Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 149 Geblokkeerd

Nee zeggen, nee doen. Niets doen. Alles laten hangen, slingeren, buitensluiten want origineel is er niet meer bij. Laat ons wel wezen, al dat creatieve sprokkelen uit onze hersenhelft – de rechter blijkt, heb ik ondertussen gelezen – is geen kattenpis. Altijd komt er die andere tussen. Meer nog, al die dagelijkse beslommeringen. Nog meer: al die ziektes die te pas en te onpas opduiken. Wat hebben onze helften daarop te zeggen? Hoe kan onze creativiteit zichzelf terugvinden tussen al die stoorzenders die zieke cellen zijn, tussen dat stromend bloed? Het voelt alsof het creatieve zich in een bloedbaan bevindt, een roetsjbaan waarvan ons leven afhangt. Dan hebben we nog die blaas die we meermaals per dag ledigen. Verdwijnt het creatieve soms langs daar? Of moeten we het terugzoeken. Niet in, maar buiten ons lichaam. Buiten onze wereld. Niet op het toilet, maar op de vloer. Op het gras van de wereld. Op de oerbodem waarop ook onze voorouders een stap voorwaarts zetten. Telkens iets nieuws ontdekten. Wij zoeken het gezeten op onze knieën. Woord voor woord, punt na punt, zin na zin, langzaam en verbeten zoekend. Tot we weer die verschillende losse eindjes terugvinden. Die onbenoemde stukjes die als eilandjes wachten om een geheel te vormen. Wachtend tot ons gebrek aan inspiratie als water tussen de vingers wegglijdt. Zodat we kunnen ontdekken dat daar ergens, heel diep in ons binnenste, opnieuw een zaadje ontkiemd is. Zodat we de puzzel kunnen vervolledigen. Dan volgt die ene zucht. Die ‘ja, we gaan ervoor’.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik de opdracht niet te doen vond (ik heb er dagen over nagedacht) - Odile, je maakt het ons niet gemakkelijk! - heb ik in een vlaag van frustratie het volgende neergepend, ja, ja, voor een keer op papier! Een free-writing waar ik enkele aanpassingen heb aangebracht en af en toe een extra zin heb tussengeplaatst om er een vloeiender geheel van te maken. Dus lieve lezers en lezeressen, vraag me niet om uitleg want het kan goed zijn dat er dingen totaal niet kloppen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, heel moedig dat je zo openhartig schrijft. We maken het allemaal mee. Ik lees je graag en echt het komt weer terug. Ik heb het ook al mee gemaakt. Ineens is het blad leeg en met geen mogelijkheid komt er iets zinnigs uit je bovenkamer. Ik heb een andere hobby weer opgepakt: muziek en dat heeft me heel erg geholpen. Jij doet iets anders leuks en de schrijfader gaat weer vloeien. Houdt moed, het komt weer, ik kom je graag weer lezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie, voor mij een zeer geslaagde aangepaste freewriting. Ik denk dat je hele zinnige dingen zegt in deze bespiegelingen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer schrijf je een tipartikel voor Schrijven Online? Dit is zeer herkenbaar voor schrijvers. Goed gedaan, Marlie, al lukte het niet met de opdracht. (ik had eerst een heel simpele versie)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi en intens geschreven. Het leest als een dagboek fragment, een inkijkje in de worstelende psyche van een kunstenaar (ook al kan het iedereen zijn die ergens mee worstelt). Ga door! Graag gelezen!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heerlijk stukje, Marlie. Tenslotte ging het over creativiteit. Ik had eerst ook een langer stuk, maar vond het niets en dacht toen: het kan ook in twee zinnen. Less is more, toch? Het was wel heel veel less.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heerlijk stukje, Marlie. Tenslotte ging het over creativiteit. Ik had eerst ook een langer stuk, maar vond het niets en dacht toen: het kan ook in twee zinnen. Less is more, toch? Het was wel heel veel less. Staat het er verdorie weer twee keer. Hier krijg ik echt iets van.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, je hebt prachtig verwoord hoe de worsteling vorm krijgt. Het lijkt of je over mij schrijft. Alleen weet ik nog niet hoe ik zelf de laatste zin zou formuleren. Ik heb zoveel respect voor je zinnen, je woorden, je beelden. Dank je wel en een dikke :thumbsup: Connie

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Wat hebben onze helften daarop te zeggen?' :lol: Fijn zoeken op de (toilet)vloer, op het gras van de wereld. Volgens mij komt het dan helemaal goed, toch marlie? :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met excuses voor de verlate reactie. Aan allen een dank-je-wel. @Mw Marie, idd, hopelijk brengt de vakantie het nodige met zich mee. De bovenkamer moet aan het werk blijven. Dank voor het reageren! @mili, bedankt dat je er toch iets zinnigs in ziet! Merci. @marceline, dank voor je duim! @odile, schrijfcoach, misschien ooit eens ... als ik nog eens een vlaag van free-writing krijg, want eerlijk gezegd stond ik verbaasd van mezelf. Ik ben zeker, als ik ernstig zou nadenken over een tipartikel dat het er nooit op dergelijke manier zou uitkomen. En een Vlaming uit zich al niet gemakkelijker.. Dank je wel voor je compliment. (Alleen begrijp ik niet wat je bedoelt met je simpele versie?) @angelamarina. Zo had ik het nog niet bekeken, maar wordt een dagboek in meervoudsvorm geschreven? Dank voor je reactie. @i-kat. Gedachtenspinsels vind ik een leuk woord. Zie ik een zwartharig spinnetje in een ragfijn web, draden makend naar een nieuwe bestemming die weer onverwachtheden met zich meebrengt. Dank je. @tja, dank voor je dubbele reactie lol. Wat je zegt, zolang er iets creatiefs uitrolt, doet de manier waarop er niet meer toe. @riny, dank je wel. Ikzelf ben nauwelijks ziek, maar schoonouders en moeder die minder goed zijn, en een man die -toen ik schreef - ook 14 dagen ziekteverlof had ... tja, andere zaken aan het hoofd dan schrijven he! @connie, schrijven zonder worsteling over de hersenworsteling. Over jou of over een ander, voor de letters maakt het niet uit. Dank voor je duim! @Annette, 't is ook niet altijd gemakkelijk he. We roeien met de riemen die we hebben, en als er iets goeds uitkomt, voelt het nog fijner, dank voor het lezen. @elysevdr, gedichtenheld. Ik vind jouw gedichten van het wonderlijkste soort, hoewel ik ze ook niet altijd snap. Maar er is nog zoveel in de wereld dat ons verstand te boven gaat. Als we op en tss het gras ons diepste 'ik' terugvinden, zou het moeten lukken. Merci voor je duimpie!