niet aan hoeven twijfelen. Tinnitus, je bracht het op een luchtige manier door te zeggen: 'als tinnitus'. Dan begrijp ik in #2 dat het geen fictie is. Weet je, ik zag ooit een documentaire over een vrouw met krijsende treinen in haar oren en zij stapte uit het leven. Ook Connie lijdt er aan. Het is niet te bevatten voor mij, hoe je met zoveel geluid kan leven. Een dikke :thumbsup: bij gebrek aan digibloemetjes.
Mili, dat geval van uit het leven stappen kan ik me heel goed indenken. Ik ben bij lange na nog niet zo ver. Als het zover is, laat ik het je weten. Tot nog toe ga ik vrolijk door het leven. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 16:38
Hoi Dos, dit gedicht bevat zoveel moois, na de intro (echt op zijn Dos!) je beschrijving van hoe vogels klinken, die ik ronduit poëtisch vind, in één woord subliem! :thumbsup: Dan als laatste de grauwsluier van jouw tinnitus, het spijt me heel erg voor jou.
Dat laatste, Ton, maakt er een hekeldicht van. Dat had ik beloofd in de tweede zin. Het hoeft je niet te spijten, op dit moment bijvoorbeeld, houden mijn vogeltjes zich ongekend rustig; even een verademing. Maar toch dank voor je medeleven.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 18:01
Hoi Dos, dat van dat hekeldicht had ik begrepen, niettemin voelde het voor mij als grauwsluier.
Niets mis met grauwsluier, Ton. Het is een passende jurk voor een hekeldicht

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 juni 2017 - 20:53
@Dos, toch geen maden maar Tinnitus. In eerste instantie moest ik lachen omdat ik het niet zag aankomen. Hoorde aankomen is te flauw toch ;) Toen ik las dat je er echt last van hebt was ik blij dat ik toch even het geduld had opgebracht eerst de reacties te lezen. Ik weet uit mijn omgeving dat het hels kan zijn dus ik ben blij te lezen dat het voor jou meevalt. Het is gewoon een goed gedicht met een verrassende inhoud. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 juni 2017 - 21:15
@Dos, toch geen maden maar Tinnitus. In eerste instantie moest ik lachen omdat ik het niet zag aankomen. Hoorde aankomen is te flauw toch ;) Toen ik las dat je er echt last van hebt was ik blij dat ik toch even het geduld had opgebracht eerst de reacties te lezen. Ik weet uit mijn omgeving dat het hels kan zijn dus ik ben blij te lezen dat het voor jou meevalt. Het is gewoon een goed gedicht met een verrassende inhoud. :thumbsup:
Het krioelen van maden lijkt wel op het niet aflatende geluid van tinnitus, maar het kriebelt niet. Ik hoef niet te krabben; dat is mooi meegenomen. Fijn dat je even langs kwam.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 juni 2017 - 11:53
Beste Dos, je eerste zin raakt me meteen. Die zou ik inlijsten. Mooi is ook al de alliteratie met de k, en de (zelfbedachte?) woorden als koldert en kokkelt. In vergelijking met de andere regels zijn de regels van de duif en de eend wat voor de hand liggend. Gezien de rest denk ik dat je daar betere, andere woorden voor zou kunnen vinden. Het zal je gedicht sterker maken. Groet! Greetje Kruidhof

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 juni 2017 - 10:18
Beste Dos, je eerste zin raakt me meteen. Die zou ik inlijsten. Mooi is ook al de alliteratie met de k, en de (zelfbedachte?) woorden als koldert en kokkelt. In vergelijking met de andere regels zijn de regels van de duif en de eend wat voor de hand liggend. Gezien de rest denk ik dat je daar betere, andere woorden voor zou kunnen vinden. Het zal je gedicht sterker maken. Groet! Greetje Kruidhof
Dag Greetje, Dank voor je kritische blik. De eerste regel heb ik inmiddels ingelijst; hemelsblauw omrand. De woorden koldert en kokkelt heb ik niet zelf bedacht, ze bestaan echt om er vogelgeluiden mee aan te duiden. Alleen heb ik ze niet bij de juiste vogels gebruikt. Dat ga ik wel aanpassen. Wél had ik oorspronkelijk het woordje 'want' ingelast waar nu de witregel staat. Naar mijn idee had het de eerste twee regels naadloos verbonden met de rest. Ik heb het weggelaten omdat het 'uitleggerig' overkomt. Wat denk jij ervan? Dos

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 juni 2017 - 10:35
Het begrip tinnitus was mij (gelukkig) niet bekend maar na google niet geheel onbekend. Ik haal niet alleen negatieve afkeer van de herrie van de natuur maar ook be(ver)wondering eruit. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 juni 2017 - 18:06
Het begrip tinnitus was mij (gelukkig) niet bekend maar na google niet geheel onbekend. Ik haal niet alleen negatieve afkeer van de herrie van de natuur maar ook be(ver)wondering eruit. :thumbsup:
Marietje, be- of verwondering heb ik zeker niet voor mijn tinnitus, maar omdat het niet allesoverheersend is lukt het me er weinig aandacht aan te schenken. Ik ga er luchtig mee om en dat zul jij geproefd hebben. Dank voor je belangstelling.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 juni 2017 - 23:42
Het begrip tinnitus was mij (gelukkig) niet bekend maar na google niet geheel onbekend. Ik haal niet alleen negatieve afkeer van de herrie van de natuur maar ook be(ver)wondering eruit. :thumbsup:
Marietje, be- of verwondering heb ik zeker niet voor mijn tinnitus, maar omdat het niet allesoverheersend is lukt het me er weinig aandacht aan te schenken. Ik ga er luchtig mee om en dat zul jij geproefd hebben. Dank voor je belangstelling.
Nee, nee: geen be/ verwondering voor jouw tinnitus maar voor de herrie van de natuur. :nod:

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2017 - 13:25
Dag Dos, goed dat je het woordje 'want' weggelaten hebt! Beter zo. Leuk dat ik nieuwe woorden leer ;-) Schrijf ze! Greetje Kruidhof