Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#168 Stoofperenbalade

O jij flinke, grote,dikke, lange, vieze, schone, brede, smalle, rechte, scheve, kromme, gestoofde peer. Eigenlijk sjrakkeleer maar ik weet nog steeds niet wat dat is. Hoe ging het verder? Brave, goede,stille, schone, lekker, lieve, zure, zoete, hemel waar moet ik met je heen. Ik heb vijf minuten om over eten te wauwelen en aan kerst te denken. Waarom komt dit aftandse onbekende liedje uit mijn jeugd dan in me op. Normaal kan ik best de linken leggen maar nu ben ik het spoor bijster. Mijn verhaal zou over konijn in het zuur moeten gaan en die ene avond, ieder jaar, dat mijn man ze staat te bereiden. We ons samen met de konijnen in wijn marineren, we weer niet weten waar de kerstcd’s zijn en we daarom op Metallica en Pearl Jam meebrullen tot het eerste vlees van de botten valt en we moeten proeven. Een zestal zielige hondenogen ons aankijken en we besluiten dat zij ook moeten proeven. Meestal oordelen we dat er nog wat wijn in moet en schenken het bij de bouten en onze glazen. Nog even sudderen en proeven. Dat is de leukste avond van kerst. Waarom nou dat liedje en vieze stoofperen. Ik weet het nog steeds niet. ( Ik werd even onderbroken door een telefoontje, moest daarna mijn best doen om de flow weer terug te krijgen. Het is zeg maar eerst 3 min daarna 2 minuten freewriting geweest)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... wat een gezellige boel bij jullie. Leuk om zo in de keuken te staan. Freewriting is toch wel bijzonder.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
@Nancy - ik ga gelijk een recept ervan opzoeken. @Richard - erg leuk je Limburgse ode.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dit konijn zou mij ook wel smaken :nod: Leuk geschreven Nancy. Een gezellige boel in de keuken. Ik ga gelijk kijken of ik dit recept kan vinden. Konijn in het zuur. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Richard, jazeker, knien in ‘t zoer rules absoluut. Je ode is super :thumbsup: @Riny, het is absoluut gezellig en we maken er zoveel klaar dat we de rest van de kerstdagen niet hoeven te koken :) @Frank, vergeet de wijn niet. Die staat niet bij het recept :D @Arina, dankjewel :) @ Schrijfcoach Marijcke, dankjewel. Ze zijn zo lekker. Jij ook een heel fijn weekend :) @Thea Josephine dankjewel, ik raad het je absoluut aan. :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nancy, ... even tussendoor. (Alice) Wat kun jij heerlijk 'honds' schrijven. Ik heb daarnet op de bank genoten. :nod:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, prachtig, al die eigenschappen die je het stoofpeertje toedicht. En het knien in 't zoer... dat lijkt me een hele lekkernij, zeker als ik tussen de regels door lees dat de bereiding ervan ook met het nodige druivennat gepaard gaat. Heerlijk gewoon! En heerlijk is ook zoals jij dit weer schrijft, Nancy! Je neemt mij als lezer mee in de sfeer en de culinaire activiteiten die jullie samen ontplooien, het is of ik erbij sta! (al is het de vraag of er dan nog voldoende wijn overblijft voor de marinade ... :D ) Ook als de telefoon gaat, pak jij de draad gewoon weer op, dat is klasse!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, alle schrijfregels inzake bijvoeglijke naamwoorden ten spijt, rollen ze bij jou uit je freewriting geest onder het genot van freecooking om de rest van de dagen te genieten van de resultaten. Fijne zondag, Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw freewriting is net zo vermakelijk als je andere schrijfsels :lol: konijn het zuur, wat een heerlijk element om aan te halen. Ook erg gelachen om de ode van meneer Otten :D

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ha die Ton, na jouw stukje gelezen te hebben zou ik je eigenlijk willen adviseren om je bij ons te komen laten marineren, het wordt dezelfde zooi maar er volgt maar 1 ergernis. De kater de dag erna, die eten we natuurlijk dan weer weg met een portie konijn in het zuur met een wijntje erbij :unibrow: dankjewel voor je leuke en fijne reactie. @Connie, ja met freewriten lap ik al helemaal de regels aan mijn laars ;) het is een liedje. Dankjewel dat je langskwam ook voor jou nog een fijne zondag. @ I-Kat, ik word altijd heel blij als jij blij wordt van mijn stukjes. Heerlijk dankjewel en ik sluit me aan bij je oordeel over heer Ottens geweldige ode.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha die Ton, na jouw stukje gelezen te hebben zou ik je eigenlijk willen adviseren om je bij ons te komen laten marineren, het wordt dezelfde zooi maar er volgt maar 1 ergernis. De kater de dag erna, die eten we natuurlijk dan weer weg met een portie konijn in het zuur met een wijntje erbij unibrow dankjewel voor je leuke en fijne reactie.
Jij wilt Ton in t zuur, Nancy? :D :D :D Ik lag al in een deuk tijdens het lezen van je verhaal; je reactie aan Ton doet daar nog een schepje bovenop, zodat ik bijna van mijn stoel afdonder van het lachen. Knien in t zoer. Ooit een Limburgs recept gelezen van 'zuur vlees'. Een vriendin - die wél van koken houdt - heeft het gerecht klaargemaakt. Verrukkelijk! Het lag alleen best zwaar op de maag. Het was ook wel een stevige combinatie: zuur vlees met patat. Intussen loopt het water mij alweer in de mond. Man, man. En ik heb alleen een zeer verantwoorde, zelf gemaakte, gezonde, voedzame, verse tomatensoep klaarstaan. Zucht. Afzien. Je schrijft lekker, Nancy.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Willemina, dankjewel :) fijne reactie! Ton in het zuur klinkt toch verrukkelijk,vind je niet? Die konijnen van tegenwoordig hebben wat weinig vlees op de ribben. In het kader van ‘ Help Nancy de winter door’ moet ik toch iets verzinnen :unibrow: :D . Zuurvlees is ook lekker maar inderdaad zwaar, konijn in het zuur is nog veel lekkerder. Heb je geen patat bij nodig, hooguit een aardappelkrokket of 2, spruiten en appelmoes o ja en wijn. Geef die tomatensoep aan de konijnen en lok ze het zuur in :p Smakelijk.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, ik houd niet van konijn en ook niet van zuur. Toch heb je alles lekker omschreven en krijg ik er trek van. Stoofperen juist weer wèl, mits lekker gemaakt (door mijzelf dus haha) Gezellige boel hoor. Die wijn ja die zie ik wel zitten. Houd ik mij daar wel mee bezig ;)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Karinska, als jij het durft mijn konijn te proeven dan durf ik het om je stoofperen te proberen e.e.a blussen we af met veel wijn, dat wordt een top-diner en gezellig ik weet het zeker :D

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn, zo'n inkijkje in jullie keuken! Wat een genot om daar even bij te mogen zijn. Die stoofperen belichamen je praatgroep. Die probeert de boel een beetje te verstoren. Maar je bleef sterk. Chapeau!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Stella, je bent erg goed in het begrijpend (ook tussen de regels) lezen. Dat meen ik. Bijzonder hoe je de stoofperen terecht weet te duiden alszijnde de praatgroep. Het is heerlijk om jou verhalen te lezen en om jou als lezer te hebben. Dankjewel

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mmh stoofpeertjes Ik zie zo die zestal zielige hondenoogjes voor me. Ik heb zelf nooit konijn gegeten, dus hoe dat smaakt moet ik gissen. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Siv, Ja die hondenogen zijn onweerstaanbaar. Mocht je ooit konijn eten doe het dan op zijn Limburgs :) @Dankjewel Madd, wat heerlijk dat je het leuk vindt.